Jak má vypadat objednávka? (včetně vzoru)

Co je objednávka, jak ji správně vystavit a jaké má náležitosti? V tomto článku se dozvíte všechny důležité informace.

Obsah článku

Co je to objednávka?

Objednávka je formální projev zájmu zákazníka o produkty nebo služby, které nabízíte. Funguje jako písemná dohoda: zákazník vyjadřuje své přání (poptávka), vy mu nabídnete řešení (nabídka) a on ji přijme (objednávka).

K čemu slouží objednávka?

Objednávka slouží jako důkaz vzájemné dohody mezi vámi a zákazníkem. Ať už se jedná o rezervaci termínu u kadeřnice, nákup knih přes e-shop nebo telefonickou objednávku konzultace s odborníkem, vždy jde o potvrzení zájmu a závazku obou stran.

Je objednávka závazná?

Ano, objednávka je závazná pro obě strany. Zákazník se zavazuje k odběru produktů či služeb a k jejich úhradě, zatímco vy se zavazujete k dodání objednaného zboží či služeb.

Jak vypadá objednávka? (včetně vzoru)

Samotný krok objednání je sice v režii vašeho zákazníka, vy mu však nákup můžete výrazně usnadnit a zpříjemnit – například tím, že mu pro objednávku poskytnete vhodnou „šablonu“. Ta může mít (a v dnešní době také nejčastěji má) formu elektronického formuláře.

Co by měl obsahovat elektronický formulář objednávky?

  1. Informace o jednotlivých technických krocích, které vedou k závaznému objednání.
  2. Možnost upravit objednávku a změnit vstupní údaje před jejím podáním.
  3. Výrazné a jednoznačné upozornění na konečný krok zavazující zákazníka k platbě.
  4. Měli byste také neprodleně potvrdit přijetí objednávky (to jsou právě ty zmíněné automatické e-maily z e-shopu).

Povinné náležitosti objednávky

Ne pokaždé ale musí objednávka vypadat jako „obyčejný“ nákupní formuláře. Ve své podstatě je objednávka smlouvou, měla by tedy vždy (ať už vypadá jakkoliv) obsahovat všechny povinné informace dle zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku, ve znění pozdějších předpisů.

  1. Údaje o dodavateli i objednateli
  2. Jednoznačný popis objednávaného zboží či služby (včetně množství, ceny, případně jiných doplňujících informací)
  3. Termín a způsob dodání
  4. Způsob platby apod.
  5. Jedinečné číslo objednávkydatum jejího vystavení

Vzor objednávky

Na Portálu veřejné správy najdete vzor objednávky ke stažení. Předchází-li ale objednávce nabídka, můžete za pomyslnou „šablonu“ považovat právě ji. S tím vám robot umí pomoci – snadno převede nabídku do zálohovky (faktury) a také vám k ní umí vygenerovat potvrzení objednávky.

Objednáno a potvrzeno. Co dál?

Máte od zákazníka objednávku, která je i potvrzená. Následuje platba a dodání zboží (služby). Jak při tom postupovat? Záleží na dané situaci.

Dodejte zboží nebo poskytněte službu

Jedná-li se o zakázkové práce, pravděpodobně jste si dohodli způsob vyhotovení, platby i předání již dříve. Nyní přišel čas předchozí domluvu uskutečnit 🙂

Co když si to zákazník rozmyslí?

Objednávku z internetového obchodu (nebo i telefonického prodeje) může váš zákazník také zrušit (pokud se jedná o koncového spotřebitele). Může tak učinit do čtrnácti dnů od převzetí zboží, a to bez udání důvodu. Případné odstoupení od již potvrzené objednávky si opět potvrďte písemně.

Jestliže bylo zboží upraveno dle přání zákazníka, vybaleno z originálního obalu nebo pokud prodáváte potraviny (či jiné rychle se kazící produkty), je to na vás. V těchto případech nemáte povinnost zrušení objednávky zákazníkem akceptovat a řešit její vrácení. Pokud má ale ke svému počínání zákazník rozumný důvod, můžete se pokusit mu navrhnout jiné řešení. V každém případě platí, že spokojený zákazník se rád vrací. :)

Můžu prodávat bez objednávek?

Možné to je. Písemná objednávka není povinnou součástí každého prodeje a v některých případech by tento krok celou situaci dokonce zbytečně zkomplikoval. Kdy tomu tak je?

Přímý prodej a služby na počkání

V běžné praxi potvrzování objednávky vynecháte typicky v situaci, kdy přijde zákazník k vám na prodejnu pro konkrétní zboží, které si ihned koupí a odnese. Také když na počkání vyrábíte kopii klíče nebo vážete kytici. Zkrátka při přímém prodeji zboží nebo poskytnutí služby na počkání by vám vystavení písemné objednávky celou situaci jen zkomplikovalo. Místo zbytečného papírování přání zákazníka rovnou uskutečníte.

Práce na zakázku a zakázková výroba

Naopak v případech, kdy pro stanovení konečné ceny potřebujete se zákazníkem předem domluvit podrobnosti, předchází často písemné objednávce i nabídka. Tu vystavuje dodavatel, tedy vy, směrem k zákazníkovi.

Jaké výhody má objednávka?

Přestože ne vždy potřebujete objednávku písemně potvrdit, v některých situacích se vám takové potvrzení může hodit. Využijete je nejen pro vlastní evidenci zakázek (pokud si ji vedete), ale také tímto způsobem předejdete případným nerozuměním, kdy „jeden myslel jinak, než to ten druhý pochopil“.

Tip: Specifické požadavky jako rozměry skříně, rozsah stavebních prací, množství a typ objednaných dlaždic apod. si vždy raději potvrďte písemně – komunikace se zákazníkem bude díky tomu přehlednější a to jak pro vás tak i pro něj.

Co je lepší: objednávka, nebo kupní smlouva?

Objednávky v praxi řešíme hlavně u jednorázových zakázek menšího rozsahu nebo nižšího finančního objemu. Pro větší obchodní případy je lepší uzavřít přímo kupní smlouvu nebo smlouvu o dílo.


Další články v Almanachu

Nastartujte své podnikání s robotem

Vyřešíme za vás faktury, daně i komunikaci se státem.

Zjistit víc

Prohledat Almanach

Nenašli jste? Napište nám email nebo využijte povídátko v pravém dolním rohu.