Co je offline marketing? Návod, jak na billboardy, reklamu v TV, inzerci…

Kategorie: Jak začít podnikat

Stojíte před výlohou obchodu a okolo projede polepený autobus. Otevřete schránku a tam letáky. To všechno je offline marketing. Jaké jsou jeho možnosti a jak se dá využít při vašem podnikání?

Obsah článku

Co je offline marketing?

Offline reklama je starší sestra online marketingu. Dnes se o ní mluví méně než o sociálních sítích a inzerci na internetu, to však neznamená, že přestala fungovat. Lidé stále žijí ve skutečném světě a právě tam je může zaujmout offline marketing.

Tip: Zajímá vás spíš online reklama? Přečtěte si článek, který se specializuje na sociální sítě, bannery, vyhledávače a další digitální kanály.

Offline marketing versus online marketing

Kterou cestu tedy zvolit – online, nebo offline? Ideálně obě zároveň! Offline a online se doplňují a podporují. Zákazníci přes den procházejí různým prostředím a vy musíte být na správném místě ve správnou chvíli. Ideálně i se zajímavou zprávou, která vaše potenciální zákazníky osloví 🙂

Zkuste si cvičení

Představte si svou cílovou skupinu a její běžný den. Čte při snídani noviny, nebo spíš sleduje televizi? Jede do práce autem, kde poslouchá rádio, nebo MHD? Co dělá ve volnu? Chodí mezi lidi, nebo je hlavně na sociálních sítích?

Poznamenejte si všechny situace, kde by se váš zákazník mohl setkat s nějakou formou marketingu.

Jak a kde dělat offline marketing?

Jaké jsou druhy offline marketingu?

Offline marketing je veškerá propagace mimo internet, která má za cíl rozšířit povědomí o vaší značce, produktu či službě. Pojďme se podívat na konkrétní typy.

Vaše prezentace

Marketing nejsou jen reklamy, ale také prezentace a branding. Ty totiž ovlivňuje, koho oslovíte. Patří sem vaše prezentační schopnosti a styl komunikace, vzhled a atmosféra prodejny, logo, obaly, merchandise (produkty s vaší značkou) a další doplňkové materiály, například co přidáváte do balíčků.

Máte zaměstnance či kolegy, co komunikují se zákazníkem? Pohlídejte, že ví, co chcete říkat a co naopak před zákazníkem nikdy nesmí vyslovit. Špatná prezentace vám může podnikání narušit. „Člověk, který je v kontaktu se zákazníky, je pro danou firmu klíčová osoba, protože do velké části podle jeho chování budou lidé posuzovat danou firmu jako celek,“ vysvětluje marketingový konzultant Peter Kratochvíl.

Bez důvěryhodnosti a budování značky se vám bude těžko růst. Zkuste si vzpomenout, kdy naposledy jste nakupovali v neznámém obchodě nebo firmě? Jako lidé preferujeme známé obchody či firmy. Proto potřebujete pracovat na zvyšování vaší známosti mezi potenciálními zákazníky.

— Peter Kratochvíl

Vaši zákazníci (na internetu i mimo něj)

Jedním z nejmocnějších marketingových kanálů je šeptanda. Spokojení zákazníci si o všem řeknou. A ti nespokojení to vykřičí do světa – třeba na internetu. Proto se snažte problémům předcházet. Buďte první, kdo se zeptá na jejich názor.

Své zákazníky podporujte v tom, aby o vás mluvili. Někdy stačí prohodit pár slov a poprosit je o podporu. Zkontrolujte občas sociální sítě, ať víte, co se tam probírá. Když chcete, aby se vraceli pravidelně, nabídněte jim výhody za věrnost.

Příklad: Zmrzlinový salón v Praze rozdává razítka na věrnostní kartičku za každé dva kopečky zmrzliny. Po nasbírání dostatečného počtu máte zmrzlinu zdarma. Nepřímo tak vede své zákazníky k tomu, aby preferovali spíš větší a dražší zmrzlinu nebo si vzali doprovod. A tak se název salónu přirozeně šíří mezi lidmi.

