Máte zdravé finanční návyky?

Kategorie: Zdravé finance

Zdravé finanční návyky, finanční sebeřízení nebo taky finanční disciplína – je jedno, jak přesně to nazveme. Rozhodně se nejedná jen o šetření a škudlení peněz na horší časy.

Je to komplexní dovednost, která zahrnuje přehled o vašich příjmech a výdajích, hlídání si cashflow, správný výpočet toho, kolik si měsíčně dávat stranou, výšku finanční rezervy nebo i dobrý odhad na to, kolik kdy do sebe nebo do svého podnikání investovat.

Vaše finanční návyky: jak jste na tom?

Udělejte si teď malý audit toho, jak nakládáte se svými financemi. Stačí si zodpovědět následující otázky:

  1. Máte podnikatelský účet?
  2. Víte, kolik každý měsíc vyděláváte?
  3. Víte (aspoň zhruba), kolik měsíčně utrácíte?
  4. Stává se vám často, že musíte sahat do rezervy?
  5. Máte vůbec finanční rezervu a víte, jak je aktuálně vysoká?
  6. Říká vám něco pojem cash flow?
  7. Vyděláváte hodně, ale máte pocit, že nevíte, kam ty peníze mizí?
  8. Šetříte na dovolenou průběžně, nebo to vždy „nějak dopadne“?
  9. Jak zvládáte nepředvídatelné výdaje?

9 tipů, jak na základní finanční návyky v podnikání

1) Oddělte osobní a podnikatelské finance

Vřele doporučujeme mít druhý bankovní účet, abyste měli oddělené platby třeba za potraviny a přijaté faktury, v budoucnu to vy nebo vaše účetní oceníte. Užitečné srovnání účtů má měšec.cz.

2) Evidujte příjmy

Víte, kolik který měsíc vyděláváte? Má to například sezónní pravidelnost? Psát si můžete svou vlastní jednoduchou tabulku, případně si výši příjmů každý měsíc aspoň poznamenat a jednou za čas zhodnotit.

Tip: Zkuste fakturovat každý měsíc ve stejnou dobu, ne projektově. Pomůže to nejen k evidenci příjmů, ale i k větší jistotě a lepšímu plánování.

3) Spočítejte si měsíční spotřební výdaje

Víte, kolik který měsíc utratíte? Měsíční splátku hypotéky znáte, ale kolik dáte za potraviny, oblečení, benzín...? Drobné položky můžete zahrnout do jediné kolonky „osobní finance“. Platíte si měsíčně úložiště? Účetní systém? Zahrňte to do „provozních výdajů“.

4) Mějte přehled o pravidelných jednorázových výdajích

Dovolená, daně, doména, povinné ručení. Minimálně jednou za rok vás to čeká a je dobré s tím počítat. Nevíte, na kolik vás pravidelné výdaje přesně vyjdou? Projděte si svůj účet za poslední rok, dva, tři a zaměřte se na větší částky, které se opakují.

5) Nezapomeňte na nepředvídatelné výdaje

To, že nevíme, co bude, neznamená, že nemáme plán. A platí to i ve financích. Máte starší počítač, který možná za dva roky doslouží? Je vaše auto starší a potřebuje častější opravy? Poznamenejte si to. Pomůže to i ke správnému nastavení finanční rezervy.

6) Vyplácejte si pravidelnou mzdu

Když víte, kolik měsíčně utratíte, nastavte si tuto částku jako svou výplatu a pravidelně každý měsíc ji sami sobě pošlete na osobní účet a zbytek do rezervy. Pomůže vám to udržet řád a stabilitu.

7) Proberte to partnerem

Nezapomeňte své kroky konzultovat i s partnerem. Nebudete teď více šetřit? Jak vám to oběma vyhovuje? Kdo se bude o společné finance starat?

8) Mějte přehled o cash flow

Sledování finančních toků vám pomůže mít přehled jak o příjmech, tak výdajích a jejich kladném nebo záporném vztahu.

9) Nejdůležitější rada

Najděte si vlastní cestu ke správě financí, která vám vyhovuje. Někdo je na tabulky, někdo na aplikace. Vždy to můžete zhodnotit, vylepšit a změnit.

Máte finanční rezervu? A můžeme ji vidět?

Teď už lépe odhadnete, jak dlouho vám rezerva vydrží a zda ji chcete ještě pravidelně navyšovat, nebo jestli není čas investovat do vašeho podnikání. A jak by vůbec měla být vysoká? Záleží na stabilitě vašeho oboru i vašem pocitu. Jste klidnější s rezervou na rok? Proč ne. Někomu postačí 6 měsíců. Dobrá rada k zamyšlení je i to, že by se v rezervě mělo odrážet všechno, co máte v plánu na další 3 roky. Také nezapomeňte počítat s budoucností – začít řešit důchod v 60 letech je pozdě.


Kam dál?

Související články v průvodci

Nastartujte své podnikání s robotem

Vyřešíme za vás faktury, daně i komunikaci se státem.

Zjistit víc

Prohledat Almanach