Jak vybrat a zaregistrovat doménu? (návod)

Doména je unikátní internetová adresa (vás nebo vaší firmy). K čemu je doména dobrá, jak si ji (snadno) zaregistrovat – a potřebujete vůbec doménu?

Obsah článku

Co je doména?

Jednoduše a laicky řečeno: internetová doména je adresa vašeho webu (například www.fakturoid.cz), díky které zákazníci vědí, kde vás hledat. Na vlastní doméně si pak můžete zřídit i pracovní mail (například jmeno@fakturoid.cz). Každá doména se skládá z několika úrovní oddělených tečkami.

Doména prvního řádu

Doména prvního nebo také nejvyššího řádu (top level domain, TLD) vyjadřuje buď geografickou příslušnost (.cz, .sk, .eu…), nebo všeobecné zaměření – v tom případě jde o takzvanou generickou doménu (.com, .net, .gov…). V případě www.fakturoid.cz je tedy doménou prvního řádu ono „cz“ na konci.

Každá doména nejvyššího řádu má svého správce. Například národní doménu .cz spravuje sdružení CZ.NIC. Jeho úkolem je zajistit, aby každá doména byla jedinečná a řádně registrovaná na konkrétního držitele.

Doména druhého a třetího řádu

Vraťme se opět k našemu úvodnímu příkladu – totiž k adrese www.fakturoid.cz. Ono „fakturoid“ v názvu je takzvanou doménou druhého řádu, „www“ pak je takzvanou doménou třetího řádu (nebo také subdoménou). Už z prvního pohledu je proto jasné, že právě domény druhého řádu jsou tím, co nás bude v souvislosti s doménami zajímat nejvíc.

Než se na ně ale podíváme zevrubněji, zmiňme ještě v krátkosti často opomíjené domény třetího řádu. Kromě nejběžnějšího „www“ se můžete setkat i s jinými subdoménami: typicky jde například o označení blogu (blog.priklad.cz), jazykovou mutaci (de.priklad.cz), nebo třeba označení beta verze webu (beta.priklad.cz).

Díky doméně budou vaši zákazníci vědět, kde vás hledat.

Potřebujete vlastní doménu?

Že vlastní web k podnikání nepotřebujete? Pomiňme pro tuto chvíli specifické příklady, jako jsou čistě lokální, offlinové služby, a buďme upřímní: ve většině případů budete k podnikání potřebovat vlastní web. A to i tehdy, pokud už nyní vlastníte profily na různých sociálních sítích – byť by byly sebeúspěšnější a sebenavštěvovanější.

Důvod? Bez vlastního webu jste nutně závislí na platformě, nad níž nemáte žádnou kontrolu. Co když se změní její pravidla, algoritmy, nebo dokonce zkrachuje? Ztratíte tak všechny své návštěvníky, zákazníky a veškerý tvrdě vybudovaný obsah.

Příklad: Když v roce 2016 přestal Instagram zobrazovat příspěvky chronologicky a místo toho se zaměřil na doporučování podle relevance a engagementu, znamenalo to výrazný pokles příjmů pro téměř všechny firmy, pro které byl Instagram primární platformou. Nejde o ojedinělý příklad: o rok později totéž potkalo tvůrce na platformě YouTube a v roce 2018 zase firmy inzerující přes Facebook.

Na vlastním webu máte naopak v tom, jak se zákazníky komunikujete, skoro úplnou kontrolu. Vy sami rozhodujete o jeho vzhledu, obsahu a funkčnosti. Ruku v ruce s vlastním webem se vyplatí mít zaregistrovanou i vlastní internetovou doménu. Ta je symbol profesionality, zlepšuje vaši dohledatelnost a zároveň zvyšuje důvěryhodnost vašeho webu mezi potenciálními zákazníky.

Jak vybrat název domény?

Vaše doména musí být v prvé řadě unikátní. Dává to smysl: doména je de facto adresa, na které zákazníci váš web najdou, a na každé takové adrese může sídlit jediný člověk nebo firma. Ověřit, zda je vámi vybraná doména volná, můžete třeba na už zmiňovaných stránkách CZ.NIC.

Jak ale to správné jméno pro vaši doménu vybrat? Při hledání názvu domény zvažte několik faktorů, které mohou váš úspěch na internetu ovlivnit.

Tipy, jak na výběr domény

Název domény by měl typicky buď obsahovat jméno vaší firmy (nebo vaše vlastní jméno, jste-li freelancer), nebo jasně popisovat, čemu se v rámci podnikání věnujete. Zároveň by měl být co nejkratší, originální a snadno zapamatovatelný.