Média, reklamní spoty a PR

Propagace je možná také pomocí PR, tedy budováním vztahů s veřejností. Jsou to aktivity jako tiskové zprávy, rozhovory, komentáře do zpráv a noviny, televizní výstupy, charitativní aktivity a sponzorování veřejných akcí.

Cílem není prodej, jako spíš budování důvěryhodnosti a dlouhodobého pozitivního dojmu ze značky. Proto se někdy zdá investice do tohoto kanálu – především časově – nákladná a bez přímých výsledků. Na druhou stranu rozhovor v TV pořadu může být právě tím bodem, který přinese stovky nových zákazníků naráz.

Offline reklama ve veřejném prostoru

Nyní se dostáváme k reklamám, které vídáme na každém kroku. Jedná se o inzerci v cizím médiu. Jde tedy o prostor, který stojí peníze. Do ceny vstupuje velikost a délka reklamy, kdy a kde je vystavena a jak často ji někdo uvidí.

  • Televizní reklama: Vyžaduje větší investici do výroby a nákupu vysílacího času (vyšší stovky tisíc až miliony). Výhodou je široké publikum. Můžete se zaměřit na zvýšení znalosti značky, nebo vyzvat k určité akci – třeba k nákupu či zapojení do soutěže. Při výrobě myslete i na formáty pro online reklamu. Tak můžete vést offline i online kampaň zároveň a připomínat se zákazníkům na více místech.
  • Reklama v rádiu: Je levnější než TV reklama a výroba spotu je velmi rychlá a nenáročná. Publikum není tolik široké, ale rádio se stále poslouchá, a to nejčastěji v autech. Nejvíc posluchačů očekávejte během ranní a odpolední špičky a okolo nejposlouchanějších pořadů.
  • Reklama v tisku: Tisk znamená letáky, brožury a inzeráty v časopisech a novinách. Nabízí nepřeberné množství formátů, a proto je vhodný ke komunikaci i podrobnějších informací. Když zvolíte reklamu v tisku, vybírejte pečlivě médium, kde chcete cílit na zákazníky.
  • Billboardy a venkovní reklamní plochy: Billboardy, plakáty a reklamy na dopravních prostředcích jsou nejúčinnější tam, kde se pohybuje nejvíce lidí. Právě frekvence pohybu ovlivňuje cenu, proto je v určitých městech a měsících vyšší. Myslete na to, že venkovní reklama musí být i na dálku dobře zřetelná. Zákazníci ji často uvidí za pohybu. Nemusíte říct vše najednou. Zásadní je, abyste mluvili jasně a lidé si vás zapamatovali.

Akce a eventy

Během roku se konají desítky událostí snad v každém oboru. Zajděte na konferenci, přednášky, (vele)trh či workshop a poznejte se s cílovou skupinu naživo. Můžete samozřejmě uspořádat vlastní akci nebo se zapojit do nějaké existující:

  • Navrhněte téma, které dokážete prezentovat na pódiu nebo připravit jako workshop.
  • Postavte si vlastní stánek a komunikujte se zájemci.
  • Staňte se partnerem akce a zapojte se do propagace a organizace.
  • Připravte si vizitky a další obrandované drobnosti na rozdávání.

Networking a navazování spolupráce

Networking znamená seznamování a propojování se s ostatními. Díky příjemné konverzaci poznáte další dodavatele, odborníky, mentory či lidi, co mají hodně kontaktů a dokážou vám poradit, s kým dalším se spojit.

Tip: Spojit se můžete také s firmami. Máte produkt nebo služby, co dokážete nabídnout nějaké zavedené značce? Zkuste to, za nezávaznou nabídku nic nedáte. Pokud to vyjde, získáte nové odbytiště a možná i cílovku. Domluvte se i na společné komunikaci spolupráce nebo rozšíření sortimentu. Podnik bude lákat na novinku a vaši značku uvidí více lidí.

Obvykle networking probíhá právě na konferencích a dalších akcích. Návštěvníci jsou tu proto, aby se dozvěděli něco nového. A tak je to ideální příležitost pro aktivní oslovování.

