Návod pro OSVČ: Jak investovat do svého podnikání?

Kategorie: Zdravé finance

Jak přemýšlet nad novým autem, kurzem nebo třeba počítačem? Součástí zdravých financí jsou i investice. Přečtěte si, jak poznat, zda se vám investice do podnikání vyplatí a do čeho jako OSVČ (také) můžete investovat.

Obsah článku

Vyplatí se vám investovat do podnikání?

Na začátku každé investice by měla stát jednoduchá úvaha: Když si danou věc nebo službu pořídím, jak se mi to vrátí? Ušetří mi to čas, peníze nebo to mé podnikání posune jinak?

Investovat přitom můžete takřka do čehokoliv, co vám podnikání zjednoduší nebo co vám v dlouhodobém časovém horizontu vydělá peníze. Takže zatímco pro jednoho to bude nové auto, pro druhého třeba kurz psaní.

Otázka č. 1: Jaké máte cash flow?

Přemýšlíte o rozvoji nebo vylepšení svého podnikání? Spočítejte si, jak jste na tom s penězi, které můžete „postrádat“ – respektive jak jste na tom s cash flow.

Cash flow je rozdíl mezi penězi, které do vašeho podnikání přicházejí, a těmi, které z něj odcházejí. A právě dostatečně vysoké cash flow potřebujete k tomu, abyste o jakýchkoliv investicích (i těch do podnikání) vůbec mohli přemýšlet. Tak aby to nezasáhlo do vašich běžných výdajů.

Běžné výdaje vs. investice

  • Běžné výdaje: Jde o výdaje, které v podnikání vynakládáte průběžně – například nájem, mzdy nebo účet za elektřinu.
  • Investice: Jde o výdaje, které se vám mají v budoucnu zhodnotit. Příkladem může být nákup nového software nebo třeba účast na odborném kurzu.

Otázka č. 2: Kdy se vám investice do podnikání vrátí?

Kdy se vám vaše investice zhodnotí? Za měsíc, za rok, za deset let? Stejně jako u klasických investic (jako jsou investice do cenných papírů, akcií nebo třeba cenných kovů), i u investic do podnikání můžete návratnost vyjádřit prostřednictvím takzvaného ROI.

ROI (Return of Investment) je metrika, která měří návratnost vaší investice. Pomůže vám posoudit, jak se vám investice zúročí – například jak rychle se vám vrátí investice do nového počítače díky zvýšené produktivitě.

ROI = ((zisk – investice) / investice) × 100

Před nákupem nového zařízení nebo zaplacením kurzu si zkuste odhadnout očekávanou ROI. Pokud je výsledné číslo příliš nízké (nebo dokonce negativní), měli byste zvážit, zda je pro vás v tuto chvíli daná investice vhodná.

Příklad výpočtu ROI: Monika, markeťačka na volné noze, si koupila školení za 10 000,-. Odhaduje, že během následujících 12 měsíců díky němu získá zakázky s čistým ziskem 40 000,-, po roce pak bude Monika potřebovat nové školení. Očekávané ROI této investice je 300 %.

Otázka č. 3: Jak si investice do podnikání odečíst z daní?

Při úvahách o tom, zda se vám investice do podnikání vyplatí, nezapomeňte ani na další možné výhody.

  • Pokud jste plátce DPH – využijte možnosti odpočtu DPH na vše, co potřebujete k podnikání (auto, hardware...).
  • Pokud nejste plátce DPH – při využívání skutečných výdajů nezapomeňte na možnost odpisu hmotného majetku podle 6 základních odpisových skupin (notebooky a telefony, vozidla a nábytek, klimatizace a kotle, budovy ze dřeva a stožáry, budovy, administrativní budovy a hotely), která vám sníží základ daně.

Jak investovat do svého vlastního podnikání?

Do čeho investovat, když jste OSVČ?

Investice, to nejsou jen podílové fondy, akcie, cenné kovy nebo nemovitosti. Coby OSVČ můžete investovat i do svého vlastního podnikání nebo dalšího rozvoje. Důležitým rysem jakékoliv investice přitom je, že by se vám v určitém časovém horizontu měla vrátit, ideálně i zhodnotit – tedy vydělat víc peněz, než kolik vás její pořízení stálo.

