Umělec, nebo firma?

napsal Jan Korbel

O předminulém víkendu jsem se zúčastnil školení portálu Na volné noze, které vedl Robert Vlach. Školení jako takové je určené především začínajícím živnostníkům, ale já, ačkoli podnikám už téměř 10 let, jsem si tam taky našel zajímavé momenty, takže ho rozhodně můžu doporučit.

Robert naťukl téma, které mi začalo vrtat hlavou: Jak často je živnostník (profesionál na volné noze, chcete-li) předstupněm pro založení firmy? Má toto rozhodnutí plně pod svou kontrolou, nebo jsou některé obory předurčeny k tomu, že je bude dělat lépe živnostník, nebo naopak firma?

Chci zdůraznit, že mi nejde o právní formu podnikání, ale o způsob uvažování, řízení a rozvoje. Podnikatel může být po právní stránce živnostník a zaměstnávat a řídit lidi stejně jako jiný podnikatel, který k tomu účelu vytvořil “eseróčko”.

Definujme si pomyslné póly.

Umělec

Nejvyšší forma vývoje živnostníka, jak ji, myslím výstižně, popisuje teorie sólování. Podnikatel tu prošel fázemi od laika, amatéra přes živnostníka, profesionála až po sólistu a umělce, který má podnikání jako takové už zvládnuté, posunuje hranice svého oboru, vyhledává v něm výzvy a vnímá práci jako dobrodružství.

Živnostník… Sólista…
pracuje, aby zaplatil účty pracuje, aby experimentoval se svým potenciálem
přijímá bezpečná zadání přijímá odvážná zadání
hledá výnosné obchodní příležitosti hledá zajímavé výzvy
vidí práci jako základ jistoty vnímá práci jako dobrodružství
zdokonaluje se v tom, co už umí loví zakázky v neprozkoumaných vodách
raději propásne příležitost, než aby chyboval raději udělá chybu, než aby minul příležitost
jeho ideálem je být profesionálem jeho ideálem je být umělcem

Vtělení do firmy

Druhý pomyslný pól neznám takhle dobře definovaný, ale jako odrazový můstek bych použil výrok, který jsem kdesi zaslechl, bylo to nějak takhle:

“Firmu jako majitel máte až v případě, kdy ji můžete na rok opustit a po návratu ji najdete v lepším stavu, než když jste ji opouštěli.”

Podnikatel tu dokázal svoje nejlepší hodnoty, přístupy, strategii vtělit do živého organismu firmy, která je ještě vylepšila příspěvky ostatních zaměstnanců. Celek je víc, než součet jeho částí. Něco, co se, doufám, povedlo Stevu Jobsovi v Applu.

Aby bylo jasno, nemyslím si, že by jeden pól byl sám o sobě horší, či méně hodnotný pro společnost, nebo zasluhoval menší úctu, než druhý. Vůbec ne.

Otázka zní: Má skutečně každý tuto volbu? Nemůže špatné pochopení mého směrování snížit šance na úspěch v tom, co dělám? K jakým znakům podnikání mě moje volba mezi jedním, či druhým, předurčuje? Podporují tyto znaky to, co chci opravdu dělat?

Někde mezi živnostníkem a profesionálem

Nemyslím, že by člověk měl dostatek znalostí k rozhodování v okamžiku, kdy s podnikáním začíná. To mu všechen čas zabírá učení ve svém oboru a v tom, co to vlastně znamená podnikat. Já jsem nad tím začal uvažovat někde ve fázi mezi živnostníkem a profesionálem.

Potřebujete dostatek zkušeností, abyste mohli posoudit, jakou topologii má krajina vašeho podnikání a co v ní vlastně znamená být umělec, nebo na jakých základech byste postavili firemní strategii.

Zkusím tu nahodit některé znaky, které by mohli naznačit, jaký přístup by mohl být ve vašem oboru vhodnější.

Co je koncový produkt

Možná se to bude na první pohled zdát triviální, ale je potřeba si uvědomit, co vlastně JE ve vašem oboru koncový produkt.

Základní předpoklad je, že už jste si vybrali konkrétní zaměření. Nestačí si například říct, že budete grafik. Myslíte tím, že budete dělat webovou grafiku, nebo 3D grafiku, nebo kreslit ilustrace, nebo se zaměříte na DTP? Počítám, že tuhle fázi máte už za sebou. Samozřejmě nejsou stejně rozmanité analogie k mému příkladu ve všech oborech, ale tušíte kam mířím.

Pokračujme tedy v úvaze o tom, co je produkt a vezměme si situaci grafika, který se chce zaměřit na tvorbu pro weby.

Co je tu koncový produkt? Web pro klienta.

Představme si, že se jako podnikatel rozhodneme pro dráhu “umělce” (ve významu viz výše) v tomto oboru. Znamená to, že náš výsledný produkt – grafický návrh webu – bude jen menší částí toho, co klient kupuje. To má další důsledky, třeba:

Nikdy nebudeme mít se skutečným koncovým klientem hlubší vztah. Naším přímým klientem je nejspíš firma, která dělá weby. I když odvedeme skvělou práci, může další článek řetězu zkazit výsledný produkt (web) a klient nebude spokojený. Nemáme moc prostoru pro pasivní příjmy, protože dostáváme zaplaceno jednorázově za jeden grafický návrh. Neříkám, že to jsou nějaké zásadní nedostatky, které by vám v dráze umělce mohly bez výjimky zabránit. Jsou překonatelné, ale je dobré o nich při plánování své strategie přemýšlet.

Kolik z produktu vytvoříte vlastními silami

Částečně to vyplývá už z předchozího bodu, ale stojí za vypíchnutí, že bude nejspíš platit úměra, kdy čím menší část výsledného produktu budete dělat, tím méně vhodná by pro vás dráha sólo profesionála mohla být.

Samozřejmě tu nejde o to, že byste se nemohli opřít o externí firmy, pokud půjde o části celého produktu, které netvoří vaši potenciální konkurenční výhodu – těžko třeba budete doručovat fyzické produkty lépe než již etablovaní dopravci.

Co byste měli chtít mít pod kontrolou jsou klíčové oblasti, jako jednání s koncovým klientem, podpora apod.

Jak dlouhá je jedna transakce

Kdy je vaše práce pro klienta hotová? Zpátky k příkladu webového grafika. U něj je celkem jasné, že dodáním grafického návrhu (a obligátních kolečkách úprav) je transakce ukončena. Do budoucna nemáte vůči klientovi žádné omezující závazky.

Co kdybyste se ale třeba chtěli sólově věnovat správě serverů?

To je práce, kde sice budete mít vztah s klientem plně pod kontrolou, ale zároveň na sebe berete nekončící závazek být mu k dispozici a poskytovat podporu.

Kolik klientů zvládnete s takovým závazkem spolehlivě obsloužit? Jak vám to omezí možnosti měnit svoji strategie do budoucna? Kdo zaručí chod serverů, až si budete chtít vzít 14 dní dovolenou?

Opět, příklad správce serveru nebude většině z vás blízký, ale dokážete si najít analogie k vašemu oboru.

Závěr

Určitě by se našly i jiné náměty k zamyšlení a klidně je napište do komentářů, stejně jako váš názor na toto téma.

Ať se vám daří!

Publikováno 18. 06. 2012

Prohledat Blog a Podporu

RSS

Chcete nám něco říct?

Použijte