Offline marketing jako zábava

Slyšeli jste o guerilla marketingu? Tato taktika jde na marketing netradičně, abyste upoutali pozornost rychle a efektivně (tím pádem levně). Většinou se jedná o nějakou událost na veřejném prostranství.

Je to perfektní nástroj, když přicházíte na trh s něčím novým a chcete vzbudit rozruch. Cílem může být i šok. Jen pozor – každou hurá akci si promyslete, zda nikoho nepoškozuje a hodí se k vaší značce a cílovce!

Příklad: Pivovar BrewDog použil guerilla marketing v boji proti 300 let starému britskému zákonu, který povoloval jen určité velikosti pro čepované pivo – jednu třetinu, polovinu nebo celou pintu.

Pivovar měl za to, že nejlepší jsou pro řemeslná piva dvě třetiny pinty. Vymyslel Nejmenší protest na světě a na něj najal jednoho 134 cm vysokého muže s transparentem Malý pro všechny (Small for All). Stál na Parliament Square v Londýně a akce zaujala desítky novinářů.

Jak a kde dělat offline marketing?

Tip experta: reklama v rádiu vs. TV reklama vs. billboardy

Jak jsme ukázali, cest, kterými se ve světě klasického offline marketingu můžete vydat, je mnoho. Která z nich ale právě na vaše potenciální zákazníky může zafungovat nejlépe? Zeptali jsme se marketingového konzultanta Petera Kratochvíla.

Marketingový expert radí

V čem se liší TV reklama od té rozhlasové a vyplatí se vám v dnešní době klasická venkovní reklama? Tady jsou konkrétní rady a praktické tipy Petera Kratochvíla 👇

Televizní reklama: Rozdíl v ceně reklamy v jednotlivých měsících může být až dvojnásobný. Typicky nejdražší jsou měsíce, kdy má TV velkou poptávku, jako je konec roku nebo duben, květen a červen. Nejlevnější jsou naopak měsíce jako leden, červenec, srpen. Kromě klasické reklamy můžete spolupracovat i s konkrétním pořadem. Ať už formou sponzoringu, osobní účastí nebo odpromováním vašich produktů v pořadu například formou soutěže. Což je na jednu stranu cenově méně náročné než klasická TV reklamní kampaň. Na druhou stranu tímto způsobem zasáhnete méně lidí.

Reklama v rádiu: Výhodou rádia je možnost lokálního cílení. Když chcete inzerovat jenom v určitém regionu nebo nemáte dostatečně velký rozpočet, abyste zasáhli celou republiku, tak u rádia dokážete zúžit zásah jenom na určitou oblast. Nevýhodou je absence vizuálního podnětu, což pro některá odvětví (např. móda, šperky apod.) může být omezující faktor.

Reklama v tisku: Výhodou tisku a konkrétně časopisů je možnost oslovit i specifickou cílovou skupinu pomocí různých specializovaných magazínů/vydání. Navíc zůstavají delší dobu aktuální (lidé je hned druhý den nevyhazují jako např. deníky). Nevýhodou může být menší zásah a limitující můžou být i delší redakční uzávěrky (někdy je potřeba odevzdat podklady i měsíc před tím, než se časopis objeví v prodeji).

Billboardy a venkovní reklamní plochy: U venkovní reklamy je důležité „nepřeplácat to“. U billboardů počítejte s tím, že máte orientačně 2 vteřiny pozornosti. Sdělení proto musí být jednoznačné na první dobrou. Pomůže vám tohle mentální cvičení: jak by vaše reklama vypadala, kdyby měla velikost krabičky od sirek? Vynikly by ty nejdůležitější prvky? A jde hlavní sdělení přečíst? Výhodou venkovní reklamy je lokální cílení, které může být ještě užší než u rádia. Nevýhodou u těchto formátů je většinou krátká doba pozornosti ve srovnání s jinými reklamními kanály.

Existuje způsob, jak to změřit?

Zatímco online aktivity přicházejí s vlastními nástroji pro analýzu, změřit efektivitu offline marketingu je občas výzva. Na offline marketing musíte mít trpělivost, jelikož aktivity mohou mít dlouhodobý dopad, který není ihned vidět.

