Profil klienta: Dostupný advokát usnadňuje cestu k právním službám

Kategorie: Naši zákazníci

Jirkou Chomátem, marketingovým a strategickým guru, a JUDr. Ondřejem Preussem, Ph.D., zakladatelem projektu Dostupný advokát, o nápadu, který má za cíl zjednodušit cestu k právním službám a o technologiích, které služba v online využívá.

JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.
JUDr. Ondřej Preuss, Ph.D.
Jirka Chomát
Jirka Chomát

Co stálo za nápadem vytvořit službu Dostupný advokát?

Ondřej: Myšlenka to byla jednoduchá. První verze vznikla již před 7 lety a cílem bylo co nejvíce zjednodušit cestu k advokátovi. Chtěli jsme lidem poskytnout možnost využívat právních služeb, aniž by museli odejít z domu, a to za cenu, kterou budou znát ještě před samotnou objednávkou. Běžně totiž předem nevíte, kolik vás bude právní služba stát. Cenu se dozvíte až na první schůzce s advokátem, přičemž už jen za ní platíte hodinovou sazbu klidně ve výši několika tisíc korun. U nás znáte předem jak cenu, tak i rozsah služby, se kterou vám pomůžeme.

Jakým způsobem služba funguje?

Ondřej: Spousta lidí nemá svého právníka a ani neví, jak by se k němu mohla dostat. Hledají na internetu lidi v okolí a hádají, kdo by se pro ně mohl hodit. Cesta k právníkovi by ale měla být daleko snazší. My poskytujeme služby on-line, jsme právní e-shop. Z nabídky si vyberete, jakou službu potřebujete, třeba smlouvu na koupi nebo prodej nemovitosti, zaplatíte za ni předem stanovenou cenu a my vám pomůžeme. Služby jsou nabízené jako balíčky, skrze které jsme schopni pokrýt většinu možných situací. Například v případě koupě nemovitosti si můžete zvolit, zda vám pomůžeme pouze se smlouvou, případně i se zápisem do katastru nebo advokátní úschovou kupní ceny.

Zároveň poskytujeme službu i pro lidi, kteří neví, jaký je přesně jejich problém, a jak ho mají řešit. Říkáme tomu “Řešení právního problému na míru”. Zaplatíte 490 Kč, popíšete nám vaší situaci a zašlete dokumentaci. My vám řekneme, o jaký problém jedná, jak se dá řešit a kolik vás to bude stát. Když si od nás následně službu zakoupíte, tak vám od ceny daných 490 Kč odečteme.

Jak lidé vnímají využívání právních služeb online bez osobního kontaktu?

Ondřej: Spousta věcí se v dnešní době do online světa přesouvá. Pomohl nám i lockdown. Koncoví uživatelé se naučili více využívat různých online služeb, a už tolik netrvají na osobních schůzkách. Výhodou je, že jsme schopni jim službu poskytnout mnohem rychleji, než si zvládnou domluvit schůzku v kanceláři. Vyberete si službu, objednáte, zaplatíte a druhý den se tomu už někdo věnuje. Máme např. klienty, kteří jsou v zahraničí, ale mají problém, který souvisí s českým právem. Často si nás najímají i lidé z venkova nebo malých měst. Problémů, které jsme schopni vyřešit, je mnohem více, než kdybychom měli jen kamennou kancelář.

Co vám v cestě za fungujícím byznysem nejvíce pomohlo?

Ondřej: Online poskytování právních služeb ulehčuje. Více lidí o nás díky marketingu ví a přijde k nám. V byznyse nám hodně pomáhá, že na webu publikujeme kvalitní obsah. Na našem právním blogu najdete spoustu dobrých ozdrojovaných článků, které jsou bez paragrafů a psané tak, aby byly pochopitelné pro každého, a poskytují rady na nejrůznější témata. Je tam i sekce e-booků a vzorů smluv. Některým lidem takto pomůžeme zdarma, zároveň nám to ale generuje další klienty, kteří by k nám jinak nepřišli. Nabízet obsah koncovým uživatelům, který jim pomáhá pochopit řešení jejich problémů, je něco, co se nám v byznyse hodně vyplácí. Samozřejmě nám i pomáhá i dobrá zkušenost našich klientů. Přeci jen právní služby jsou také hodně postavené na zkušenosti.

