Co je offline marketing? Návod, jak na billboardy, reklamu v TV, inzerci…

Kategorie: Jak začít podnikat

Stojíte před výlohou obchodu a okolo projede polepený autobus. Otevřete schránku a tam letáky. To všechno je offline marketing. Jaké jsou jeho možnosti a jak se dá využít při vašem podnikání?

Obsah článku

Co je offline marketing?

Offline reklama je starší sestra online marketingu. Dnes se o ní mluví méně než o sociálních sítích a inzerci na internetu, to však neznamená, že přestala fungovat. Lidé stále žijí ve skutečném světě a právě tam je může zaujmout offline marketing.

Tip: Zajímá vás spíš online reklama? Přečtěte si článek, který se specializuje na sociální sítě, bannery, vyhledávače a další digitální kanály.

Offline marketing versus online marketing

Kterou cestu tedy zvolit – online, nebo offline? Ideálně obě zároveň! Offline a online se doplňují a podporují. Zákazníci přes den procházejí různým prostředím a vy musíte být na správném místě ve správnou chvíli. Ideálně i se zajímavou zprávou, která vaše potenciální zákazníky osloví 🙂

Zkuste si cvičení

Představte si svou cílovou skupinu a její běžný den. Čte při snídani noviny, nebo spíš sleduje televizi? Jede do práce autem, kde poslouchá rádio, nebo MHD? Co dělá ve volnu? Chodí mezi lidi, nebo je hlavně na sociálních sítích?

Poznamenejte si všechny situace, kde by se váš zákazník mohl setkat s nějakou formou marketingu.

Jak a kde dělat offline marketing?

Jaké jsou druhy offline marketingu?

Offline marketing je veškerá propagace mimo internet, která má za cíl rozšířit povědomí o vaší značce, produktu či službě. Pojďme se podívat na konkrétní typy.

Vaše prezentace

Marketing nejsou jen reklamy, ale také prezentace a branding. Ty totiž ovlivňuje, koho oslovíte. Patří sem vaše prezentační schopnosti a styl komunikace, vzhled a atmosféra prodejny, logo, obaly, merchandise (produkty s vaší značkou) a další doplňkové materiály, například co přidáváte do balíčků.

Máte zaměstnance či kolegy, co komunikují se zákazníkem? Pohlídejte, že ví, co chcete říkat a co naopak před zákazníkem nikdy nesmí vyslovit. Špatná prezentace vám může podnikání narušit.

Vaši zákazníci (na internetu i mimo něj)

Jedním z nejmocnějších marketingových kanálů je šeptanda. Spokojení zákazníci si o všem řeknou. A ti nespokojení to vykřičí do světa – třeba na internetu. Proto se snažte problémům předcházet. Buďte první, kdo se zeptá na jejich názor.

Své zákazníky podporujte v tom, aby o vás mluvili. Někdy stačí prohodit pár slov a poprosit je o podporu. Zkontrolujte občas sociální sítě, ať víte, co se tam probírá. Když chcete, aby se vraceli pravidelně, nabídněte jim výhody za věrnost.

Příklad: Zmrzlinový salón v Praze rozdává razítka na věrnostní kartičku za každé dva kopečky zmrzliny. Po nasbírání dostatečného počtu máte zmrzlinu zdarma. Nepřímo tak vede své zákazníky k tomu, aby preferovali spíš větší a dražší zmrzlinu nebo si vzali doprovod. A tak se název salónu přirozeně šíří mezi lidmi.

Média, reklamní spoty a PR

Propagace je možná také pomocí PR, tedy budováním vztahů s veřejností. Jsou to aktivity jako tiskové zprávy, rozhovory, komentáře do zpráv a noviny, televizní výstupy, charitativní aktivity a sponzorování veřejných akcí.

Cílem není prodej, jako spíš budování důvěryhodnosti a dlouhodobého pozitivního dojmu ze značky. Proto se někdy zdá investice do tohoto kanálu – především časově – nákladná a bez přímých výsledků. Na druhou stranu rozhovor v TV pořadu může být právě tím bodem, který přinese stovky nových zákazníků naráz.

Offline reklama ve veřejném prostoru

Nyní se dostáváme k reklamám, které vídáme na každém kroku. Jedná se o inzerci v cizím médiu. Jde tedy o prostor, který stojí peníze. Do ceny vstupuje velikost a délka reklamy, kdy a kde je vystavena a jak často ji někdo uvidí.

