Elektronická evidence tržeb (EET)

Aktuální

Tento článek aktualizujeme, aby vždy reflektoval právě platnou legislativu. Pokud myslíte, že nám něco uteklo, napište nám. Díky!

Poslední kontrola: 1. 3. 2018

Bude se EET týkat i vašeho podnikání? Chcete vědět kdy a jak? Čtěte dál, Fakturoid vám s EET pomůže.

Co je to EET?

EET je povinné online hlášení finančních toků státní správě. Podnikatel před vystavením dokladu zašle datovou zprávu o transakci Finanční správě. Ta mu obratem zašle potvrzení o přijetí obsahující FIK kód (fiskální identifikační kód). Poté podnikatel vystaví účtenku s FIK kódem a předá ji zákazníkovi.

Účtenku můžete vystavit po odsouhlasení se zákazníkem i elektronicky (bez tisku) a předat ji zákazníkovi např. emailem.

Koho se bude EET týkat?

Dotkne se všech podnikatelů, kteří přijímají "evidované platby", tzn. platby v hotovosti, šekem, směnkou nebo jiným obdobným způsobem (dárkové karty, poukázky na zboží či služby - stravenky, žetony, bitcoiny). Platby kartou (přes terminál i přes internet např. GoPay) díky zásahu Ústavního soudu od 1. 3. 2018 již evidovat není nutné.

Netýká se podnikatelů, kteří přijímají platby bankovním převodem či inkasem. Pro provozovatele e-shopů je důležité, že z EET je vyloučena platba dobírkou za předpokladu, že přepravní služba převede peníze od zákazníka přímo na účet e-shopu.

Kdy EET začne platit?

V posledních týdnech proběhla diskuse v poslanecké sněmovně i ve vládě a řešilo se několik pozměňovacích návrhů - odložení startu EET, vyjmutí "nejmenších" podnikatelů z EET, kteří si podnikáním jen přivydělávají či vyjmutí farmářských trhů. Žádné změny nebyly schváleny. EET bude spuštěno od 1. prosince 2016 pro ubytování a stravování.

Náběh bude postupný a základní přehled dává tabulka.

KdyKdoNACE kódy
1. fáze: 1. prosince 2016 Ubytovací a stravovací služby NACE 55 - Ubytování (většinou krátkodobé ubytování, hotely, kempy, penziony, tábořiště, ubytovny…)
NACE 56 - Stravování a pohostinství (nabízena jídla a nápoje k okamžité konzumaci, a to ať již jsou konzumována na místě či nikoliv, restaurace, hospody, kavárny, kantýny, stánky, zmrzlináři, catering)
2.fáze: 1. března 2017 Maloobchod a velkoobchod NACE 45.1 - Obchod s motorovými vozidly, kromě motocyklů
NACE 45.3 - Obchod s díly a příslušenstvím pro motorová vozidla, kromě motocyklů
NACE 45.4 - Obchod, opravy a údržba motocyklů, jejich dílů a příslušenství
NACE 46 - Velkoobchod, kromě motorových vozidel
NACE 47 - Maloobchod, kromě motorových vozidel (vč. stánkového prodeje, prodeje na tržištích)
3.fáze: odložena (původně 1. března 2018) Ostatní činnosti - zahrnuje všechny ostatní NACE neuvedené v jiných fázích Pokud jste se nenašli jinde, spadáte do této fáze.
4.fáze: odložena (původně 1. června 2018) Vybraná řemesla a výrobní činnosti NACE 13 - Výroba textilií
NACE 14 - Výroba oděvů
NACE 15 - Výroba usní a souvisejících výrobků
NACE 16 - Zpracování dřeva, výroba dřevěných, korkových, proutěných a slaměných výrobků, kromě nábytku
NACE 17 - Výroba papíru a výrobků z papíru a detergentů, čistících a leštících prostředků, parfémů a toaletních přípravků
NACE 22 - Výroba pryžových a plastových výrobků
NACE 23 - Výroba ostatních nekovových minerálních výrobků
NACE 25 - Výroba kovových konstrukcí a kovodělných výrobků, kromě strojů a zařízení
NACE 31 - Výroba nábytku
NACE 32 - Ostatní zpracovatelský průmysl (výrobci her a hraček, sportovních potřeb, hudebních nástrojů)
NACE 33 - Opravy a instalace strojů a zařízení
NACE 43 - Specializované stavební činnosti (např. elektrikáři, obkladači, malíři, pokrývači)
NACE 95 - Opravy počítačů a výrobků pro osobní potřebu a převážně pro domácnost (hodinový manžel, opravář počítačů)
NACE 96 - Poskytování ostatních osobních služeb (např. kadeřnice, maséři, kartářky)

Jak začít...

Od 1. září 2016 můžete žádat o přidělení autentizačních údajů (uživatelské jméno a heslo). Buď elektronicky, pomocí datové schránky, nebo osobně na příslušném Finančním úřadě. Tímto získáte přístup na portál správce daně. Tam zaregistrujete svou provozovnu (kamenný obchod či internetové stránky) a získáte identifikační číslo pro každou svou provozovnu. V dalším kroku si vygenerujete certifikát, který vložíte do svého pokladního zařízení.

S čím pomůže Fakturoid?

Identifikační číslo provozovny a certifikát získaný při registraci na portálu správce daně vložíte do Fakturoidu. Robot zajistí zobrazení identifikačního čísla provozovny a přiděleného fiskálního kódu na vaší faktuře.

Robot začne elektronicky evidovat platby od 1. března 2017, tedy od 2. fáze EET. Tato funkce je dostupná v tarifech Sólo+Firma.

Pokud chcete podrobnosti doporučujeme články na webu Generálního finančního ředitelství a shrnutí na jakpodnikat.cz.

Publikováno 09. 08. 2016

Prohledat Blog a Podporu

RSS

Chcete nám něco říct?

Použijte