Jak začít podnikat

Hodíte se na podnikání?

Možná si nejste jistí, jestli je podnikání cesta pro vás. S jistotou nebudete odpověď vědět, dokud to nezkusíte, ale třeba najdeme nějaké náznaky:

  • Chcete být svým pánem, ačkoli to také znamená převzít zodpovědnost za to, co a jak budete dělat?
  • Jste schopní řídit sami sebe? Umíte pracovat se svým time managementem? Máte pracovní sebekázeň?
  • Zkoušíte si systematicky zjednodušovat, zefektivňovat práci?
  • Baví vás se učit nové věci? Čtete hodně? Jste zvídaví?
  • Zvládáte neúspěch? Nemyslím finanční krach, ale prostě něco zkusíte a ono to nevyjde. Vy se poučíte a zkusíte to znovu, jinak.
  • Ptali jste se při pohledu na stánek sami sebe "Sakra, proč to dělají tak blbě. Tam má jeden jen točit pivo a druhý jen kasírovat.", nebo tak něco?
  • Když jste pro někoho pracovali, měli jste neodbytný pocit, že byste to dělali jinak? Ať už jde o zadávání práce, řízení lidí, komunikaci s klienty, nebo cokoli jiného. Zkrátka, autority vám úplně nesedí.
  • Sledujete inspirativní zdroje kolem podnikání?

Pokud jste si alespoň na pár otázek odpověděli "Rozhodně ano", pak se dost možná na podnikání hodíte. Nebojte, není to raketová věda ;-)

V čem podnikat – podnikatelský záměr

Určitě si musíte ujasnit váš podnikatelský záměr. Kromě jiných hledáte odpovědi na tyto otázky:

  • V čem jste dobří a co vás baví? Obor podnikání by se měl odvíjet od vaší osobnosti. Co je vám vlastní, o co se zajímáte? V čem vynikáte, co vám jde lépe, než ostatním? V čem máte vzdělání nebo praxi? Jaká činnost vás absolutně naplňuje? Co vás nejvíc baví dělat?

  • Jak to může někomu pomoct? Jak dokážete s tím, co umíte a co vás baví, pomoct potenciálním zákazníkům? Jaký problém jim vyřešíte? Jaká je „přidaná hodnota“ vašeho produktu? Co konkrétně bude pro zákazníka snazší, když si koupí váš produkt/službu?

  • Kdo a kolik za to bude ochotný zaplatit? Kdo jsou vaši potenciální zákazníci? Existuje dost lidí, kteří budou mít o vaši práci zájem? Pokud ano, jsou pro vás dosažitelní, nebo byste potřebovali milionový budget na marketing? Dělá už někdo něco podobného? Kolik případně takové služby stojí u konkurence? V čem jste lepší, než konkurence?

Najděte svůj minimální prodejný produkt (MVP)

Termín překládáme z anglického Minimum Viable Product (MVP). Proslavila ho hlavně kniha Lean Startup. Minimální prodejný produkt je záměrně osekaná verze byznysu, který si představujete.

Minimální prodejný produkt Zdroj https://x-staticmediagroup.com/blog/what-mvp-and-why-do-i-care

Obrázek výše ilustruje, co se myslí tím "osekaná verze". Když je jádrem vašeho produktu poskytnout mobilitu klientovi, pak minimální produkt není jedna pneumatika od auta, ale něco jako skateboard.

Jiný příklad: Chcete mít vlastní pekárnu. Hned si představíte krásný obchod v centru, kde je vše od rohlíku po vánočku. Správný začátek je spíš zkusit jeden typ rohlíku a ty prodávat ve stánku na náměstí.

Proč to takhle dělat? Stavíte jednodušší věc. Máte větší šanci, že ji postavíte. Bude to o dost rychlejší a levnější. Spoustu se na tom naučíte. A pak pojedete kolečko dalšího zlepšování.

Lean Startup Loop Zdroj: https://erdelcroix.tumblr.com/post/125105538932/lean-startup

Začněte

Pokud alespoň tušíte, v jaké oblasti byste chtěli podnikat, začněte alespoň přemýšlet nad tím, jak byste vyplnili podnikatelský záměr a co by byla minimální prodejná verze produktu. Řada podnikatelů a projektů se skvělým potenciálem stagnuje, skončí, nebo to ani nezkusí, jen kvůli zbytečné nejistotě a váhání. Promyslete si to, ale nepromýšlejte věčně. Věřte svému záměru a pojďte do toho!

Související články v Almanachu

Prohledat Almanach

Chcete nám něco říct? Napište nám přes povídátko vpravo dole nebo použijte…