Co musí umět podnikatel?
Chcete být dobrým podnikatelem? Motivační knihy mají jasno: začněte vstávat v pět, denně odpracujte aspoň 16 hodin, naběhejte desítky kilometrů týdne, pravidelně meditujte a do toho všeho přečtěte aspoň 120 knih každý rok. Nebo ne?
„Zaručených“ rad, jak mít v podnikání úspěch, jsou nejen plné knihy, ale i internet. Realita ale tak přísná nebývá. Naštěstí. Úspěch nebo neúspěch totiž závisí na mnoha různých faktorech, a přestože pravidelná meditace nebo brzké ranní vstávání pravděpodobně ničemu neuškodí, to podstatné je někde jinde.
5 vlastností úspěšných podnikatelů
Životní styl, zkušenosti i pravidelné návyky se podnikatel od podnikatele liší. Jedno ale mají skoro všichni úspěšní podnikatelé a podnikatelky společné – specifický koktejl vlastností, které jim pomáhají uspět tam, kde se jiným nedaří.
- Baví je to, co dělají.
- Znají vlastní schopnosti. A také vlastní limity.
- Nebojí se riskovat a zvládají neúspěch.
- Spíš než na problémy se soutředí na jejich řešení.
- Nespokojí se s tím, co znají, a neustále se učí.
Je podnikání pro vás?
Udělejte si tenhle malý test pro začínající a aspirující podnikatele a zjistíte to během několika málo sekund.
Praktický návod. Jak být dobrý podnikatel?
Pojďme být ale nyní trochu konkrétnější. Podle odborníků závisí úspěch v podnikání až z 85 % na takzvaných měkkých dovednostech. A dobrá zpráva je, že je můžete začít budovat teď hned. Takzvané soft skills, tedy určité dovednosti a kompetence v oblasti chování, úzce souvisejí se sociální a emoční inteligencí.
- Studie mezi CEO firem Fortune 500 ukázala, že 75 % dlouhodobého úspěchu v práci bylo výsledkem zvládnutí měkkých dovedností.
- Harvardská univerzita dokonce uvádí, že 85 % úspěchu v práci patří měkkým dovednostem a pouze 15 % technickým.
- Vědci z Bostonské univerzity zjistili, že pracovníci s tréninkem měkkých dovedností jsou o 12 % produktivnější než ti bez nich.
Soft skills vám v podnikání pomohou uspět
Nemusíte být nejlepší ve svém oboru (ale samozřejmě o to můžete usilovat a směřovat k tomu), ale díky správnému chování a dovednostem můžete mít úspěch. A hlavně – v očích klientů budete pravděpodobně těžko nahraditelný článek jejich týmu. Protože mít u sebe někoho, na koho je spolehnutí a s kým se dobře jedná, je pocit, který ani fakturou nevyčíslíte.
Platí to oboustranně – mít klienta, který si vás a vaší práce váží, znamená příslib dlouhodobé a příjemné spolupráce a tím pádem i dlouhodobého příjmu.
10 měkkých dovedností, které musí podnikatel umět
Coby podnikatel byste se měli soustředit hlavně na tři klíčové skupiny dovedností: na schopnost jednání s lidmi, sociální dovednosti a atributy osobní kariéry. Tedy na vše od důvěryhodnosti přes empatii až po profesionalitu. A konkrétně?
- Slušné vystupování – Podání ruky, slušné oblečení, dostavení se na schůzku včas, to vše mluví za vás a vyplatí se dát si na tom záležet.
- Příjemná online komunikace – Pokud se svými klienty jednáte převážně online a písemně, dávejte si záležet na přátelském tónu komunikace a snažte se ho připodobnit reálné situaci. „Krásný den“ místo „Vážený pane“ působí příjemněji.
- Omluva a přiznání chyby – Chyba se stát může, důležité je se ale omluvit, převzít zodpovědnost a snažit se o nápravu. Ne u každého je to samozřejmost a je profesionální dát najevo klientovi, že vás situace mrzí.
- Být k dispozici a k zastižení – Nemusíte být po ruce 24/7, ale zkuste si svůj denní režim a celkově váš time management nastavit tak, aby vás klient v pracovní době zastihl.
- Komunikace – Když se chystáte na dovolenou a týden nebudete pracovat. Když něčemu nerozumíte. Když zvyšujete hodinovku. Mluvte, pište, komunikujte.
- Předvídavost – Nestíháte projekt odevzdat včas, ale víte, že to ovlivní práci dalších lidí? Dejte to vědět s předstihem. Schopnost promýšlet další kroky a možné varianty se bude hodit vám a ocení to i klient.
- Prosit a děkovat – O podklady k projektu poproste, za proplacenou fakturu poděkujte. Tyhle maličkosti jsou pevné základy všech soft skills a mezilidských vztahů.
- Kolegialita – Nevynášejte firemní informace mezi další lidi, stejně tak jednoho klienta nepomlouvejte před druhým. Mohlo by to zásadně narušit důvěru.
- Dochvilnost – Pokud si budete zakládat na tom, že na schůzce budete vždy včas a že i vaše práce bude odevzdaná v termínu, budujete si tím důvěru a spolehlivost.
- Sebeovládání – I na přehnané žádosti nebo nesmyslná zadání nereagujte ve vzteku. Svou odpověď si v klidu promyslete a buďte milí a asertivní.
A teď? Teď je řada na vás :-) Promyslete, co byste mohli zlepšit, a zkuste na tom zapracovat. Začít můžete ihned – na další schůzce, v dalším e-mailu, při novém zadání.
Související články v Almanachu
Nastartujte své podnikání s robotem
Vyřešíme za vás faktury, daně i komunikaci se státem.
Zjistit víc