Jak pojmenovat svou firmu? Návod krok za krokem pro ty, kdo nemají po ruce copywritera

O úspěchu v podnikání často rozhodují maličkosti. Obzvlášť v případě začínajících firem a produktů může být právě dobře zvolené jméno onou klíčovou ingrediencí, která nakonec rozhodne o případném úspěchu či neúspěchu celého (jinak dobře promyšleného) byznys plánu.

S názvem Apple přišel samotný Steve Jobs. Jméno pro firmu, která měla v budoucnu změnit celý trh se spotřební elektronikou, prý vymyslel v dobách, kdy byl nadšeným frutariánem. „Jméno ‚Apple‘ mě napadlo při návštěvě jablečné farmy. Znělo zábavně, oduševněle a ničím zákazníky neodrazovalo,“ vzpomínal později, kterak obří technologická firma ke svému názvu přišla.

Jeff Bezos byl zase od počátku rozhodnutý pojmenovat svou firmu slovem na „A“ – tak aby automaticky okupovala přední příčky abecedně řazených seznamů a žebříčků. Zalistoval proto slovníkem a název „Amazon“, označující mimo jiné největší řeku na světě, ho okamžitě zaujal. Působil totiž exoticky a odlišně, což byly přesně ty vlastnosti, které mělo Bezosovo „internetové tržiště“ v zákaznících evokovat.

Proč je název firmy tak důležitý?

Součástí každého úspěšného produktu je zkrátka vždy i jméno. Takové, které vás jasně odliší od konkurence, a zároveň vzbuzuje přesně ty emoce, které by si zákazníci s vaším produktem nebo službou měli spojovat. Zanedbávat byste ho proto rozhodně neměli – především z následujících tří důvodů.

  1. Název dělá první dojem: Právě název je většinou to první, s čím vaši zákazníci přijdou do styku – ať už na webu, na letácích či billboardech. A první dojem můžete udělat jen jednou.
  2. Vystihuje vaši firmu a její pozici na trhu: Dobře zvolené jméno o vás (a o tom, co prodáváte) řekne víc než tisíc dalších slov. Během okamžiku vašim zákazníkům prozradí vše, co potřebují vědět o vás, vašich produktech i celé vaší společnosti.
  3. Odlišuje vás od konkurence: Pokud jste zrovna nepřišli na to, jak zní základní otázka života, vesmíru a vůbec (a zároveň nenašli způsob, jak ji začít prodávat), musíte v podnikání počítat s konkurencí. Dobře zvolený název firmy vám pomůže ve vysoce konkurenčním prostředí vyniknout a přesvědčit zákazníky, že u vás mohou očekávat jen to nejlepší.

Jak na nový název firmy nebo produktu?`

Jak by měl název firmy vypadat?

Ať už prodáváte jízdní kola, ručně pletené ponožky nebo třeba cloudové služby, vždy byste při vymýšlení názvu měli mít na paměti několik univerzálních pravidel. A která to jsou?

1. Dobře se pamatuje

Dobře zapamatovatelný název by měl být pokud možno krátký. Vždy dejte přednost kratšímu názvu (byť jde třeba o novotvar) než dlouhému slovnímu spojení.

 2. Dobře se skloňuje

Čím snadněji lze vybrané jméno skloňovat, tím víc o něm budou vaši zákazníci ochotní mluvit. Minimálně pokud jde o češtinu.

3. Dobře se vyslovuje

Nekomplikujte svým zákazníkům život a zvolte pro svou firmu nebo produkt takový název, který snadno vysloví každý. Včetně zákazníků, kteří neovládají cizí jazyky.

Příklad: Jak vám každý koreanista rád potvrdí, správná výslovnost názvu automobilky Hyundai zní „hjondé“ (tedy v překladu „moderní“). Do snahy naučit správnou výslovnost i české zákazníky investovala korejská automobilka dlouhé roky – aby to nakonec vzdala a pro český trh se vrátila k původnímu, byť nesprávnému „hyundai“.

4. Snadno se píše

Zvolte název, který je krátký, bez číslic a bez speciálních znaků. Až vás vaši budoucí zákazníci budou hledat na webu či třeba sociálních sítích, určitě to ocení.

5. Je unikátní a specifický

Není nic horšího, než když si vás zákazníci budou plést s konkurencí. Někdy je proto lepší vzdát se jasného klíčového slova v názvu a zvolit novotvar, který ale bude dostatečně originální a nezaměnitelný.