  1. Doménu vybírejte ideálně podle názvu vaší firmy nebo vašeho jména. Vaši stávající zákazníci vás tak snadno najdou a ti noví rychle pochopí, čemu se v rámci byznysu primárně věnujete.
  2. Buďte struční. Pokud má vaše firma dlouhý název, zkraťte ho nebo použijte akronym. Mějte na paměti, že vámi zvolená doména se musí dobře psát i vyslovovat (kvůli reklamě nebo grafickým materiálům). Vyhněte se názvům, které by vaše zákazníky sváděly k chybám při psaní.
  3. Pozor na název zboží nebo lokality v doméně. Například „kvetinyplzen“ nemusí být nejlepší název. Co když expandujete do Prahy? Nebo začnete prodávat i zahradní nábytek?
  4. Vyhněte se zakázaným znakům. Patří mezi ně mezery, diakritika a znaky jako tečka, dvojtečka, otazník nebo křížek. Naopak spojovník se v názvu domény druhého řádu objevit může.

Doména a SEO

Mimochodem, dávno už neplatí, že pokud bude doména obsahovat klíčové slovo (například už zmiňované „květiny Plzeň“), budete mít ve výsledcích vyhledávání přednost. Při výběru té správné domény se proto spíš než na SEO zaměřujte na nalezení jednoduché, krátké a jasné domény s názvem vaší firmy.

Díky doméně budou vaši zákazníci vědět, kde vás hledat.

Jak si zaregistrovat doménu?

Název domény už máte? Teď stačí jen maličkost – totiž zaregistrovat si ji.

Registrace domény jednoduše: přes webhosting

Nejjednodušší způsob, jak na registraci domény, je přes poskytovatele hostingu. Vyberte si poskytovatele, který nabízí i registraci domén, a doménu si u něj jednoduše zaregistrujte. K doméně doporučujeme rovnou přikoupit i webhosting (bez něj vaše doména nebude fungovat) a e-mailovou schránku na dané doméně. Podle čeho takového poskytovatele vybírat, jsme pro vás detailně sepsali v samostatném článku.

Přehledně: doména vs. webhosting

Zatímco doména je unikátní název, který zadáváte do prohlížeče, abyste se dostali na konkrétní webovou stránku, webhosting je prostor, kde jsou uložena všechna data, která tvoří vás web. Bez webhostingu se proto při registraci domény neobejdete – typicky si ho budete chtít přikoupit rovnou během registrace domény u stejného poskytovatele.

Doménu a webhosting propojuje takzvané DNS (Domain Name System). DNS funguje jako tlumočník mezi doménou a webhostingem: když někdo zadá vaši doménu do prohlížeče, DNS přeloží tento název na IP adresu vašeho webhostingu a prohlížeč pak zobrazí obsah vaší webové stránky.

Registrace domény pro pokročilé: přes registrátora

Pokud si chcete doménu zaregistrovat nezávisle na hostingu, můžete to zkusit na vlastní pěst přímo u registrátora domén. Jde ale o relativně komplikovaný proces, a laikům ho proto spíše nedoporučujeme. Pokud byste přesto chtěli vědět, jak na to, přehledně to vysvětluje třeba Dušan Janovský na webu Jak psát web.

Kolik stojí doména?

Pravidlo číslo jedna: doménu si nekupujete, ale pronajímáte. A přestanete-li platit (obvykle jednou ročně), můžete o registrovanou doménu přijít. Cena domény se typicky pohybuje kolem dvou až tří stovek ročně. Toto číslo samozřejmě roste, pokud máte domén zaregistrovaných víc (například když pro různé jazykové mutace registrujete různé domény prvního řádu).

Mějte na paměti, že kromě domény musíte pravidelně platit i za webhosting. Ten obvykle stojí několik set korun ročně, i s doménou byste tak za provoz webu neměli dát víc než 2000 Kč za rok.


Časté otázky

Kdo vlastní doménu?

Registrovali jste si doménu a ptáte se, čí doména teď je? Vždy je to ten, kdo je uvedený v databázi centrálního registru WHOIS.

Mám si registrovat doménu, když nemám web?

Teď možná ne, ale co za rok? Za 5 let? Raději si doménu s názvem vaší firmy zaregistrujte, než vám ji někdo vyfoukne před nosem.

Jaká je platnost domény?

Běžná praxe je, že si doménu registrujete na jeden rok. Před skončením lhůty vám pak registrátor pošle připomínku s fakturou na další období – pokud zaplatíte, vše se automaticky prodlouží. Pokud ne, bude doména po uplynutí ochranné doby volná a může si ji registrovat kdokoliv.

Jak mít mail na vlastní doméně?

Mail na vlastní doméně (například petra@mojefirma.cz) si jednoduše pořídíte s doménou přímo u poskytovatele webhostingu nebo v administraci domény. S e-mailem na vlastní doméně si navíc můžete propojit i svůj běžný mail (například na Gmailu). Pošta se vám pak bude přeposílat tam, kam potřebujete. Konkrétní návod najdete v administraci domény u vašeho registrátora.

Jak vytvořit web na vlastní doméně?

Zvládnete to sami a za pár korun, i když nejste programátoři nebo webdesignéři. Podívejte se na náš jednoduchý a přehledný návod, jak vytvořit vlastní web.


Další články v almanachu

Nastartujte své podnikání s robotem

Vyřešíme za vás faktury, daně i komunikaci se státem.

Zjistit víc

Prohledat Almanach

Nenašli jste? Napište nám email nebo využijte povídátko v pravém dolním rohu.