Cash flow pro OSVČ a freelancery: Jak na to

Kategorie: Zdravé finance

Proč mít přehled o rozdílu svých příjmů a výdajů? A jak?

Cash flow je vlastně taková sofistikovaná obdoba osobních finančních návyků. Hlavním důvodem sledování je pro freelancery to, že víte, zda pokryjete svůj další provoz.

Cash flow = tok peněz

Cash flow mapuje reálný aktuální pohyb vašich peněz. Jedná se o rozdíl mezi příjmy a výdaji za určité období. Co každá z těchto 3 částí znamená?

Příjmy = ty se počítají z aktuálního stavu na bankovním účtu a v pokladně. Tedy podle toho, kdy peníze skutečně dorazily na váš účet. Ne podle toho, jaké máte v daný den množství vystavených faktur a v jaké hodnotě.

Výdaje = sem patří veškeré skutečně uhrazené náklady (ne ty, které máte zadané v aplikaci, a které se zobrazují jako neuhrazené). V podstatě to jsou veškeré peníze, které opustily váš účet. Nezapomínejme, že u OSVČ bývají pracovní a osobní finance často velmi propojené, může sem tedy patřit i nájem/hypotéka a tak podobně.

Období = počítá se většinou na každý měsíc, můžete ale počítat i kumulativní cash flow za několik po sobě jdoucích měsíců.

Proč jako OSVČ cash flow sledovat? Abyste věděli, zda pokryjete svůj další provoz

Vystavíte faktury a zdánlivě vám vznikne obrat, takže to vypadá, že vyděláváte. Jenže než za vystavené faktury dostanete zaplaceno, dojde k časové prodlevě.

Mezitím ale máte náklady (osobní i pracovní), které musíte uhradit – DPH, nájem, hypotéka, auto, cokoliv, co na proplacení faktur ne vždy počká.

Jednoduše řečeno – je potřeba se naučit počítat s tím, že vyfakturované peníze nejsou peníze na účtě.

Co tedy s tím? Sledujte cash flow a plánujte

  • Fakturujte vše najednou – ať už více klientů nebo více projektů. Účetnictví získá na přehlednosti.
  • Fakturujte vždy ve stejný datum – například první den následujícího měsíce, bude z toho pro vás rutina a pomůže to v plánování.
  • Nastavte si splatnost faktur maximálně na 14 dní – aby vám peníze (i s případnou prodlevou) dorazily na účet ještě ten samý měsíc.

Ale z čeho teď zaplatit výdaje, když peníze jsou teprve na cestě? Sáhněte do finanční rezervy. Ovšem ideálně tak, že si nastavíte fixní částku na celý měsíc, tu si pošlete na účet a náklady hraďte z ní. V podstatě sami sobě vlastně pošlete výplatu.

Případně můžete zpomalit odliv větších částek z účtu – nájem a další výdaje na bydlení plaťte až 15. v měsíci a tak podobně. Ale že vám vyfakturované peníze 15. opravdu dorazí vám nikdo nezaručí a během prvních 14 dnů v měsíci stejně budete mít nějaké výdaje, například za jídlo.

Jak se v cash flow pracuje s DPH?

Pokud jste plátci DPH, pak cash flow zahrnuje i to, protože chceme sledovat skutečné finanční toky. Musíte tedy počítat s tím, že nejpozději k 25. dni v měsíci (nebo čtvrtletně) budete DPH vypořádávat. Pokud jste na DPH víc přijali, než zaplatili, budete muset příslušný rozdíl odvést státu. Hodí se proto mít přehled, který vás průběžně informuje, jak na tom s odvodem jste. Fakturoid takové přehledy vytváří automaticky z vámi zadaných dokladů.

3 tipy, které vám usnadní práci

  1. Zaznamenávejte si svoje příjmy a výdaje jednoduše pomocí chytrých aplikací – například Wallet nebo Spendee.
  2. Pomůže vám i váš účetní systém – Fakturoid třeba umí sledovat „provozní cash flow“, což je mapování veškerých finančních pohybů spojených s provozem vašeho podnikání.
  3. Udělejte si ze zaznamenávání cashflow a z fakturování rutinu – berte to jako něco, co vás posouvá vpřed, ne jako nutné zlo.

Kam dál?

Související články v průvodci

Prohledat Almanach

Chcete nám něco říct? Napište nám přes povídátko vpravo dole nebo použijte…