Základy marketingu pro podnikatele: strategie a konkrétní tipy

Děláte si marketing sami? Přečtěte si, na co byste při propagaci své firmy či podnikání neměli zapomenout. Od strategie přes online marketing až po offline propagaci.

Obsah článku

Co je marketing?

Když se řekne marketing, nejspíš se vám vybaví nějaká forma reklamy. Video, které vám naruší přehrávání na YouTube nebo v televizi, textová reklama ve vyhledávání apod. Marketing je ale ve skutečnosti mnohem širší.

Marketing je o hledání vašeho trhu, toho, co a jak mu nabídnete.

Užitečnější je vnímat marketing jako soubor činností, které prostupují vaším produktem/službou ideálně už před jeho vznikem – jsou při jeho vývoji i při oslovování potenciálních (ale i stávajících) klientů.

Tradiční marketing versus online marketing

  • Tradiční marketing: Televizní spoty, rádio nebo třeba billboardy u silnic. To všechno spadá pod klasický (nebo také offline) marketing. Tento způsob propagace má samozřejmě své výhody, například široký dosah, v některých oblastech se ale jeho vliv postupně snižuje, a to z jednoduchého důvodu – lidé (tedy vaši zákazníci) začínají stále více žít online.
  • Digitální marketing: Když si představíte reklamy na Facebooku, e-mailové kampaně nebo optimalizaci pro vyhledávače (SEO), mluvíme o digitálním marketingu. Už jste někdy klikli na reklamu, která vás zaujala na Instagramu? Přesně to je síla digitálního marketingu.

Proč byste měli dělat marketing?

Vzpomínáte si na tu skvělou kavárnu, kterou jste objevili minulý týden? Jak se stalo, že jste se o ní vůbec dozvěděli? Ano, odpověď už zřejmě tušíte – zřejmě vás kavárna oslovila některou z forem své marketingové propagace. Dobře provedený marketing totiž umí:

  1. Vytvářet povědomí o značce: Ve skutečnosti totiž nezáleží na tom, jak skvělé služby nebo produkty nabízíte. Protože pokud se o vás nikdo nedozví, nikdo u vás ani nenakoupí.
  2. Přilákat nové zákazníky: Kdo by nechtěl růst a rozšiřovat svou klientelu? Marketing vám v tom může pomoci.
  3. Zvyšovat věrnost zákazníků: Skutečný úspěch přichází ve chvíli, kdy vám zákazníci věří a rádi se k vám vrací. A správný marketing může tyto vazby ještě prohloubit.

Jak dělat marketing pro firmu?

Jak vytvořit marketingovou strategii pro firmu?

Nedělejte marketing naslepo. Než na vlastní propagaci začnete utrácet čas a peníze, vytvořte si alespoň rámcovou marketingovou strategii.

Tip č. 1: Začněte co nejdřív

Už při přemýšlení nad svým podnikatelským záměrem si představujte, jak budete svůj produkt/službu prodávat a komu. Představte si argumenty, zkuste pilovat jejich co nejstručnější a nejsrozumitelnější vyjádření. Podívejte se na webu, jak prodávají obdobný produkt jiní. Co váš odliší od konkurence?

Tip č. 2: Stanovte si správné cíle

Stejně jako nejde chytat víc zajíců najednou, pravděpodobně neuspějete ani tehdy, když budete chtít všechno a nejlépe hned.

Klíčem k úspěchu v marketingu je proto nadefinovat si správné, takzvané SMART cíle: specifické (Specific), měřitelné (Measurable), dosáhnutelné (Achievable), realistické (Realistic) a časově omezené (Time-bound). Uvažovali jste někdy o tom, kolik nových klientů chcete získat v následujících třech měsících? A jak toho dosáhnete?

Tip č. 3: Zvolte správné metriky

Nejde jen o to mít cíl, ale také o to vědět, jak ho měřit. Které nástroje a metriky jsou pro vaše podnikání nejlepší?

Tip č. 4: Kdo jsou vaši zákazníci?

Někdy se říká, že pokud oslovujete všechny, nemluvíte vlastně k nikomu. Máte jasno v tom, kdo je vaše cílová skupina?