Příklad: Když se před časem e-shop Parfums.cz přejmenoval na Notino.cz, jednoznačně se tak odlišil od konkurence, která v názvu většinou s nejrůznějšími variacemi na „parfémy“ pracuje.

6. Je k němu volná doména

Zkontrolujte si, zda pro vámi vybraný název existuje volná internetová doména. Zjistíte to třeba na webu nic.cz.

7. Můžete získat ochrannou známku

Nekoliduje váš název s nějakou už zaregistrovanou ochrannou známkou? Podívejte se na stránky Úřadu průmyslového vlastnictví.

Jak na nový název firmy nebo produktu?`

5 konkrétních metod, jak na nový název

Pojďme ale být konkrétnější. Strategií, jak přijít s názvem, který podtrhne specifika toho, co nabízíte, a zároveň osloví přesně ty zákazníky, které oslovit chcete, je hned několik. Vždy byste přitom měli vycházet jak z vlastního podnikatelského záměru, tak ze znalosti konkurence. Hned poté se můžete inspirovat následujícími strategiemi.

1. Metafora

Zamyslete se: čemu se produkt nebo služby, které nabízíte, mohou podobat? Metafora (tedy přenesení významu na základě vnější podobnosti) je velice oblíbenou metodou, jak přijít s novým názvem firmy. Představuje totiž způsob, jak najít unikátní, a přitom originální a jasně rozpoznatelné jméno, které vzbuzuje emoce.

Příklad: Název Fakturoid vznikl spojením slov „faktura“ a „robot“. Už samotný název tak odkazuje přesně k tomu, co Fakturoid umí – řešit za vás to, co byste jinak museli odbavovat ručně. Od vystavování faktur přes upomínky až po párování plateb.

2. Zkratka

Zkratky jsou jedním z nejoblíbenějších způsobů, jak přijít s novým názvem firmy. Jednat se přitom může jak o zkratku z víceslovného názvu, tak o zkratku jmen zakladatelů. Nevýhodou tohoto postupu je, že se zkratky nedají skloňovat, a hůř se tak s nimi v komunikaci směrem k zákazníkovi pracuje.

Příklad: Mezi firmy, jejichž názvy vznikly jako zkratky, patří například KFC (Kentucky Fried Chicken), IBM (International Business Machines) nebo C&A (Clemens a August Brenninkmeijerovi).

3. Akronym

Akronym, tedy spojení počátečních slabik několika různých slov, se na rozdíl od klasické zkratky jednoduše skloňuje. Většinou se navíc jedná o novotvar, nemusíte se proto bát, že s daným jménem už přišel někdo před vámi.

Příklad: Jednou z nejznámějších firem, jejíž jméno představuje akronym, je japonské Nintendo. „Nin“ můžeme z japonštiny přeložit jako „svěřené“ a „tendó“ jako „nebe“. Akronymem je ale třeba i Durex („Durable, reliable, excellence“) nebo Intel („Integrated electronics“).

4. Jméno zakladatele

Na první pohled nejde o žádnou světobornou taktiku. Udělat z vlastního jména úspěšnou značku ale skutečně může fungovat – obzvlášť pokud je vaše jméno originální a nezaměnitelné.

Příklad: Lipton, Heineken nebo Knihy Dobrovský. To jsou jen některé z úspěšných značek, které se při pojmenování inspirovaly jmény svých zakladatelů.

5. Překlad

Někdy není třeba vymýšlet kolo. Pěkné jméno může vzniknout i obyčejným překladem do cizího jazyka. A zdaleka se nemusí jednat jen o angličtinu.

Příklad: Pro název své automobilky využil August Horch na začátku 20. století své vlastní příjmení. To ale přeložil do latiny, vzniklo tak dnešní Audi (v češtině „poslouchej“).

Generátor názvu firmy

Došla vám inspirace? Pokud cílíte na mezinárodní trh, může vám při výběru vhodného jména napovědět i generátor anglických názvů.

Kam dál?

  • Don’t Call It That: A Naming Workbook – Eli Altman – Jak vymyslet název značky, který bude bavit vás i vaše zákazníky? Eli Altman je kreativní ředitel společnosti Hundred Monkeys a poradí vám, jak na název, který vaše zákazníky skutečně osloví.
  • Na volné noze – Robert Vlach – Pokud s podnikáním teprve začínáte, tuhle knihu byste neměli minout (doporučujeme nahlédnout i na stejnojmenný web). Očekávejte spoustu užitečných tipů nejen z budování značky.

Související články v Almanachu

Prohledat Almanach

Chcete nám něco říct? Napište nám přes povídátko vpravo dole nebo použijte…