Kde sehnat peníze na rozjezd podnikání?
Máte podnikatelský nápad, který změní svět, ale nevíte, kde na něj vzít? Sepsali jsme pro vás různé strategie, jak získat peníze na rozjezd vašeho byznys plánu. Která se vyplatí a čemu se při shánění peněz raději vyhnout – tak abyste kvůli podnikání neprodělali kalhoty?
Vykročit správnou nohou je polovina úspěchu. Jak v životě, tak v byznyse. Která noha je ale „ta správná“, když dojde na shánění peněz na rozjezd vašeho podnikatelského záměru?
Možnost č. 1: Osobní úspory
Máte prasátko, které rozbít, nebo slamník, pod který sáhnout? Oproti konkurenci jste ve výhodě. Financování z vlastních zdrojů má hned několik výhod: své podnikání zvládnete rozjet bez počátečních dluhů a závazků, zodpovídáte se pouze sami sobě a navíc se do všeho můžete pustit bez čekání a rychleji, než stihnete říct borůvkový koláč.
Vždy ale mějte na paměti jednoduché pravidlo: podnikání (obzvlášť v počátcích) je riziko. A vložíte-li do něj své celoživotní úspory, můžete o ně v budoucnu přijít (včetně třeba dlouho budované finanční rezervy). Proto si pečlivě promyslete, do jaké míry svému byznys plánu věříte a jako moc s ním chcete spojit své osobní finance.
Příklad: Není byznys jako byznys
Monika si chce otevřít malý obchod s kávou v centru města. Vstupní náklady zahrnují nájem prostoru, základní vybavení (kávovar, nábytek, nádobí), zásoby (káva, mléko, pečivo) a základní marketing. Celkově se tedy vstupní investice vyšplhá na nějakých 150 000,- – tedy částku, kterou je Monika schopna ufinancovat z vlastních zdrojů.
Její bratr Luděk už na tom se svým podnikatelským nápadem tak růžově není. Chce si totiž založit výrobní firmu na výrobu elektrických kol. Jeho předpokládané náklady (na výrobní stroje, technologie, materiály, skladové prostory, zaměstnance a podobně) na rozdíl od těch Moničiných šplhají do milionů. Luděk se tedy zřejmě bude muset rozhlédnout po jiném zdroji financování – jako jsou třeba bankovní úvěry nebo investoři.
Tip: Pokud s podnikáním teprve začínáte, vsaďte na takzvaný minimální produkt. Své podnikání tak odstartujete s výrazně nižšími vstupními náklady a také s menší mírou rizika.
Možnost č. 2: Půjčka od rodiny nebo přátel
Představte si Jana, který chce založit vlastní kavárnu. Má ušetřené nějaké peníze, ale potřebuje ještě trochu víc na pokrytí nákladů spojených s pořízením zařízení a nájmem prostoru. Rozhodne se proto požádat o půjčku svého bratra. Je to ale moudré rozhodnutí?
Nevýhody mohou převážit výhody
Hlavní výhody půjčky od známých a rodinných příslušníků jsou jasné. „Přátelská“ půjčka má obvykle nižší (nebo žádné) úroky než ta bankovní, a místo přísných podmínek a papírování, které po vás bude chtít oficiální instituace, si obvykle vystačíte s dobrým slovem a svýma krásnýma očima.
Ovšem pozor. Když jde o peníze, mohou i sebelepší rodinné a přátelské vztahy dojít k úhoně – obzvlášť pokud se vašemu podnikání nebude dařit a vypůjčené peníze zmizí v černé díře. I v případě přátelských půjček si proto vše pečlivě promyslete a propočítejte a podmínky půjčky (včetně toho, jak půjčku plánujete splatit) si se svými novými věřiteli hoďte předem na papír.
Možnost č. 3: Bankovní půjčky a klasické úvěry
Někdy stačí jen jeden dobře zvolený finanční partner a vaše podnikání může raketově vystřelit. Jak ale poznat tu správnou banku? A co vše budete potřebovat, abyste půjčku jako začínající podnikatelé vůbec získali?
