Přehledný návod. Jak se státem komunikovat online?

Nechce se vám kvůli každému lejstru na úřad a čekat ve frontě na poště vás nebaví? Pokud máte internet, už nikam chodit nemusíte. Většinu věcí dnes s úřady zvládnete vyřešit elektronicky. Přečtěte si, jak na to.

Výměna řidičského průkazu, podání daňového přiznání nebo výpis z rejstříku trestů. To všechno dnes vyřešíte online a během pár minut. Většina státních úřadů buď prošla, nebo prochází digitalizací, a skoro vše podstatné tak můžete vyřešit elektronicky.

Obsah článku

Nástrojů, které vám na dálku pomohou komunikovat se státem a jeho úřady, existuje hned několik.

  1. Datová schránkadatovou schránku si můžete představit jako klasickou e-mailovou schránku, jen s tím rozdílem, že je „ověřená“. Na rozdíl od e-mailu si tak příjemce (v tomto případě stát) může být jistý, že komunikuje skutečně s vámi.
  2. Identita občana – zatímco datová schránka připomíná státem ověřený e-mail, Identita občana (e-identita) představuje vaše „přihlašovací údaje“. Zjednodušeně řečeno tak jde o vaši státem ověřenou totožnost, která vám umožní přihlásit se nejen do datovky, ale hlavně do různých portálů státní i veřejné správy.
  3. Portál občana – jde o rozcestník k portálům jednotlivých úřadů a služeb, ať už je to Finanční správa, eRecept, Očkovací portál, ČSSZ, Úřad práce nebo portál vaší obce. Můžete odsud také spravovat svoje doklady a jiné údaje.

Pojďme se na tyto nástroje podívat podrobněji.

Jak se státem komunikovat elektronicky?

Datová schránka = úředně ověřený e-mail

Datová schránka slouží k ověřené a bezpečné online komunikaci s úřady, můžete skrz ní podávat žádosti a budou vám do ní chodit důležité dokumenty od státu, které by jinak přišly poštou. Přihlásíte se do ní jménem a heslem, mobilním klíčem nebo e-identitou.

Pro podnikatele je datová schránka od roku 2023 povinná (jednat se bude o „datovou schránku fyzické podnikající osoby“). Stát ji pro komunikaci s vámi používat musí, pro vás ale povinná není. Jedinou výjimkou je finanční správa: s tou je nově možné komunikovat pouze elektronicky (týká se to tedy třeba daňových přiznání).

Jak se do datovky přihlásit?

K přihlášení budete potřebovat buď jméno a heslo, mobilní klíč, nebo elektronickou Identitu občana. Víc informací (včetně užitečných rad a tipů) najdete v našem souhrnném článku o datových schránkách.

Tip: K čemu slouží kvalifikovaný certifikát pro elektronický podpis?

V komunikaci mezi podnikateli a úřady se často používá i takzvaný elektronický podpis. Aby byl váš podpis kvalifikovaný, navštivte některou z oficiálních certifikačních autorit (například První certifikační autorita, eIdentity apod.).

Elektronický podpis vs. datová schránka

Obecně platí, že elektronický podpis je složitější pro běžné použití než třeba právě datovka. Jako takový ho doporučujeme pouze tehdy, pokud skutečně víte, co děláte.

Hodí se ale třeba v komunikaci s obchodními partnery – díky elektronickému podpisu budete mít jistotu, že dokumenty po podpisu nikdo neupravil. Výhodou oproti datovce je to, že za komunikaci s jinými soukromými subjekty nemusíte platit. Neplatíte totiž za konkrétní odeslání, ale pouze za vystavení certifikátu, případně jeho obnovení.

Datová schránka je „úředně ověřený e-mail“.

Elektronická identita. Jak si vytvořit Identitu občana?

Identita občana je vaše ověřené uživatelské jméno a heslo, kterým se můžete přihlásit nejen do datovky, ale i na portály většiny úřadů, pošty nebo třeba pojišťovny. Zjednodušeně řečeno tak jde o jediný přihlašovací údaj, který pro komunikaci se státem budete potřebovat.