1) Hardware a software

Potřebujete k práci hlavně počítač? Tím pádem na něj musí být spoleh a investice do nového se může vyplatit. Z nehmotných věcí se vám k podnikání bude hodit také fakturační systém, online úložiště, vlastní doména nebo třeba předplatné grafických aplikací.

2) Kancelář nebo coworking

Někomu home office vyhovuje, někdo by doma být nemohl. Pokud máte pocit, že toho v kanceláři uděláte více, je externí pracovní místo dobrou investicí. Výhodou je i networking nebo možnost schůzek s klienty.

3) Auto

U auta se vyplatí spočítat si, kolikrát za měsíc a kam musíte dojíždět. Může vám ušetřit i hodiny denně, které byste mohli věnovat práci. Navíc si auto můžete odepsat nebo v podnikání uplatnit náklady na auto. Myslete ale na to, že kromě pohonných hmot vás auto bude stát i peníze za servis a přezouvání. Nezapomeňte započítat také náklady na parkování.

4) Kurzy a vzdělávání

Investice do vzdělávání se vždy vyplatí, zároveň se špatně vyčísluje. Můžete nad tím přemýšlet třeba tak, že vám může přinést nového klienta nebo cenné kontakty. Navíc je dobré nezůstávat v oboru pozadu, případně získat přesah i do souvisejících oblastí.

5) Externí služby – účetní, právní atd.

Investice do účetních nebo právních služeb vám pomůže vyvarovat se chyb a případných pokut (například v daňovém přiznání). Navíc vám ušetří čas, který můžete věnovat práci. Mrkněte na náš návod, jak si najít dobrého účetního nebo daňového poradce.


Investice, které si neohmatáte (a přitom se vyplatí)

  1. Investice do vlastní značky – možná to teď nepotřebujete, ale vždy se hodí udržovat si aspoň nějakou virtuální vizitku a prezentovat svou práci veřejně (vlastní web, instagramový účet nebo třeba LinkedIn).
  2. Investice do seberozvoje – vyčleňte si čas na čtení knih z oboru, návštěvy konferencí nebo dalších událostí, buďte součást komunity. Podívejte se na naše zajímavé tipy na vzdělávání pro podnikatele.
  3. Investice do dovolené – věnujte čas i do odpočinku, abyste nabrali síly.

Jak investovat do svého vlastního podnikání?

Příklad: Pořádáte školení? I to je investice

Pořádání kurzů, webinářů nebo školení může být příjemným dlouhodobým zdrojem příjmů, zároveň vám pomůže i při získávání nových klientů. Jak ale budou vypadat počáteční náklady? Často jde až o desítky tisíc. Výslednou částku ale můžete obzvlášť v případě online školení snížit – tedy pokud si jednotlivé části produkce zvládnete obstarat sami.

osobnímu školení potřebujete:

  • čas na sestavení školení a jeho struktury,
  • marketing, aby se o školení vůbec někdo dozvěděl a přišel,
  • pronájem prostor,
  • obstarat techniku – počítač, promítačka, redukce...,
  • zajistit občerstvení,
  • případně zajistit záznam ze školení,
  • web, placení, platební brána apod.

Na sestavení online školení potřebujete:

  • čas na sestavení školení a jeho struktury,
  • prostory na natáčení, které budou dobře vypadat na kameře,
  • natáčecí techniku (kamera, stativ, mikrofon...),
  • člověka, co techniku bude ovládat,
  • pravděpodobně někoho, kdo vám poradí s oblečením nebo i makeup na kameru,
  • postprodukci – střih, titulky, grafika,
  • umístění kurzu na web nebo jinou platformu,
  • marketing,
  • umět školení kdykoliv zaktualizovat.

Kam dál?

Nastartujte své podnikání s robotem

Vyřešíme za vás faktury, daně i komunikaci se státem.

Zjistit víc

Prohledat Almanach