Jak získat půjčku v bance?
Předtím, než půjdete do banky žádat o úvěr, sepište si důkladně svůj podnikatelský záměr a finanční rozvahu. Kromě nich od vás banka bude chtít doložit vaše příjmy, potvrzení o bezdlužnosti, čistý trestní rejstřík a také zástavu nebo ručitele. Poté banka vaši žádost posoudí – zohledňovat přitom bude vaši bonitu a také rizikovost investice.
Tip: Než půjdete žádat o peníze, porovnejte různé druhy půjček napříč bankami. Všímejte si přitom nejen úrokových sazeb, ale i dalších podmínek, za nichž vám banka úvěr poskytne. Více jsme se o podnikatelských úvěrech rozepsali v samostatném článku.
Výhody a nevýhody bankovních půjček
Bankovní úvěr má oproti jiným způsobům financování hned několik výhod (tedy za předpokladu, že máte dobře zpracovaný byznys plán a budete mít půjčku z čeho splácet). Jednoduše: díky bankovní finanční injekci dostanete do začátků víc peněz, než když podnikání financujete jen z vlastních zdrojů, a vaše firma tak může růst rychleji – to vše za jasných, předem stanovených a transparentních podmínek.
Počítat ale musíte i s úroky, které mohou splácenou částku výrazně navýšit, a také s delším a komplikovanějším procesem žádání o půjčku. Včetně rizika, že na bankovní půjčku nakonec vůbec nedosáhnete.
Možnost č. 4: Investor pro startup
Máte nápad, který může – jak věříte – otřást celým odvětvím, a jediné, co vám chybí, jsou peníze? Kromě banky se můžete obrátit i na investora. Pokud žádného ve svém okolí nemáte, můžete se přihlásit do podnikatelského inkubátoru nebo se přímo obrátit na společnosti, které se propojováním investorů se začínajícími podnikateli zabývají. Užitečné informace najdete na webu CzechStartups. A budete-li mít při výběru šťastnou ruku, k penězům do startu nádavkem získáte i cenné rady a kontakty v oboru.
Když se investor vyplatí...
Hlavní výhody spolupráce s investorem? Peníze na rozjezd podnikání získáte rychleji než v případě klasického úvěru (tedy samozřejmě za předpokladu, že máte dobře zpracovaný podnikatelský plán). Investoři navíc svým „svěřencům“ často poskytují odborné znalosti a zkušenosti, a pomohou vám tak s dalším rozvojem. Spojení s renomovanými investory také zvyšuje důvěryhodnost a pověst vašeho podniku.
... a kdy od něj jít radši dál
Ale není vše jen zalité sluncem a pokryté květy. Výměnou za peníze na rozjezd vašeho byznysu investorovi obvykle postupujete podíl ve vašem podniku. Částečně se tak vzdáváte kontroly nad vlastním podnikem (o který – nebudete-li dostatečně opatrní – můžete v hraniční situaci i přijít).
Příklad: Steve Jobs, spoluzakladatel společnosti Apple Inc., dostal v roce 1985 vyhazov z vlastní firmy poté, co se dostal do konfliktu s tehdejším CEO a investory. Tenhle příběh měl samozřejmě šťastný konec (Steve se v roce 1997 do Applu vrátil), ne každá podnikatelská story ale musí skončit takhle dobře.
Návod: Jak sehnat investora?
- Připravte si podnikatelský plán: Obsahovat by měl informace o vašem produktu či službě, trhu, konkurenci, marketingové strategii, týmu a finančních plánech.
- Vytvořte si síť kontaktů: Navazujte vztahy s lidmi z vašeho oboru, účastněte se akcí a konferencí, kde se potkávají potenciální investoři. LinkedIn a jiné sociální sítě mohou být také užitečné pro networking.