  1. Základem je evidovat všechny činnosti a změny. Zapisujte si, kdy jste něco vyzkoušeli, a sledujte trendy a výkyvy v zájmu zákazníků. Zároveň se jich můžete přímo ptát: kde jste se o nás dozvěděli?

  2. Pomůže vám i to, když offline aktivity propojíte se zbytkem marketingu. Přidejte do inzerce název webu a sledujte, kolik lidí přichází na stránky. Změnilo se to od zveřejnění reklamy? Zároveň dejte pozor, ať stránky odpovídají tomu, co v reklamě slibujete. Kontrolujte další kanály jako třeba sociální sítě, kde se vyskytuje vaše cílovka.

  3. „Asi nejjednodušším způsobem, jak offline reklamu zkusit měřit, je umístění slevového kódu do reklamy. Jednoduše pak můžete sledovat, kolik lidí ho využilo. Nevýhodou je, že se váš slevový kód může objevit na webech, které shromažďují slevové kódy a pak ten výsledek bude zkreslený,“ doplňuje praktický tip Peter Kratochvíl.

  4. „Nechcete-li používat slevové kódy, můžete v reklamě inzerovat konkrétní produkt a sledovat jeho prodeje před kampaní a pak během/po kampani. Další možností je udělat reklamní kampaň jen v určité lokalitě/městě a pak sledovat, jestli dané město bude vykazovat lepší výsledky než jiné,“ dodává.

  5. Chcete mít k dispozici přesnější data? Sofistikovanějším (ale i nákladnějším) způsobem, jak měřit offline reklamu, jsou průzkumy trhu. „Ty se dají udělat od nižších desetitisíců korun. Výsledná cena závisí na několika faktorech, jako je délka dotazníku, počet respondentů a podobně. Ideální je udělat si průzkum před kampaní a pak po ní, abyste mohli porovnat výsledky,“ radí Peter Kratochvíl.

Jak měřit offline marketing?

Tipy na kurzy, školení a knihy o marketingu

Základy už máte za sebou. Chcete si je ještě prohloubit? Máme pro vás tipy na další vzdělávání v oblasti offline marketingu.

  • Kniha Marketing management je bible marketingu. Proto stále vychází aktualizovaná vydání. Věnuje se marketingu, strategiím a managementu od A po Z a obsahuje mnoho konkrétních příběhů.
  • Bojíte se prezentovat na veřejnosti? I na to existují (online) kurzy. Třeba tento zaměřený na veřejný projev. Nebo si v našem almanachu přečtěte 7 praktických tipů, jak připravit super přednášku. A nezapomínejte, že všechno chce čas a cvik!
  • Reklama v televizi osloví široké publikum. Jenže na co si dát pozor? Na to se podíval díl podcastu Cinkátko od skupiny Miton, která investuje do mladých českých firem.
  • Kde dělat networking? Prostě vyrazte ven! Vyberte si zajímavou konferenci či networkovací snídani. Na takové akci jsou lidé jako vy – chtějí se seznámit a poslechnout si, v čem ostatní podnikají. Tak se nestyďte a prozkoumejte lokální události třeba přes Meetup.
  • Podcast PÍÁRKO jsou rozhovory se zkušenými hosty ze světa marketingu. Každý díl je jiný a tak načerpáte inspiraci a ještě se dozvíte víc o PR, kampaních, networkingu a dokonce i o cenotvorbě.
  • Chcete vytvořit nezapomenutelnou značku? Přesně o tom je dvouměsíční online kurz Brandová akademie od komunity #HolkyzMarketingu. Do kurzu se mohou přihlásit i muži.
  • Zabrouzdejte na vzdělávací portály Seduo, Naučmese, Skillmea či Skillshare. Všechny nabízí velmi mnoho online kurzů a některé probíhají i naživo.

Kam dál?

Nastartujte své podnikání s robotem

Vyřešíme za vás faktury, daně i komunikaci se státem.

Zjistit víc

Prohledat Almanach