Naučte se přednášet. 7 praktických tipů, jak být lepší řečník

Dobrým řečníkem se člověk nerodí, dobrým řečníkem se člověk stává. Aby byla vaše cesta za skvělou přednáškou nebo prezentací snazší, dali jsme pro vás dohromady ty nejužitečnější tipy a triky, které vaše veřejné vystoupení spolehlivě dostanou do kategorie „nezapomenutelné“.

Obsah článku

Čeká vás přednáška či prezentace a už teď se kvůli tomu budíte ze spaní hrůzou? Máme pro vás dobrou zprávu. Skvělým přednášejícím se totiž může stát každý. Alespoň podle odborníků na komunikaci, kteří se právě uměním přednášet zabývají.

Robot radí - jak se efektivně učit?

Jak se totiž experti shodují, za každým skvělým veřejným projevem – ať už jde o legendární představení prvního iPhona, nebo Kennedyho slavné „právě proto, že je to těžké“ – stojí několik klíčových ingrediencí. Tady jsou.

1. Pečlivá příprava

… a to nejen, pokud jde o obsah vaší přednášky. Připravit byste se totiž měli především na své posluchače. Jak upozorňuje třeba Dale Carnegie ve své knize Jak získat přátele a působit na lidi, bez znalosti publika a jasně definovaného cíle bude vaše veřejné vystoupení předem odsouzeno k nezdaru.

Proto se důkladně zamyslete. Kdo je vaše publikum? Jsou to vaši konkurenti, potenciální zákazníci, nebo možní investoři? A čeho před nimi chcete svou přednáškou docílit?

Příklad: Pokud představujete svůj nový startup v oblasti ekologických stavebních materiálů na oborové konferenci, bude vaše publikum pravděpodobně složené z architektů, odborníků na stavební materiály, stavitelů a možná i několika investorů. Vaše prezentace by tak jazykem i zaměřením měla odpovídat jejich odborným znalostem a zájmům.

2. Jasná struktura

Nejlepší přednáška je ta, ve které se vaši posluchači neztratí a ideálně si z ní i klíčové body odnesou. Myslete na to už při její přípravě a svému vystoupení dejte jasnou strukturu.

Inspirovat se můžete radou Barbary Minto. Ta ve své knize Pyramid Principle navrhuje strukturovat prezentaci jako pyramidu – s hlavním bodem na vrcholu a podpůrnými body pod ním. Díky tomu bude vaše vystoupení organizované a lépe udržíte pozornost svých posluchačů.

Příklad: Zůstaňme u předchozího příkladu. Při představování svého startupu můžete začít tvrzením, že váš produkt nebo služba dovedou vyřešit klíčový problém v rámci oboru. Toto tvrzení pak můžete dál rozvíjet a podpořit ho čísly a příklady.

3. Vizuální pomůcky

Nespoléhejte jen na slova. Koneckonců ne nadarmo se říká, že jeden obrázek vydá za tisíc slov. Potvrzují to i studie – podle nich lidé si pamatují až 65 % informací, které vidí, oproti pouhým 10 až 20 % toho, co slyší. Do své přednášky proto začleňte fotky, diagramy nebo videa, které vašemu publiku pomohou lépe pochopit to, co jim říkáte.

Na informacemi nabité grafy ale radši zapomeňte. Například Garr Reynolds v knize Presentation Zen radí, aby vaše vizuální pomůcky byly co nejjednodušší, tak aby doplňovaly to, co říkáte, ale zároveň nepřebíjely samotný obsah vaší přednášky.

Příklad: Během přednášky můžete ukázat grafy, které dokládají, jak váš produkt snižuje emise CO2 ve stavebnictví, nebo třeba fotky vašich ekologických staveb. Zajímavé může být i video o tom, jak se váš produkt vyrábí.

4. Storytelling

O storytellingu se v poslední době hodně mluví, málokdo však skutečně ví, jak moc příběhů odemknout naplno. Když se vám to ale podaří, máte vyhráno. Pokud si totiž posluchači pamatují něco ještě lépe než obrázky, jsou to příběhy. Právě příběhy brnkají na ty správné (emocionální) struny v lidské mysli, a vaše přednáška tak posluchačům v hlavě skutečně utkví.

Tip: Zaujměte posluchače hned zkraje a svou přednášku začněte příběhem, nejlépe takovým, který se váže k vaší firmě, produktu nebo jeho funkci.

5. Postoj a gesta

Jasně, obsah je důležitý. Pokud mu ale nedáte správnou formu, vykouří se z hlav vašich posluchačů, ještě než stihne doznít závěrečný potlesk (tedy pokud se nějakého dočkáte 🙃).

Myslete proto na to, jak své sdělení podpořit i výrazem, gesty a celkovou řečí těla. Doporučují to například Allan a Barbara Pease ve své knize The Definitive Book of Body Language, když zdůrazňují, že právě zvládnutá řeč těla může obsah vašeho sdělení podpořit – a ta nezvládnutá naopak nenávratně pohřbít.

Tip: Zaměřte se na gesta a postavení těla, které naznačují sebevědomí. Nehrbte se a udržujete oční kontakt s publikem. Vaše gesta by měla být otevřená a viditelná i zdálky.

6. Výrazové prostředky a intonace

Gesta máte v malíku? Výborně. Přišel čas zaměřit se na intonaci a tón hlasu. Právě hlas (jeho hlasitost, pevnost či emoce, které vyjadřuje) může významně ovlivnit celkové vyznění vaší přednášky či prezentace.

Tip: Nebuďte monotónní. Využívejte hlasové techniky, jako jsou změna intonace, tempa nebo hlasitosti, abyste spolehlivě udrželi pozornost svého publika.

7. Humor

Pokud patříe k těm, kdo pravidelně snídají vtipnou kaši, máte napůl vyhráno. Právě humor (samozřejmě citlivý a dobře dávkovaný) může podle Andrewa Tarvina, autora knihy Humor That Works, významně zvýšit šance, že si posluchači vaši přednášku skutečně zapamatují, a ovlivnit, jaký pocit z ní (a z vás coby řečníka) budou mít.

Příklad: Inspirujte se u těch nejlepších. Podívejte se, jak s humorem pracoval třeba Steve Jobs při svých legendárních prezentacích.


Kam dál?

Přednášet už umíte? Nejvyšší čas naučit se něco nového 🙂 Nebo mrkněte na náš seznam top knížek, které vás (snad) inspirují k dalšímu seberozvoji.

Související příspěvky

Nastartujte své podnikání s robotem

Vyřešíme za vás faktury, daně i komunikaci se státem.

Zjistit víc

Prohledat Almanach

Nenašli jste? Napište nám email nebo využijte povídátko v pravém dolním rohu.