Pokud skutečně víte, ke komu mluvíte (tedy kdo je vaše cílová skupina), můžete přizpůsobit svůj marketing tak, aby byl co nejefektivnější. Víte, jaké sociální sítě vaši zákazníci nejčastěji využívají? Jaký jazyk jim je blízký? Jaké problémy můžete pomoci vyřešit?

Jak dělat marketing pro firmu?

Jak dělat marketing? Konkrétní rady a tipy

Šedivá je teorie, zelený strom života a podnikání. Pojďme spolu proto projít několik zajímavých marketingových kanálů, které váš byznys pomůžou (nejen v začátcích) nakopnout.

Vlastní web

Jsou byznysy, které nemusí mít vlastní webové stránky a vystačí třeba jen s Facebookem, Instagramem. Spíš bychom vám ale doporučili si webové stránky udělat. Podívejte se na náš návod, jak si vytvořit web svépomocí – i pokud nemáte žádné technické znalosti ani dovednosti.

Na webu nezapomeňte měřit návštěvnost. Bude vás zajímat vývoj v čase. Odkud lidi chodí, co čtou atd. Základní nástroj pro měření jsou obvykle Google Analytics.

Placená online reklama

Web se vám také bude hodit jako cíl, kam budete posílat potenciální klienty přes nakoupenou reklamu. Potřebujete nějak zúžit cíl, na který míříte. Dobrý start uvažování je geografické cílení. Pokud jste řemeslník, nejspíš nebudete řešit zákazníky v zahraničí a dost možná ani celou ČR. Další zúžení je demografické, tedy nejspíš nebudete cílit každého od kojenců, po důchodce jakéhokoli pohlaví.

Nejjednodušší a nejlevnější způsob, jak vyzkoušet oslovení vaší cílové skupiny je přes reklamu ve vyhledávačích (Google) a sociálních sítích (Facebook.)

Reklama v Googlu versus reklama na Facebooku

Reklamu na Googlu si koupíte v jejich nástroji Google Ads. Celý systém funguje jako samoobsluha, takže byste měli být schopní si vytvořit reklamu sami. Obdobně jako v Googlu funguje i reklama na Seznamu přes Sklik.

Základní princip je takový, že si vyberete klíčová slova. Když je někdo bude hledat, objeví se vámi vytvořená reklama. Sami si určítě, kolik jste ochotní zaplatit, a to buď cenou za den, nebo třeba za klik na reklamu. Této formě se říká PPC – Pay Per Click.

Hlavní rozdíl mezi Googlem a Facebookem je v tom, že na prvně jmenovaném cílíte už projevený zájem – někdo hledá pomocí klíčových slov, na která cílíte svou reklamu. Na Facebooku spíš cílíte podle charakteristik cílového klienta – geograficky, demograficky, podle zájmů.

E-mailing a newslettery

E-mailing je mocný nástroj pro vaši propagaci. Posílání newsletterů – tedy e-mailů (nebo také obchodních sdělení), ve kterých sdílíte novinky, speciální nabídky nebo třeba jen „obyčejné“ příběhy ze svého podnikání – vám pomůže budovat vztah se zákazníky i mimo váš web nebo prodejnu. Navíc můžete sdělit přesně to, co chcete, a přimět zákazníka k akci.

Klasická reklama a spoty

Rádio, televize nebo třeba klasické tiskoviny. I když už v našem životě (a v životě vašich zákazníků) nehrají takovou roli jako dřív, stále platí, že pokud víte, jak na to, můžete díky klasickému offline marketingu zasáhnout poměrně široké publikum. Víc o tom, jak na offline marketing, jsme pro vás sepsali v samostatném článku.

Přednášky pro veřejnost

Na vlastní web nebo nastavování placené reklamy se necítíte? V některých oborech vám k propagaci vlastních služeb dobře poslouží i „obyčejné“ veřejné výstupy – třeba přednášky na oborových konferencích. Podívejte se na naše tipy, jak připravit skvělou přednášku.


Další zdroje

Cílem tohoto článku je vás nasměrovat. Velmi doporučujeme alespoň omrknout níže uvedené:


Související články v Almanachu

Nastartujte své podnikání s robotem

Vyřešíme za vás faktury, daně i komunikaci se státem.

Zjistit víc

Prohledat Almanach

Nenašli jste? Napište nám email nebo využijte povídátko v pravém dolním rohu.