Jak správně vytvořit cenovou nabídku?

Oslovil vás zákazník, že má zájem o vaše služby? Skvělé! Domluvte si podrobnosti zakázky a vystavte mu cenovou nabídku. Jak na to?

Obsah článku

Na internetu nebo třeba v místních novinách máte zveřejněnou nabídku svých služeb. Nyní se ozval nový zákazník, že má zájem, a rád by viděl konkrétní cenovou nabídku. Jak na to?

Co je cenová nabídka?

Cenová nabídka je předběžná kalkulace ceny zakázky na zboží nebo službu, kterou vy coby podnikatel vypracujete a poté pošlete případnému zákazníkovi. Zákazník si pak typicky vybírá z cenových nabídek nejrůznějších dodavatelů.

Před vytvořením nabídky. Udělejte si přípravu

Ještě než vůbec začnete uvažovat o samotné cenové nabídce, je potřeba si vše ujasnit. O jaké služby konkrétně má zákazník zájem a v jakém rozsahu? Chce vymalovat jednu místnost v bytě nebo celý dvoupatrový dům? Bude po vás po údržbě zahrady požadovat i odvoz bioodpadu?

Než se však začnete ptát, zkuste se zamyslet, co všechno má vliv na výslednou cenu zakázky. Zohledňujete použitý materiál a nástroje? Jak to bude s dopravou? Budete pro rychlou realizaci potřebovat výpomoc?

Klidně si někam do poznámek sepište všechno, co podle vás může výslednou cenu ovlivnit. Když vám zákazník na některý z bodů neodpoví sám od sebe, zeptejte se vy.

Zkuste všechny parametry odladit najednou. Následné doptávání se na detaily či upřesňování nabídky může působit neprofesionálně a narušit hladký průběh vzájemné komunikace. Navíc rychlou a srozumitelnou komunikací šetříte čas nejen vašemu zákazníkovi, ale také sobě.

Mailem, osobně, nebo telefonicky?

Pokud vás zákazník oslovil e-mailem, dost možná očekává, že mu také napíšete. Jestli na sebe zanechal i telefonní číslo, můžete mu zavolat. A v rámci toho třeba rovnou nabídnout osobní schůzku (s ukázkou vzorků či referencí).

Důležitější než způsob komunikace je však její obsah a profesionální přístup. Čím otevřeněji budete jednat, tím spíše se vám podaří probudit zájem a důvěru ve vás a vaše schopnosti.

Pokud zákazník nemá úplně jasnou představu (např. si neví rady s volbou papíru pro reklamní letáky), můžete navrhnout více možností řešení a zmínit ne/výhody každé z nich. Zákazníkovi předáte více cenových nabídek, ze kterých si může sám vybrat nejvhodnější variantu.

Jak vytvořit cenovou nabídku?

Když už víte vše, co potřebujeme, můžete přistoupit k samotnému nacenění.

Jak vypadá cenová nabídka?

Každá nabídka by měla zahrnovat informace o tom, kdo a komu ji vystavil, jaké jsou konkrétní nabízené položky a jejich celková cena v rámci nabídky, případně uvést cenu za přesné množství (hodin, kusů, metrů,... ).

Jedná-li se o nabídku produktů, lze uvést např. použitý materiál, barvu, velikost, množství. Naopak při nabídce služeb se nabízí uvést jejich rozsah a případně nastínit jednotlivé kroky procesu.

obrázek - ukázka cenové nabídky

Důležitou součástí cenové nabídky je také datum vystavení a její platnost neboli určení konkrétního data, do kterého je možné využít nabízených cen. Doba platnosti nabídky se zpravidla liší dle typu služeb či produktů a může se pohybovat od několika dní až po několik měsíců.

Nabídku mám. Co dál?

Předejte ji 🙂 Třeba ve Fakturoidu ji můžete pár kliknutími odeslat přímo vašim zákazníkům, a to formou přiloženého PDF nebo odkazem na webnabídku.

Při předání cenové nabídky (typicky odeslání e-mailem) můžete připojit také poděkování za zájem o produkty či služby a zodpovědět všechny případné další dotazy ze strany zákazníka.

Může se stát, že se nabídka nebude líbit hned napoprvé a budete ji muset přizpůsobit nebo třeba úplně přepracovat. Důležité je naslouchat a správně pochopit, co si váš zákazník skutečně přeje. Někdy může být domluva obtížná, ale když to nakonec klapne, vyplatí se to.

Nezapomeňte doladit detaily

Zákazník s vaší nabídkou souhlasí? To je skvělé! Abyste se vyhnuli nepříjemným situacím na závěr, upřesněte si kromě termínu také způsob předání zakázky a způsob platby (nejen samotné údaje o bankovním účtu, ale i to, zda požadujete zálohu, případně jaká bude doba její splatnosti a následné zúčtování konečné faktury).

Nic nezkazíte ani shrnutím všech dříve odsouhlasených požadavků.

Jak zrealizovat cenovou nabídku?

Vše je domluveno, schváleno, zbývá to už jen uskutečnit. Takže teď napněte síly, abyste splnili vše, na čem jste se domluvili 🙂

Ve Fakturoidu můžete nabídku označit za objednanou a jedním kliknutím z ní vytvořit fakturu nebo zálohovku. Tu poté stejně jednoduše zákazníkovi odešlete.

Pokud potřebujete závaznou objednávku písemně potvrdit, může vám fakturační robot vygenerovat potvrzení objednávky. Najdete jej mezi tiskovými výstupy u vystavené faktury (zálohovky). Zde stačí kliknout na Dodací list a poté se přepnout na Objednávku.

Tip na závěr

Kdyby v průběhu realizace došlo ke komplikacím, informujte zákazníka co nejdříve. Pokud je to možné, navrhněte rovnou i náhradní řešení nebo dvě. Vždy je lepší jednat přímo, než pak zdlouhavě řešit reklamace a stížnosti. Když bude zákazník s vaší prací (a komunikací) spokojen, jistě vás rád doporučí nebo se k vám sám vrátí i příště.

Přečtěte si robotí rady, jak získat a udržet si zákazníky.


Související články v Almanachu

Nastartujte své podnikání s robotem

Vyřešíme za vás faktury, daně i komunikaci se státem.

Zjistit víc

Prohledat Almanach

Nenašli jste? Napište nám email nebo využijte povídátko v pravém dolním rohu.