  • Televizní reklama: Vyžaduje větší investici do výroby a nákupu vysílacího času (vyšší stovky tisíc až miliony). Výhodou je široké publikum. Můžete se zaměřit na zvýšení znalosti značky, nebo vyzvat k určité akci – třeba k nákupu či zapojení do soutěže. Při výrobě myslete i na formáty pro online reklamu. Tak můžete vést offline i online kampaň zároveň a připomínat se zákazníkům na více místech.
  • Reklama v rádiu: Je levnější než TV reklama a výroba spotu je velmi rychlá a nenáročná. Publikum není tolik široké, ale rádio se stále poslouchá, a to nejčastěji v autech. Nejvíc posluchačů očekávejte během ranní a odpolední špičky a okolo nejposlouchanějších pořadů.
  • Reklama v tisku: Tisk znamená letáky, brožury a inzeráty v časopisech a novinách. Nabízí nepřeberné množství formátů, a proto je vhodný ke komunikaci i podrobnějších informací. Když zvolíte reklamu v tisku, vybírejte pečlivě médium, kde chcete cílit na zákazníky.
  • Billboardy a venkovní reklamní plochy: Billboardy, plakáty a reklamy na dopravních prostředcích jsou nejúčinnější tam, kde se pohybuje nejvíce lidí. Právě frekvence pohybu ovlivňuje cenu, proto je v určitých městech a měsících vyšší. Myslete na to, že venkovní reklama musí být i na dálku dobře zřetelná. Zákazníci ji často uvidí za pohybu. Nemusíte říct vše najednou. Zásadní je, abyste mluvili jasně a lidé si vás zapamatovali.

Akce a eventy

Během roku se konají desítky událostí snad v každém oboru. Zajděte na konferenci, přednášky, (vele)trh či workshop a poznejte se s cílovou skupinu naživo. Můžete samozřejmě uspořádat vlastní akci nebo se zapojit do nějaké existující:

  • Navrhněte téma, které dokážete prezentovat na pódiu nebo připravit jako workshop.
  • Postavte si vlastní stánek a komunikujte se zájemci.
  • Staňte se partnerem akce a zapojte se do propagace a organizace.
  • Připravte si vizitky a další obrandované drobnosti na rozdávání.

Networking a navazování spolupráce

Networking znamená seznamování a propojování se s ostatními. Díky příjemné konverzaci poznáte další dodavatele, odborníky, mentory či lidi, co mají hodně kontaktů a dokážou vám poradit, s kým dalším se spojit.

Tip: Spojit se můžete také s firmami. Máte produkt nebo služby, co dokážete nabídnout nějaké zavedené značce? Zkuste to, za nezávaznou nabídku nic nedáte. Pokud to vyjde, získáte nové odbytiště a možná i cílovku. Domluvte se i na společné komunikaci spolupráce nebo rozšíření sortimentu. Podnik bude lákat na novinku a vaši značku uvidí více lidí.

Obvykle networking probíhá právě na konferencích a dalších akcích. Návštěvníci jsou tu proto, aby se dozvěděli něco nového. A tak je to ideální příležitost pro aktivní oslovování.

Offline marketing jako zábava

Slyšeli jste o guerilla marketingu? Tato taktika jde na marketing netradičně, abyste upoutali pozornost rychle a efektivně (tím pádem levně). Většinou se jedná o nějakou událost na veřejném prostranství.

Je to perfektní nástroj, když přicházíte na trh s něčím novým a chcete vzbudit rozruch. Cílem může být i šok. Jen pozor – každou hurá akci si promyslete, zda nikoho nepoškozuje a hodí se k vaší značce a cílovce!

Příklad: Pivovar BrewDog použil guerilla marketing v boji proti 300 let starému britskému zákonu, který povoloval jen určité velikosti pro čepované pivo – jednu třetinu, polovinu nebo celou pintu.

Pivovar měl za to, že nejlepší jsou pro řemeslná piva dvě třetiny pinty. Vymyslel Nejmenší protest na světě a na něj najal jednoho 134 cm vysokého muže s transparentem Malý pro všechny (Small for All). Stál na Parliament Square v Londýně a akce zaujala desítky novinářů.

Jak a kde dělat offline marketing?

Existuje způsob, jak to změřit?

Zatímco online aktivity přicházejí s vlastními nástroji pro analýzu, změřit efektivitu offline marketingu je občas výzva. Na offline marketing musíte mít trpělivost, jelikož aktivity mohou mít dlouhodobý dopad, který není ihned vidět.

