Minimální produkt. Jak začít podnikat bez peněz? (+ příklady)

Minimální životaschopný produkt (neboli „minimal viable product“) je odpověď na otázku, jak rozjet byznys rychle a s malou vstupní investicí. Přečtěte si, co přesně pojem „minimální produkt“ označuje a jak tuhle strategii využít k rychlému růstu.

Chcete začít podnikat? Vsadit na minimální produkt se vám může hodit, ať už chcete budovat rozsáhlý web, zbrusu novou službu, nebo péct ty nejlepší dorty ve městě.

Obsah článku

Co je minimální produkt?

Minimální produkt („minimum viable product“, MVP) si můžete představit jako základní verzi svého podnikání – tedy to, co vznikne, pokud svůj zamýšlený byznys osekáte na jedinou klíčovou funkcionalitu. Službu nebo produkt tak zákazníkům dodáváte v nejzákladnější (ale přitom zcela funkční) možné verzi a typicky řešíte konkrétní, jasně definovanou potřebu svých zákazníků.

  • Místo do detailu vyladěného softwaru může jít o funkční prototyp.
  • Místo komplexního, strukturovaného webu je to jednoduchá landing page (například jednostránkové portfolio).
  • Místo celé pekárny, kde najdete vše od veky až po narozeninové dorty, jsou to třeba skvělé, jednodruhové housky, prodávané ve stánku.

Věděli jste, že...

... koncept minimálního životaschopného produktu vychází z metodiky Lean Startup („štíhlý startup“)? Ta se vztahuje jak na produkty, tak na podniky jako celek. Jejím hlavním cílem je zkrátit dobu vývoje produktu a včas zjistit, zda je obchodní model životaschopný.

Jaké má minimální produkt výhody?

Jednoduše? Díky minimálnímu produktu méně riskujete. Každý projekt představuje obrovskou a dlouhodobou investici: peněz, času i lidského kapitálu (o nákladech ušlé příležitosti ani nemluvě). Její návratnost se přitom obzvlášť v případě robustnějších projektů může pohybovat až v řádu let, navíc s nejistým výsledkem.

Naopak v případě, že byznys rozjedete pouze s minimálním produktem, budete mít život výrazně snazší. Jednoduše si ověříte zájem trhu, navíc s minimální vstupní investicí (i s případnou minimální ztrátou) – produkt tak na trh můžete uvést rychleji než v případě „klasického“ rozsáhlého byznys plánu. Další z nezanedbatelných výhod minimálního produktu je i získání zpětné vazbu od prvních zákazníků, kterou pak můžete využít při dalším rozšiřování svého podnikání.

Minimální produkt. Na co si dát pozor?

  • Nepodceňte marketing. Svůj produkt musíte propagovat, jako kdyby šlo o finální výrobek, bez marketingu nevyvoláte zájem a neověříte trh.
  • Tvořte produkt pro lidi, ne pro sebe. Získejte je na svou stranu už v této rané fázi, hýčkejte si své první zákazníky.
  • Váš produkt musí být životaschopný. Byť jde o osekanou verzi vašeho vysněného byznys plánu, musí skutečně fungovat a zákazník musí mít možnost vaši službu nebo produkt plně používat.

Jak vytvořit minimální produkt?

Zkuste si odpovědět na následujících 9 otázek.

  1. Jaká je vize a cíl vašeho podnikání? Co je to hlavní? Chcete prodávat auta, nebo pomoct lidem dostat se rychleji domů?
  2. Jak by se vaše vize měla odrážet v MVP? Například dostat lidi rychleji domů můžete i zapůjčením vlastního auta.
  3. Kdo je váš zákazník? Co dělá, kde se pohybuje, kolik vydělává...?
  4. Jaká je cesta vašeho zákazníka k produktu? Kde jsou jeho obavy a kde ho můžete překvapit?
  5. Podle čeho budete hodnotit úspěch? Obrat? Zisk? Počet kliknutí? Nastavte si aspoň 2 KPI (= key performance indicators).
  6. Jak budete získávat zpětnou vazbu? Osobně? Dotazníkem? Heat mapou na webu?
  7. Jak dlouho necháte MVP na trhu?
  8. Jak budete produkt dál rozvíjet? Jak bude vypadat další verze vašeho produktu?
  9. Co budete dělat, pokud produkt neuspěje?

Příklady táhnou: minimální produkt v praxi

Přestože po metodě minimálního produktu můžete sáhnout ve kterékoliv fázi podnikání, typická bývá především pro začínající startupy. A některé díky ní vyrostly neuvěřitelným způsobem.

Airbnb

Zakladatelé Airbnb měli vizi propojit lidi, kteří chtějí nakrátko pronajmout svůj dům, s těmi, kteří hledají ubytování. Chyběly jim ale peníze. Jak tedy svůj byznys rozjeli? Rozhodli se nejprve pronajmout vlastní bydlení a vytvořit jednoduchý web s fotkami, detaily bytu a formulářem. Téměř ihned se jim ozvalo hned několik lidí, kteří měli o ubytování zájem. A zbytek už asi sami znáte 🙂

Amazon

Amazon dnes většina lidí zná jako nesesaditelného giganta na poli e-commerce, začínal ale podstatně skromněji – jako „obyčejné“ internetové knihkupectví. Jeff Bezos v té době nakupoval knihy od distributorů a ty pak prodával zákazníkům, kteří si je objednávali online. Mimo jiné si tak ověřil, že o online nákupy existuje na trhu reálný zájem.

Dropbox

Když budoucí zakladatelé Dropboxu přemýšleli o vytvoření nového online úložiště, bylo jim jasné, že zákazníci musí mít možnost vyzkoušet si vše ještě předtím, než si službu zaplatí. Přišli tak s ukázkovým MVP – místo aby investovali do serverů a prototypu, vytvořili jednoduché video, které vysvětlovalo, jak bude vypadat a fungovat první iterace jejich produktu.

Ověřili si tak, že o jejich produkt bude přímo enormní zájem – a to dokonce ještě předtím, že samotný produkt vůbec existoval.

Fakturoid

Jako minimální produkt vznikl i Fakturoid. V roce 2009 na trh vstoupil jako nástroj s jediným účelem – vystavovat faktury. Od té doby přidal řadu další funkcí: od automatizace, vystavování nabídek a přidávání nákladů přes sledování cash flow a přehledné statistiky až po jednoduchou spolupráci s účetními programy nebo napojení na API.

Spotify

Když se zakladatelé Spotify rozhodli nabídnout zákazníkům možnost legálně streamovat hudbu jejich oblíbených autorů, vytvořili nejprve osekanou verzi budoucí služby. Tu ukázali svým přátelům a známým a teprve po jejich „schválení“ mohlo jít Spotify do světa.

Uber

Jako minimální produkt vznikl v roce 2009 i Uber. Zpočátku totiž fungoval pouze na iPhonu a v San Francisku, jízdy se navíc objednávaly přes SMS.


Kam dál?

Přečtěte si inspirativní příběhy firem, které vyrostly díky metodě minimálního produktu: od Facebooku přes Spotify až po AirBnB. Nebo pronikněte do metody neustálé inovace díky knize Lean Startup.

Další články v almanachu

Nastartujte své podnikání s robotem

Vyřešíme za vás faktury, daně i komunikaci se státem.

Zjistit víc

Prohledat Almanach

Nenašli jste? Napište nám email nebo využijte povídátko v pravém dolním rohu.