Investice do podnikání. Jak na ně, když jste OSVČ?
Jak přemýšlet nad novým autem, kurzem nebo třeba počítačem? Součástí zdravých financí jsou i investice. Přečtěte si, jak poznat, zda se vám investice do podnikání vyplatí a do čeho jako OSVČ (také) můžete investovat.
Vyplatí se vám investovat do podnikání?
Na začátku každé investice by měla stát jednoduchá úvaha: Když si danou věc nebo službu pořídím, jak se mi to vrátí? Ušetří mi to čas, peníze nebo to mé podnikání posune jinak?
Investovat přitom můžete takřka do čehokoliv, co vám podnikání zjednoduší nebo co vám v dlouhodobém časovém horizontu vydělá peníze. Takže zatímco pro jednoho to bude nové auto, pro druhého třeba kurz psaní.
- Pokud jste plátce DPH – využijte možnosti odpočtu DPH na vše, co potřebujete k podnikání (auto, hardware...).
- Pokud plátce DPH nejste – při využívání skutečných výdajů nezapomeňte na možnost odpisu hmotného majetku podle 6 základních odpisových skupin (notebooky a telefony, vozidla a nábytek, klimatizace a kotle, budovy ze dřeva a stožáry, budovy, administrativní budovy a hotely), která vám sníží základ daně.
Investice a daně
Při úvahách o tom, zda se vám investice do podnikání vyplatí, nezapomeňte ani na další možné výhody.
5 věcí, do kterých se může vyplatit investovat
1) Hardware a software
Potřebujete k práci hlavně počítač? Tím pádem na něj musí být spoleh a investice do nového se může vyplatit. Z nehmotných věcí se vám k podnikání bude hodit také fakturační systém, online úložiště, vlastní doména nebo třeba předplatné grafických aplikací.
2) Kancelář nebo coworking
Někomu home office vyhovuje, někdo by doma být nemohl. Pokud máte pocit, že toho v kanceláři uděláte více, je externí pracovní místo dobrou investicí. Výhodou je i networking nebo možnost schůzek s klienty.
3) Auto
U auta se vyplatí spočítat si, kolikrát za měsíc a kam musíte dojíždět. Může vám ušetřit i hodiny denně, které byste mohli věnovat práci. Navíc si auto můžete odepsat. Myslete ale na to, že kromě pohonných hmot vás auto bude stát i peníze za servis a přezouvání. Nezapomeňte započítat také náklady na parkování.
4) Kurzy a vzdělávání
Investice do vzdělávání se vždy vyplatí, zároveň se špatně vyčísluje. Můžete nad tím přemýšlet třeba tak, že vám může přinést nového klienta nebo cenné kontakty. Navíc je dobré nezůstávat v oboru pozadu, případně získat přesah i do souvisejících oblastí.
5) Externí služby – účetní, právní atd.
Investice do účetních nebo právních služeb vám pomůže vyvarovat se chyb a případných pokut (například v daňovém přiznání). Navíc vám ušetří čas, který můžete věnovat práci.
S účetnictvím vám pomůže i Fakturoid. Vyexportuje vám daňové přiznání nebo kontrolní hlášení, hlídá za vás výhodnost paušální daně i obrat pro DPH atd.
Investice, které si neohmatáte (a přitom se vyplatí)
- Investice do vlastní značky – možná to teď nepotřebujete, ale vždy se hodí udržovat si aspoň nějakou virtuální vizitku a prezentovat svou práci veřejně (vlastní web, instagramový účet nebo třeba LinkedIn).
- Investice do seberozvoje – vyčleňte si čas na čtení knih z oboru, návštěvy konferencí nebo dalších událostí, buďte součást komunity.
- Investice do dovolené – věnujte čas i do odpočinku, abyste nabrali síly.
Příklad: Pořádáte školení? I to je investice
Pořádání kurzů, webinářů nebo školení může být příjemným dlouhodobým zdrojem příjmů, zároveň vám pomůže i při získávání nových klientů. Jak ale budou vypadat počáteční náklady? Často jde až o desítky tisíc. Výslednou částku ale můžete obzvlášť v případě online školení snížit – tedy pokud si jednotlivé části produkce zvládnete obstarat sami.
K osobnímu školení potřebujete:
- čas na sestavení školení a jeho struktury,
- marketing, aby se o školení vůbec někdo dozvěděl a přišel,
- pronájem prostor,
- obstarat techniku – počítač, promítačka, redukce...,
- zajistit občerstvení,
- případně zajistit záznam ze školení,
- web, placení, platební brána apod.
Na sestavení online školení potřebujete:
- čas na sestavení školení a jeho struktury,
- prostory na natáčení, které budou dobře vypadat na kameře,
- natáčecí techniku (kamera, stativ, mikrofon...),
- člověka, co techniku bude ovládat,
- pravděpodobně někoho, kdo vám poradí s oblečením nebo i makeup na kameru,
- postprodukci – střih, titulky, grafika,
- umístění kurzu na web nebo jinou platformu,
- marketing,
- umět školení kdykoliv zaktualizovat.
Kam dál?
- Kromě zdravých financí vám v našem Almanachu poradíme třeba i se začátky podnikání, daněmi nebo vysvětlíme platné zákony.
Prohledat Almanach
Chcete nám něco říct? Napište nám přes povídátko vpravo dole nebo použijte…