Elektronickou identitu si vytvoříte na Portálu národního bodu. Aby si v budoucnu mohl být stát jistý, že komunikuje skutečně s vámi, budete muset svou totožnost prokázat jedním z následujících identifikačních prostředků.

Varianta 1: Občanský průkaz s elektronickým čipem

Myslete na to, že váš občanský průkaz musí mít aktivovaný kontaktní elektronický čip a být vydaný po 1. červenci 2018. Konkrétní návod, jak e-identitu prostřednictvím občanky vytvořit, najdete na webu Identita občana.

Varianta 2: Národní identitní autorita

Národní identitní autorita představuje kombinaci jména, hesla a SMS kódu. Funguje na základě dvoufaktorového ověřování. Při vytváření e-identity prostřednictvím NIA nejprve vyplňte registrační formulář a před prvním použitím svůj účet aktivujte.

Varianta 3: Mobilní klíč e-governmentu

Zní to složitě, ale ve skutečnosti jde „pouze“ o aplikaci ve vašem mobilu (nezapomeňte ho proto mít při přihlašování při ruce). Kromě mobilu už k přihlašování nic potřebovat nebudete, není třeba si ani pamatovat žádné jméno a heslo.

Varianta 4: Bankovní identita

K vytvoření Identity občana (e-identity) můžete využít i svou bankovní identitu, a to pokud máte účet v některé z tuzemských bank (ČSOB, Česká spořitelna, Komerční banka, Air bank, MONETA, Raiffeisenbank, Fio banka, UniCredit Bank).

Díky e-identitě se přihlásíte do portálů mnoha úřadů.

Jak na online úřady?

Identitu občana už máte vytvořenou? Výborně. Jejím prostřednictvím se dostanete do všech portálů veřejné správy.

Které státní úřady jsou online?

  • Portál občana: Můžete tu spravovat svoje doklady (například žádat o nový řidičský průkaz) a jiné údaje ze státních registrů a databází. Zdarma získáte výpisy z různých rejstříků. Také si zde založíte datovou schránku.
  • Daně online: Portál Moje daně slouží pro snadnou komunikaci s finanční správou a k získávání všech důležitých informací z daňového řízení. Včetně elektronického podání daňového přiznání.
  • ČSSZ online: Slouží pro lepší komunikaci s Českou správou sociálního zabezpečení. Podávejte přehledy a vyřizujte potřebné dokumenty.
  • Online katastr nemovitostí: Můžete nahlížet na vybrané údaje o parcelách, stavbách, jednotkách a právech stavby, evidovaných v katastru nemovitostí apod.
  • VZP online: Díky Identitě občana se bez dalších hesel můžete přihlásit i do služby Moje VZP, tedy na elektronickou verzi VZP, kde můžete spravovat své pojištění, posílat žádosti apod. Stejný princip funguje i u VoZP.

Digitalizuje se ale třeba i Úřad práce, který má většinu formulářů k dispozici online.

Časté otázky

Jak podat daňové přiznání online?

Daňové přiznání můžete elektronicky podat z pohodlí domova, a to přes portál Moje daně. Daňové přiznání pro vás na pár kliknutí spočítá a vyexportuje třeba Fakturoid.

Jak si online zažádat o výměnu řidičského průkazu?

Místo návštěvy úřadu můžete o řidičák zažádat elektronicky přímo na Portálu občana a poté přes datovou schránku. Běžná výměna je zdarma, nový řidičský průkaz si pak vyzvednete na obecním úřadě obce s rozšířenou působností.


Související příspěvky

Nastartujte své podnikání s robotem

Vyřešíme za vás faktury, daně i komunikaci se státem.

Zjistit víc

Prohledat Almanach

Nenašli jste? Napište nám email nebo využijte povídátko v pravém dolním rohu.