Kreativita v podnikání: Proč je důležitá a jak ji rozvíjet (praktický návod)

Podnikání není jen o číslech, grafech a smlouvách. Ti nejúspěšnější podnikatelé a podnikatelky mají společných hned několik vlastností – a právě kreativita je jednou z nich. Přečtěte si, k čemu je kreativita v podnikání dobrá a jak ji můžete (snadno a prakticky) vytrénovat i vy.

Obsah článku

Co je kreativita?

Kreativita není jen doménou umělců či básníků. Ve skutečnosti ji potřebuje (a používá) skoro každý. Jednoduše řečeno jde o schopnost přicházet s originálními nápady, sem tam vyjet ze zajetých kolejí a řešit problémy jinak, než je obvyklé.

Kreativita není dar, kterého se dostalo jen vyvoleným. Je to přirozená součást lidského myšlení a chování.

— Tom Kelley, autor knihy Creative Confidence

K čemu slouží kreativita v podnikání?

Kreativita byla vždy ústředním tématem v umění, designu a literatuře, ale v dnešním rychle se měnícím světě hraje klíčovou roli také v komerční sféře. Pokud podnikáte, bude se vám kreativita hodit třeba:

  1. Při vývoji produktu: Nebo při inovaci toho stávajícího. Jak upozorňuje Clayton M. Christensen ve své knize The Innovator's Dilemma, právě podniky, které neustále inovují, mají mnohem větší šanci na trvalý úspěch.
  2. V marketingu a reklamě: Dobře vymyšlené a originální kampaně vás odliší od konkurence a pomohou vám vybudovat brand, který vaši zákazníci nezapomenou.
  3. Ve strategickém plánování: Trh se neustále mění a právě kreativní myšlení vám pomůže při hledání nových obchodních příležitostí nebo přizpůsobování se měnícím se tržním trendům.
  4. Při řešení problémů: Kreativní podnikatel dokáže k problémům přistupovat z různých úhlů a najít originální řešení. Ken Robinson k tomu v knize Out of Our Minds dodává, že právě kreativní myšlení je klíčem k úspěchu v podnikání.

Často to nejsou nejlepší nápady, co vítězí, ale ty nejvíce kreativní.

— Clayton M. Christensen, autor knihy The Innovator's Dilemma

Příklady firem, které vsadily na kreativitu… a uspěly

Že všechno, co se v podnikání dalo vymyslet, už někdo vymyslel? Omyl. Protože vždy, když se zdá, že už nic lepšího vymyslet či vytvořit nejde, přijde firma, která postaví na hlavu všechna dosavadní pravidla a dokáže opak 🙂 Být kreativní a vystoupit ze zajetých kolejí se zkrátka vyplatí. Obzvlášť když máte velké cíle – podobě jako třeba následující firmy.

Apple

Proč dělat počítače ošklivé a složité, když je možné je dělat pěkné a přístupné i laikům? Viděno dnešníma očima je to absurdní, v době, kdy Apple od základů překopal trh s počítači (a později i s mobily), ale šlo o skutečně revoluční myšlenku. Design, uživatelská přívětivost a inovativní marketing nakonec z Applu udělaly fenomén, který nemá obdoby.

Nike

Sportovních značek jsou stovky a tisíce, Nike je jen jeden. Nike změnil svět marketingu tím, když spojil sportovní výkony s osobními příběhy a emocemi. Kreativní reklamní kampaně založené na sloganu „Just Do It“ inspirovaly miliony lidí ke sportu a především – udělaly pomyslné rovnítko mezi sportovními úspěchy, překonáváním překážek a značkou Nike.

Airbnb

Trh s ubytováním po dlouhou dobu ovládaly hotely. Pak ale přišli zakladatelé Airbnb s revoluční myšlenkou sdíleného ubytování a všechno najednou bylo jinak. Jejich krok mimo vyšlapané cestičky způsobil zemětřesení v celém sektoru ubytování a cestování a z Airbnb udělal jednu z nejúspěšnějších firem světa.

Red Bull

Energetické nápoje existovaly už před Red Bullem. Byl to ale až Red Bull, kdo přišel s myšlenkou propojit energetické nápoje s extrémními sporty a dobrodružstvím. Z Red Bullu se tak stal nejen výrobce oblíbeného nápoje, ale i vypravěč vzrušujících příběhů.

Netflix

Začalo to jako alternativa k pronájmu DVD, skončilo to světem, ve kterém je streamování obsahu novou normou. Dnes je Netflix nejen distributorem, ale i tvůrcem vlastního obsahu, který od základu změnil pravidla televizního a filmového průmyslu.

Abyste byli originální, musíte zkoušet nové věci – což znamená přijmout určitou míru rizika.

— Adam Grant, autor knihy Originals

7 praktických tipů, které nastartují vaši kreativitu

Kreativita je dovednost, kterou se může naučit každý – stejně jako mluvit anglicky, hrát na housle nebo třeba recitovat vogonskou poezii. Inspirujte se konkrétními metodami, které vám v rozvíjení kreativity pomohou.

Tip č. 1: Dělejte chyby

V podnikání, stejně jako v životě, je strach z chyb přirozený. Paradoxně jsou to právě chyby, které často mohou být klíčem k objevení nových a inovativních řešení.