- Připravte si „elevator pitch“: Měli byste být schopni stručně a jasně prezentovat svůj podnikatelský záměr během krátkého setkání nebo telefonního hovoru. Váš elevator pitch by měl zaujmout investora a přesvědčit ho, že váš projekt stojí za jeho pozornost.
- Případného investora si důkladně prověřte: Zajímejte se o jeho reputaci, zkušenosti a reference. Dobrý investor by měl být schopen vám poskytnout nejen finanční prostředky, ale také cenné rady a kontakty.
- Vyjednejte si dobré podmínky: Pozor si dejte na výši investice, podíl na vlastnictví, míru kontroly, práva a povinnosti obou stran, využití investovaných prostředků a podobně. V tuto fázi by mělo být vaším hlavním cílem nejen získat peníze do podnikání, ale i nastavit takové podmínky spolupráce, které vám umožní udržet si kontrolu nad vlastním podnikem. Dojednané podmínky vždy konzultujte s právníkem.
- Budujte dlouhodobý vztah: Úspěšný vztah s investorem zahrnuje pravidelnou komunikaci, transparentnost a vzájemnou důvěru. Pokud se vám podaří vytvořit silný vztah, investor vám může být nápomocný i v budoucích etapách růstu vašeho podnikání.
Možnost č. 5: Crowdfunding
Žádné banky ani vyjednávání s investory, pouze nadšení zákazníci, kteří už se nemohou dočkat, až váš produkt spatří světlo světa. To je crowdfunding – tedy za předpokladu, že se vám podaří udělat ho správně.
Zjednodušeně řečeno jde o specifický typ veřejné sbírky, v níž peníze na realizaci svého podnikatelského nápadu získáváte přímo od svých fanoušků a budoucích zákazníků (na platformách, jako jsou HitHit, Startovač nebo KickStarter). Na oplátku jim za to kromě dobrého pocitu můžete nabídnout i konkrétní benefity, například ve formě „předprodeje“ služeb nebo další výhody a odměny.
Tip: O tom, jak využít crowdfundingovou kampaň co nejlépe (a zda se do ní vůbec pouštět), jsme pro vás podrobně rozepsali v samostatném článku.
Jaké jsou výhody a nevýhody crowdfundingu?
Jedním z velkých plusů crowdfundingových kampaní je to, že samy o sobě fungují jako marketingový nástroj. Kromě peněz během nich získáváte i potřebnou publicitu a zvyšujete povědomí o značce a vlastním projektu. Jednoduše si navíc ověříte, zda je váš nápad životaschopný. Protože pokud se vaše kampaň setká s úspěchem, je to jasný signál, že váš nápad má tržní potenciál a zájem veřejnosti.
I veřejné sbírky ale mají svou odvrácenou stranu. Už samotná jejich příprava bývá velmi časově náročná, a pokud crowdfundingovou kampaň spojíte i s příslibem konkrétních benefitů pro své přispěvatele, počítejte i s kapitálem času, který budete muset vložit do jejich realizace (například rozesílání slíbených sběratelských předmětů, vytváření speciálního obsahu a podobně).
Příklad: Jedním z nejúspěšnějším projektů v historii crowdfundingu byla kampaň na chytré hodinky Pebble Time – její autoři na Kickstarteru vybrali přes 20 milionů dolarů. V českém prostředí patří k nejznámějším crowdfundingovým projektům hra Kingdom Come: Deliverance. Fanoušci autorům na vývoj hry naposílali přes 37 milionů korun.
Časté otázky
Jak začít podnikat bez peněz?
Trápí vás nedostatek vstupního kapitálu? V mnoha oblastech ho téměř nepotřebujete. Tady jsou konkrétní možnosti, které vás v hledání toho pravého nápadu mohou inspirovat.
Další články v Almanachu
Nastartujte své podnikání s robotem
Vyřešíme za vás faktury, daně i komunikaci se státem.
Zjistit víc