Jak začít podnikat

Nejste si jistí, jestli je podnikání cesta pro vás? Náš malý test by vám mohl alespoň napovědět 🙂

Hodíte se na podnikání?

Nejprve si odpovězte na následující otázky:

  1. Chcete být svým pánem, ačkoli to také znamená převzít zodpovědnost za to, co a jak budete dělat?
  2. Jste schopní řídit sami sebe? Umíte pracovat se svým time managementem? Máte pracovní sebekázeň?
  3. Zkoušíte si systematicky zjednodušovat, zefektivňovat práci?
  4. Baví vás se učit nové věci? Čtete hodně? Jste zvídaví?
  5. Zvládáte neúspěch? A finanční krach na mysli nemáme – spíš situaci, kdy něco zkusíte a ono to nevyjde. Poučíte se z takové situace a zkusíte to znovu a jinak?
  6. Ptali jste se někdy při pohledu na stánek s pivem sami sebe „Sakra, proč to dělají tak blbě? Tam má jeden jen točit pivo a druhý jen kasírovat...“
  7. Když jste pro někoho pracovali, měli jste neodbytný pocit, že byste to dělali jinak? Ať už jde o zadávání práce, řízení lidí, komunikaci s klienty, nebo cokoli jiného? A máte za to, že autority vám úplně nesedí?
  8. Sledujete inspirativní zdroje kolem podnikání?

Pokud jste si alespoň na pár otázek odpověděli „Rozhodně ano”, pak se zřejmě na podnikání hodíte. Gratulujeme! A nebojte, není to raketová věda 🙂 Pojďme si projít, co se vám do začátku bude hodit.


V čem podnikat – podnikatelský záměr

Určitě si musíte ujasnit svůj podnikatelský záměr. Mimo jiného hledáte odpovědi na tyto otázky:

  • V čem jste dobří a co vás baví? Obor podnikání by se měl odvíjet od vaší osobnosti. Co je vám vlastní, o co se zajímáte? V čem vynikáte, co vám jde lépe než ostatním? V čem máte vzdělání nebo praxi? Jaká činnost vás absolutně naplňuje? Co vás nejvíc baví dělat?
  • Jak to může někomu pomoct? Jak dokážete s tím, co umíte a co vás baví, pomoct potenciálním zákazníkům? Jaký problém jim vyřešíte? Jaká je „přidaná hodnota“ vašeho produktu? Co konkrétně bude pro zákazníka snazší, když si koupí váš produkt/službu?
  • Kdo a kolik za to bude ochotný zaplatit? Kdo jsou vaši potenciální zákazníci? Existuje dost lidí, kteří budou mít o vaši práci zájem? Pokud ano, jsou pro vás dosažitelní, nebo byste potřebovali milionový budget na marketing? Dělá už někdo něco podobného? Kolik případně takové služby stojí u konkurence? V čem jste lepší než konkurence?

Najděte svůj minimální prodejný produkt (MVP)

Termín překládáme z anglického Minimum Viable Product (MVP). Proslavila ho hlavně kniha Lean Startup. Minimální prodejný produkt je záměrně osekaná verze byznysu, který si představujete.

Minimální prodejný produkt (Zdroj https://x-staticmediagroup.com/blog/what-mvp-and-why-do-i-care)

Obrázek výše ilustruje, co se myslí onou „osekanou verzí“. Když je jádrem vašeho produktu poskytnout mobilitu klientovi, pak minimální produkt není jedna pneumatika od auta, ale něco jako skateboard.

Příklad: Chcete mít vlastní pekárnu? Přestože si hned představíte krásný obchod v centru, kde je vše od rohlíku po vánočku, správným začátkem je spíš upéct jeden typ rohlíku a ten prodávat ve stánku na náměstí.

Minimální produkt = větší šance uspět

A proč to dělat právě takhle? Stavíte jednodušší věc. Máte větší šanci, že ji postavíte. Bude to o dost rychlejší a levnější. Spoustu se na tom naučíte. A pak pojedete kolečko dalšího zlepšování.

Lean Startup Loop (Zdroj: https://erdelcroix.tumblr.com/post/125105538932/lean-startup)

Začněte

Pokud tušíte, v jaké oblasti byste chtěli podnikat, začněte alespoň přemýšlet nad tím, jak byste vyplnili podnikatelský záměr a jak by vypadala minimální prodejná verze vašeho produktu. Řada podnikatelů a projektů se skvělým potenciálem stagnuje, skončí, nebo to ani nezkusí, a to jen kvůli zbytečné nejistotě a váhání. Promyslete si to, ale nepromýšlejte věčně. Věřte svému záměru a pojďte do toho!


Související články v Almanachu

Prohledat Almanach

Chcete nám něco říct? Napište nám přes povídátko vpravo dole nebo použijte…