Jak by měla vypadat (nejen) finanční příprava na krizi, když jste OSVČ

Kategorie: Zdravé finance

Protože být připravený a umět se přizpůsobit znamená přežít. Ať už se jedná o krizi ekonomickou nebo oborovou.

Máme pro vás obecné principy, které byste měli následovat neustále, tipy na prevenci i rady ohledně zvládnutí krize.

3+1, co dělat nehledě na krizi

V tomto režimu je dobré fungovat, i když bezprostřední krize zrovna nehrozí. Mít finance pod kontrolou se totiž vyplatí.

  1. Osvojte si zdravé finanční návyky jako je evidence příjmů, přehled o výdajích nebo oddělení osobních a pracovních financí na 2 účty.
  2. Budujte si finanční rezervu.
  3. Sledujte váš cash flow neboli tok peněz.
  4. Není to jenom o penězích, a tak neustále budujte dobré vztahy s aktuálními klienty, pokud někde končíte, rozlučte se v dobrém, nepomlouvejte ostatní, buďte profesionální a vstřícní.

Desatero do ekonomické krize

Že s ekonomickou krizí nic nezmůžete, protože to není ve vaší moci? A že se stejně bude týkat nás všech? Ne tak docela.

  1. Sledujte dění – Pravidelně si dávejte informace o ekonomice do kontextu, sledujte zprávy, čtěte články, ať víte, zda se k něčemu schyluje. Například Hospodářské noviny nebo ČT24.
  2. Sepište si 3 scénáře – Jestli máte pocit, že se krize blíží a máte rádi plán, na další období (kvartál, rok,...) dejte dohromady 3 scénáře vývoje – realistický, optimistický a pesimistický – z hlediska vašeho cash flow.
  3. Zhodnoťte svůj obor – Jak moc se vás a vašeho oboru ekonomická krize zřejmě dotkne?
  4. Uvědomte si svou výhodu – Jako freelancer máte obrovskou volnost, takže případné změny ve vašem podnikání můžete zavést hned a na nikoho se nevázat. Jaké to mohou být? Popřemýšlejte.
  5. Investujte – S krizí může přijít i inflace, a tak se zamyslete, jestli není dobré část peněz z vaší rezervy raději investovat a zhodnotit.
  6. Počítejte s pozdější splatností – Až se krize dotkne i vašich klientů, je možné, že vám začnou faktury proplácet později a vznikne vám díra v cash flow. Buďte připraveni.
  7. Omezte náklady – Ideálně ještě než krize začne, tolik neutrácejte. To platí jak pro osobní, tak pracovní finance.
  8. Nebojte se marketingu – Jako OSVČ vás propagace moc nestojí, zkuste například psaní článků na svůj blog, vedení vlastního oborového instagramového účtu a tak podobně.
  9. Zapřemýšlejte, zda zůstat jen v oboru – Pokud opravdu přijde krize a menší příjmy, je něco, mimo váš nejužší obor, co ale můžete snadno začít dělat? Jste například překladatel? Můžete doučovat cizí jazyk.
  10. Rozhazujte sítě – Propojte se s ostatními z oboru a sdílejte zkušenosti. Třeba v diskuzích najdete společné znaky, které vám napoví, že krize je za rohem. Nebo získáte kontakty a někdo vás doporučí dál.

Oborová krize aneb Pomoc, skončil mi klient!

Tahle situace může, ale rozhodně nemusí souviset s ekonomikou. Spolupráci vám odřekne hlavní klient. Důležitá je hlavně prevence. Jak se na to připravit?

  1. Nestavte své podnikání na 1 klientovi – I když je výhodné nemuset svůj čas dělit mezi spoustu malých klientů, není dobré se zaměřit jen na jednoho. V případě krize půjdete jako externista zřejmě mezi prvními.
  2. Chtějte kvartální odhad – Ať už máte jednoho klienta, nebo více, požádejte vždy na začátku období (například kvartálu) o odhad objemu práce. Není to 100% záruka, ale pokud toho bude méně, víte to dopředu.
  3. Nastavte si smlouvy – Ideální je například Smlouva o spolupráci.
  4. Buďte aktivní v komunitě – Pište články na svůj blog, zapojujte se do debat v online oborových skupinách a podobně. A to i když máte zrovna práce dostatek. Nikdy nevíte, kdy vás někdo osloví nebo doporučí.

Kam dál?

Související články v průvodci

Nastartujte své podnikání s robotem

Vyřešíme za vás faktury, daně i komunikaci se státem.

Zjistit víc

Prohledat Almanach