Jaké jsou vaše plány do budoucna?

Ondřej: Naší vizí je nabízet práci i dalším advokátům. Chtěli bychom vytvořit “tržiště”, v rámci kterého si advokáti budou moci vybírat z objednávek, které odpovídají jejich specializaci. Mohli bychom díky tomu nabídnout práci advokátům ze všech koutů republiky, kteří mají aktuálně volné kapacity. Zároveň by oni nám mohli přenechat zakázky, které sami nechtějí nebo nemohou řešit, např. pokud se specializují na rodinné právo, ale osloví je klient s žádostí o sepsání kupní smlouvy. Zatím to však není jednoduché kvůli regulacím ze strany advokátní komory. Za hranicemi je tento model ale běžný a věříme, že i u nás se časem situace tímto směrem posune.

Advokát tým

Jak vám v práci pomáhají moderní technologie? Jak s nimi pracujete?

Jirka: V průběhu let jsme došli k závěru, že se chceme postavit na moderní technologické nohy. Nově máme vyvinutý systém, u kterého jsme chtěli, aby uměl dělat skutečně dobře pouze jednu jedinou věc, a tou je správa objednávek. Pro implementaci jsme si po chvíli hledání plácli s Good Sailors, firmou Filipa Molčana.

Nic dalšího jsme totiž programovat nechtěli, protože jsme věděli, že dobrá řešení už existují. Vše jsme proto outsourcovali do vybraných služeb. Web nám běží na WordPressu, který je napojený na aplikaci spravující objednávky a objednávkový proces. Transakční i všechny statní e-maily za nás posílá Ecomail.cz, esemesky posíláme přes GatewayAPI a faktury řeší Fakturoid. Máme i další napojení, např. na Data studio apod.

Proč jste se rozhodli využívat právě Fakturoid?

Jirka: Fakturoid jsem vybral z několika důvodů. Máte dobrou webfakturu. Je na ní QR kód, bez něj dnes už nechci nic platit. Poskytujete možnost platební brány, kterou zatím nevyužíváme, ale je to dobrý krok pro rozvoj do budoucna. Posíláte sami transakční e-maily a máte anglickou verzi faktury. Využíváme vaše proforma faktury, protože ne všechny objednávky nám někdo zaplatí, tak ať nemáme problémy s DPH. Dokonce vás využíváme i pro to, abyste nám číslovali objednávky. Vaše číslo faktury se rovná naše číslo objednávky. Zatím to funguje dobře. :)

Jestli ale můžu něco vypíchnout, tak to bude vaše dobré API. Nabízíte všechny metody, které potřebujeme využívat, a máte tam i další, které nám umožňují přemýšlet o tom, jak můžeme s fakturací pracovat do budoucna. To, že toho umíte tolik, nám ukazuje, že máme vaší službu využívat. Konkurenti často takové možnosti nemají. Umí jen základní funkce, které by nám nyní možná také stačili, zároveň to pro nás ale znamená, že API nejspíš neberou tak vážně, a nechtějí jej do budoucna tolik rozvíjet. U vás vidím, že je to pro vás důležitá věc, na které kontinuálně pracujete.

A jak zavedení Fakturoidu probíhalo?

Jirka: Šlo to hladce, brzdil nás jen čas vývojářů. Aplikaci máme napsanou v Symfony a vy máte knihovnu, která je pro Symphony vhodná. Pomocí dokumentace vašeho API nebyl pro nás problém do způsobu vytvoření nové objednávky zakomponovat to, že se u vás vystaví proforma a odešle se klientovi e-mailem v příloze. Šlo to výrazně snadněji, než kdybychom si měli naprogramovat vlastní fakturační systém a řešit spoustu dalších věcí, včetně např. párování plateb z bankovních výpisů. Využíváme vás ke 3 scénářům, které potřebujeme v objednávkách pokrýt. Těmi jsou platba předem, platba odložená a platba převodem. Tu jsme předtím vůbec neuměli, a zavedení Fakturoidu pro nás znamenalo v tomto ohledu velké ulehčení.

Děkujeme za příjemný rozhovor a přejeme do budoucna mnoho úspěchů.

Přečtěte si také další rozhovory se zákazníky:

Prohledat Blog