7 nejčastějších (a největších) chyb, které dělají začínající podnikatelé

Říká se, že každý začátek je těžký – ale nemusel by být. Spoustu problémů si totiž (někteří) začínající podnikatelé na svou hlavu přivolávají sami. Třeba když je dožene některá z následujících sedmi chyb.

Honíte se za dokonalým produktem

Upravujete barvičky, posouváte tlačítka, promýšlíte, měníte, ladíte a během toho všeho čekáte na onen bájný Ideální Moment, kdy svůj robustní, komplexní a do posledního detailu promyšlený produkt uvedete na trh? Chyba. Protože stejně jako neexistují ideální momenty, neexistují ani produkty a služby, na kterých už by nebylo co vylepšovat, a které by tedy byly 100% připravené spatřit světlo světa.

Nečekejte proto na dokonalý okamžik. Jediné, na čem ve světě podnikání skutečně záleží, je, zda se váš produkt dostane k zákazníkům, nebo ne. Ladit už ho pak můžete za pochodu.

💡 Tip: Vsaďte na takzvaný minimální produkt. Jednoduše si díky němu ověříte zájem trhu, navíc s minimální vstupní investicí (i s případnou minimální ztrátou), produkt na trh uvedete rychleji, a navíc pro další vývoj získáte užitečnou zpětnou vazbu od skutečných zákazníků.

Máte špatně nastavené ceny

Neprodáváte se příliš lacino? Stanovit správnou cenu za své služby je klíčové, a to nejen v počátečních fázích podnikání. Příliš nízké ceny mohou v lepším případě snížit hodnotu vašeho produktu, v horším vás dovést ke krachu. Příliš vysoké ceny zase odradí potenciální zákazníky.

Dobře nastavené ceny jsou proto vždy kombinací hned několika faktorů: od vašich podnikatelských nákladů přes čas, který jste reálně schopni odpracovat, až po zákaznický segment, na který cílíte.

💡 Tip: Nestanovujte cenu od stolu. Vyzkoušejte jednoduché, a přitom osvědčené strategie, jak na cenotvorbu.

Neznáte své cashflow

Faktury odcházejí, peníze přicházejí, ale když má dojít na proplácení přijatých faktur, skví se na vašem účtě najednou velká tučná nula? Zřejmě máte nedostatečně pokryté cashflow.

Cashflow (rozdíl mezi vašimi příjmy a výdaji za určité období) je přitom zásadní proměnná ve vašem finančním plánování – mimo jiné i proto, že nedostatečné cashflow může znamenat třeba i to, že nebudete mít na výplaty nebo na pronájem provozovny.

Jednoduchá rada? Pamatujte na to, že vyfakturované peníze nejsou totéž jako peníze, které máte reálně k dispozici. Někdy se vaši zákazníci zpozdí s platbou, jindy nemusí zaplatit vůbec. Ve svém plánování cashflow byste s tím měli počítat.

💡 Tip: S hlídáním cashflow vám pomůže i Fakturoid. Upozorní vás, pokud je některá z vašich faktur po splatnosti, a umí vystavovat zálohové faktury, díky kterým dostanete alespoň část peněz ještě před tím, než se vůbec pustíte do práce.

Nemáte byznys plán

Intuice je skvělá věc. Ne vždy si s ní ale vystačíte. Protože pokud si jasně nestanovíte, čeho a jak chcete (konkrétně) dosáhnout, riskujete, že se utopíte v záplavě nápadů a/nebo každodenních podnikatelských starostí a ztratíte správný směr (nemluvě o schopnosti měřit, zda se vám s podnikáním skutečně daří – na základě jasně stanovených, specifických cílů).

Téměř každý úspěšný podnik proto začíná dobře promyšleným plánem. Byznys plán (nebo také podnikatelský záměr) přitom není jen formalita. Jde o klíčový dokument, který vám pomůže definovat cíle, strategie a možné problémy, které vás na vaší cestě mohou potkat.

💡 Tip: Dobře sepsaný podnikatelský záměr vám usnadní i vyjednávání s případnými investory. Nevíte, jak na něj? Stáhněte si náš vzor byznys plánu zdarma.

Neznáte své zákazníky

Víte, pro koho jsou vaše produkty nebo služby určené? Pokud jste se právě přistihli u odpovědi „no přece pro všechny“, pak pro vás máme dvě špatné zprávy. Zaprvé, skoro jistě se mýlíte. A zadruhé, dřív nebo později vás takhle špatná úvaha podnikatelsky doběhne.

Protože i když platí okřídlená pravda o tom, že každé zboží má svého kupce, v podnikání toho kupce musíte nejdřív poznat. Na startu podnikání proto, abyste věděli, co mu chybí, co potřebuje a co mu vaše služba nebo produkt pomohou vyřešit, a později proto, abyste zjistili, kde ho najít a jak ho oslovit, a lépe tak nasměrovali svou marketingovou strategii.

💡 Tip: Vytvořte si zákaznické segmenty. Ptejte se na následující otázky: Kdo jsou moji zákazníci? Jak se o mně dozvěděli? Co potřebují a co jim na trhu chybí? A jakým jazykem a na jakých kanálech nejčastěji komunikují?

Podceňujete marketing

Říká se, že „dobrý produkt reklamu nepotřebuje“ – a jde o jeden z největších mýtů, na které ve světě podnikání můžete narazit 🙂 Příliš při tom nezáleží na tom, zda je vaše zboží designovější než první iPhone, spolehlivější než nejnovější Toyota nebo levnější než bačkory z Pepca. Protože pokud o vás nikdo neví, prodáte ho přinejlepším svojí tetičce.

Efektivní marketing je pro budování povědomí o značce a získávání nových zákazníků nezbytný. Pomůže vám ale i s udržením těch stávajících. Skutečný úspěch totiž přichází ve chvíli, kdy vám zákazníci věří a rádi se k vám vrací. A dobře cílený marketing může tyto vazby ještě prohloubit.

💡 Tip: Nedělejte marketing naslepo. Než na propagaci začnete pálit čas a peníze, vytvořte si alespoň rámcovou marketingovou strategii. Inspirovat vás mohou i konkrétní tipy, jak dělat úspěšný marketing.

Jste na to všechno sami

Podnikání může být hodně osamělá cesta, přesto po ní nemusíte kráčet sami. Naopak – pokud si najdete parťáka, se kterým se vhodně doplňujete a se kterým sdílíte společnou vizi, bude pro vás překonávání nástrah, na které v budoucnu narazíte, mnohem snazší. Hezky o tom mluví třeba zakladatelé Fakturoidu Honza a Lukáš v Robotím podcastu 🙂

💡 Tip: Máte už dobře rozjetý byznys? Nebojte se práci delegovat. Díky spolehlivým a šikovným spolupracovníkům se vám bude lépe škálovat práce, předejdete syndromu vyhoření a především – budete rychleji a udržitelněji růst.


Kam dál?

Počáteční podnikatelské bolesti už máte za sebou? Zajímat by vás mohlo, jak na daně, marketing nebo jak si zjednodušit komunikaci se státní správou.

Nastartujte své podnikání s robotem

Vyřešíme za vás faktury, daně i komunikaci se státem.

Zjistit víc

Prohledat Almanach

Nenašli jste? Napište nám email nebo využijte povídátko v pravém dolním rohu.