Základem je evidovat všechny činnosti a změny. Zapisujte si, kdy jste něco vyzkoušeli, a sledujte trendy a výkyvy v zájmu zákazníků. Zároveň se jich můžete přímo ptát: kde jste se o nás dozvěděli?

Ilustrační příklady: Trenérka, kadeřník a návrhářka

Ještě nevíte, jak si ten marketing představit? Podívejte se na tři příklady, o kterých mluvíme také ve článku o online marketingu.

  1. Trenérka Terka se zaměřuje na maminky. Nově spouští skupinové lekce, kde je hlídání. Vytvoří plakáty a letáky s nabídkou – mezi popis přidá i vyjádření spokojených klientek. Letáky roznese po okolí, kde žijí převážně mladé rodiny. Plakáty vyvěsí po domluvě do míst, které maminky navštěvují, jako volnočasová centra, školky, kavárny a pekárny... Do grafiky nezapomene dát svůj Instagram a tak může vidět, zda přibývají sledující. Po lekci si s klientkami povídá a zjišťuje, co fungovalo.

  2. Kadeřník Kamil pořádá dobročinné akce, kdy se ostříhané vlasy darují lidem bojujícím s rakovinou – z vlasů se totiž dají vytvořit paruky. Událost se avizuje v lokálním měsíčníku. Zaujala také reportéry z televize. A co je nejlepší? Takový projekt opravdu existuje! Jmenuje se Daruj vlasy a stále funguje.

  3. Nina navrhuje dámské lněné oblečení. Každý rok vyráží na veletrhy zaměřené na módu a design. Její cílovka má zájem o udržitelnost a ekologii, proto se snaží chodit na tematické přednášky a networkovací akce. Jakmile se zapovídá, brzy se začne o její značce mluvit. Má ji totiž vždycky na sobě. Lidem rozdává vizitky z ekologického papíru. Tento přístup drží i při rozesílání balíčků, což vytváří jednotnou prezentaci a zvyšuje důvěryhodnost značky.

Pomůže vám i to, když offline aktivity propojíte se zbytkem marketingu. Přidejte do inzerce název webu a sledujte, kolik lidí přichází na stránky. Změnilo se to od zveřejnění reklamy? Zároveň dejte pozor, ať stránky odpovídají tomu, co v reklamě slibujete. Kontrolujte další kanály jako třeba sociální sítě, kde se vyskytuje vaše cílovka.

S měřením vám mohou pomoct i digitální agentury. Ozvěte se jim ale ještě předtím, než svou velkou kampaň vypustíte do světa 🙂

Jak měřit offline marketing?

Tipy na kurzy, školení a knihy o marketingu

Základy už máte za sebou. Chcete si je ještě prohloubit? Máme pro vás tipy na další vzdělávání v oblasti offline marketingu.

  • Kniha Marketing management je bible marketingu. Proto stále vychází aktualizovaná vydání. Věnuje se marketingu, strategiím a managementu od A po Z a obsahuje mnoho konkrétních příběhů.
  • Bojíte se prezentovat na veřejnosti? I na to existují (online) kurzy. Třeba tento zaměřený na veřejný projev. Nebo si v našem almanachu přečtěte 7 praktických tipů, jak připravit super přednášku. A nezapomínejte, že všechno chce čas a cvik!
  • Reklama v televizi osloví široké publikum. Jenže na co si dát pozor? Na to se podíval díl podcastu Cinkátko od skupiny Miton, která investuje do mladých českých firem.
  • Kde dělat networking? Prostě vyrazte ven! Vyberte si zajímavou konferenci či networkovací snídani. Na takové akci jsou lidé jako vy – chtějí se seznámit a poslechnout si, v čem ostatní podnikají. Tak se nestyďte a prozkoumejte lokální události třeba přes Meetup.
  • Podcast PÍÁRKO jsou rozhovory se zkušenými hosty ze světa marketingu. Každý díl je jiný a tak načerpáte inspiraci a ještě se dozvíte víc o PR, kampaních, networkingu a dokonce i o cenotvorbě.
  • Chcete vytvořit nezapomenutelnou značku? Přesně o tom je dvouměsíční online kurz Brandová akademie od komunity #HolkyzMarketingu. Do kurzu se mohou přihlásit i muži.
  • Zabrouzdejte na vzdělávací portály Seduo, Naučmese, Skillmea či Skillshare. Všechny nabízí velmi mnoho online kurzů a některé probíhají i naživo.

Kam dál?

Nastartujte své podnikání s robotem

Vyřešíme za vás faktury, daně i komunikaci se státem.

Zjistit víc

Prohledat Almanach