Příklad: K objevení penicilinu došlo v důsledku jedné velké chyby (a ano, také náhody). Sir Alexander Fleming omylem jednu ze svých kultur bakterií kontaminoval. Když potom zjistil, že vzorek napadla plíseň, všiml si, že v jejím okolí bakterie zemřely. Izoloval tedy účinnou látku, a tak vznikl penicilin.

Tip č. 2: Buďte otevření novým nápadům

Ne každý nápad musí být milionový. Stačí, když takový bude jeden nápad z milionu. Na vás už pak je pouze „maličkost“ – být trpělivý a milionový nápad včas rozpoznat. Třeba když přijde od člena vašeho týmu.

„Podpořte svůj tým k myšlenkovým experimentům,“ radí Adam Grant ve své knize Originals. „Čím méně se vaši lidé budou bát neúspěchu, tím spíš budou otevřeni myšlenkovým experimentům.“

Tip: Osvojte si metodu „Ano, ale…“. Místo abyste nové nápady (se kterými za vámi přicházejí vaši spolupracovníci) rovnou zamítali, je nejprve přijměte alespoň jako téma k diskusi a poté diskutujte o jejich jednotlivých aspektech.

Tip č. 3: Spolupracujte s ostatními

A protože podnikání je často věc týmová, u vašich spolupracovníků nebo podřízených ještě chvíli zůstaneme. Existuje totiž řada technik, díky kterým můžete nové nápady nejen jednoduše sdílet, ale rovnou i vytvářet.

Tip: Při svých brainstormingových sezeních vyzkoušejte populární metodu 6-3-5. Vyberte šest účasníků, kteří mají za úkol vyřešit určitý problém, nechte každého přijít se třemi konkrétními návrhy a dejte jim na to přesně pět minut. Jde o jednodušší a zároveň efektivnější metodu, než je klasický, nestrukturovaný brainstorming.

Tip č. 4: Změňte prostředí

Někdy může i malá změna přinést velké výsledky. Posaďte se s notebookem do kavárny, promýšlejte pracovní výzvy při procházce v parku nebo si třeba na měsíc pronajměte místo ve sdílené kanceláři. Jak zdůrazňuje Steven Johnson v knize Where Good Ideas Come From, právě nové prostředí může stimulovat mysl k produkci svěžích nápadů.

Tip: Pokud můžete, vyměňte občas home office za kancelář, kancelář za coworking nebo coworking třeba za místo ve své oblíbené kavárně.

Tip č. 5: Odpočívejte

Naučit se odpočívat je výzva pro každého. A pro podnikatele, kteří vědí, že brambory, které na jaře nezasadí, na podzim nesklidí, obzvlášť. Právě odpočinek ale může být pro rozvoj vašeho kreativního myšlení klíčový, jak upozorňuje třeba Alex Soojung-Kim Pang ve své knize Rest.

Tip: Dělejte si během pracovního dne pravidelné krátké přestávky. Ať už jde o krátkou procházku, meditaci nebo krátké protažení. Kreativní myšlení můžete nastartovat i na dovolené, během které si váš mozek odpočine od běžných starostí.

Tip č. 6: Vzdělávejte se

Čím větší rozhled budete mít, tím lépe se vám podaří nastartovat vlastní tvůrčí proces. Nebo aspoň zjistíte, kam sáhnout pro inspiraci, když vám ta vaše vlastní dojde 🙂

Tip: Čtěte knihy, sledujte filmy, poslouchejte podcasty. A rozhodně se neomezujte jen na ty oborové. Naopak. I „lehká“ literatura vás může inspirovat ve chvíli, kdy byste to čekali nejmíň.


Knihy, které nastartují vaši kreativitu

Stále nevíte, jak začít? Tady je několik zajímavých knih, které vás – minimálně v počátcích – postrčí tím správným směrem.

  • Myslet jako Leonardo da Vinci (Michael J. Gelb) – Géniem se člověk nerodí, géniem se člověk stává. Naučte se sedm konkrétních zásad, které vás nasměrují na cestě za kreativní genialitou.
  • Kraď jako umělec (Austin Kleon) – Jednoduchý, ale detailní průvodce kreativitou, který podporuje myšlenku, že ty nejlepší nápady často vycházejí z toho, co funguje právě teď.
  • Ve svém živlu (Ken Robinson) – Jak odemknout svůj skrytý potenciál? Ken Robinson nabízí širší pohled na lidské schopnosti a kreativitu a na to, jak je naplno rozvinout.
  • Myšlenkové mapy (Tony Buzan) – Osvojte si techniku myšlenkových map jako nástroj pro zlepšení paměti, plánování a kreativního myšlení.
  • Makers: The New Industrial Revolution (Chris Anderson) – Anderson zkoumá, jak moderní technologie mění způsoby, jakými vytváříme a sdílíme věci, a jak může „kultura tvůrců“ podpořit kreativitu.

Kam dál?

Nedostatek kreativity vás netrápí? Možná byste si radši osvojili ověřené metody, jak se efektivně učit nové věci. Nebo byste rádi připravili přednášku, na kterou vaši posluchači (v dobrém 🙂) nezapomenou. Mrkněte na naše další články z rubriky Vzdělávání pro podnikatele.


Související články v Almanachu

Nastartujte své podnikání s robotem

Vyřešíme za vás faktury, daně i komunikaci se státem.

Zjistit víc

Prohledat Almanach

Nenašli jste? Napište nám email nebo využijte povídátko v pravém dolním rohu.