Soft skills v podnikání

Na takzvaných měkkých dovednostech může záležet až 85 % úspěchu. Dobrá zpráva je, že je můžete začít budovat teď hned. Poradíme vám jak.

Drobný podnikatel nebo freelancer většinou musí zastat hned několik dalších pozic mimo svůj obor, to asi dobře znáte. V těchto činnostech se každý časem postupně zdokonalí.

S čím ale můžeme začít hned (nebo to možná už děláme) jsou soft skills, tedy určité dovednosti a kompetence v oblasti chování. Úzce souvisí se sociální a emoční inteligencí a říká se jim například také interpersonální nebo měkké dovednosti.

  • Studie mezi CEO firem Fortune 500 ukázala, že 75 % dlouhodobého úspěchu v práci bylo výsledkem zvládnutí měkkých dovedností.
  • Vědci z Bostonské univerzity zjistili, že pracovníci s tréninkem měkkých dovedností jsou o 12 % produktivnější než ti bez nich.
  • Harvardská univerzita uvádí, že 85 % úspěchu v práci patří právě měkkým dovednostem a pouze 15 % technickým.

Měkké dovednosti pomůžou vašemu podnikání. Jak přesně?

Nemusíte být nejlepší ve svém oboru (ale samozřejmě o to můžete usilovat a směřovat k tomu), ale díky správnému chování a dovednostem vás zřejmě čeká úspěch. A hlavně – v očích klienta budete pravděpodobně těžko nahraditelný článek jeho týmu. Mít u sebe totiž někoho, na koho je spolehnutí a s kým se dobře jedná, je pocit, který ani fakturou nevyčíslíte.

Platí to oboustranně – mít klienta, který si vás a vaší práce váží, znamená příslib dlouhodobé a příjemné spolupráce, tím pádem i dlouhodobého příjmu.

Soft skills u freelancera? Slušné chování a prozákaznický přístup

Soft skills obecně jsou zastřešující termín pro dovednosti v rámci 3 klíčových skupin: dovednosti jednání s lidmi, sociální dovednosti a atributy osobní kariéry. Je to vše od důvěryhodnosti, přes empatii až po profesionalitu. A konkrétně?

  • Slušné vystupování – Podání ruky, slušné oblečení, dostavení se na schůzku včas, to vše mluví za vás a vyplatí se dát si na tom záležet.

  • Příjemná online komunikace – Se svými klienty zřejmě jednáte převážně online a písemně. Dávejte si tedy záležet na přátelském tónu komunikace a snažte se ho připodobnit reálné situaci. „Krásný den“ místo „Vážený pane“ působí příjemněji.

  • Omluva a přiznání chyby – Chyba se stát může, důležité je se ale omluvit, převzít zodpovědnost a snažit se o nápravu. Ne u každého je to samozřejmost a je profesionální dát najevo klientovi, že vás situace mrzí.

  • Být k dispozici a k zastižení – Nemusíte být po ruce 24/7, ale zkuste si svůj denní režim a celkově váš time management nastavit tak, aby vás klient zastihl v jeho pracovní době.

  • Komunikace – Když se chystáte na dovolenou a týden nebudete pracovat. Když něčemu nerozumíte. Když zvyšujete hodinovku. Mluvte, pište, komunikujte.

  • Předvídavost – Nestíháte projekt odevzdat včas, ale víte, že to ovlivní práci dalších lidí? Dejte to vědět s předstihem. Schopnost promýšlení dalších kroků a možných variant se bude hodit vám a ocení to i klient.

  • Prosit a děkovat – O podklady k projektu poproste, za proplacenou fakturu poděkujte. Tyhle maličkosti jsou pevné základy všech soft skills a mezilidských vztahů.

  • Kolegialita – Nevynášejte firemní informace mezi další lidi, stejně tak jednoho klienta nepomlouvejte před druhým. Mohlo by to zásadně narušit důvěru.

  • Dochvilnost – Pokud si budete zakládat na tom, že na schůzce budete vždy včas a že i vaše práce bude odevzdaná v termínu, budujete si tím důvěru a spolehlivost.

  • Ovládání se – I na přehnané žádosti nebo nesmyslná zadání nereagujte ve vzteku. Svou odpověď si v klidu promyslete a buďte milí a asertivní.

Teď je řada na vás. Promyslete, co byste mohli zlepšit a zkuste na tom zapracovat. Začít můžete ihned – na další schůzce, v dalším e-mailu, při novém zadání.

Kam dál?

Související články v almanachu

Prohledat Almanach

Chcete nám něco říct? Napište nám přes povídátko vpravo dole nebo použijte…