E-mail marketing od A do Z. Kompletní návod, jak na e-mailing

Ještě nevyužíváte plnou sílu e-mail marketingu? Možná je načase začít. E-mail marketing je jedním z nejúčinnějších a zároveň relativně levných nástrojů, jak přirozeně zůstat v kontaktu se svými zákazníky.

Obsah článku

Co je e-mail marketing?

E-mailing je mocný nástroj pro vaši propagaci. Posílání newsletterů – tedy e-mailů (nebo také obchodních sdělení), ve kterých sdílíte novinky, speciální nabídky nebo třeba jen „obyčejné“ příběhy ze svého podnikání – vám pomůže budovat vztah se zákazníky i mimo váš web nebo prodejnu. Navíc můžete sdělit přesně to, co chcete, a přimět zákazníka k akci.

Typy marketingových e-mailů

Existují dva základní typy e-mailů: můžete posílat buď obchodní sdělení (uvítací e-mail po registraci, newsletter týkající se novinek nebo třeba informace o speciálních akcích a slevách), nebo transakční e-maily (například mail o přijetí a vyřízení objednávky). Transakční e-maily většinou zákazníkům chodí automaticky, ale rozhodně jejich podobu nepodceňujte.

Robot na mobilu kontroluje e-maily.

Výhody e-mail marketingu

Uvažujete, zda se v dnešní době vůbec vyplatí dělat e-mailový marketing? Krátká odpověď zní, že ano – koneckonců e-mail marketing je jednou z nejjednodušších a nejrychlejších marketingových aktivit, po kterých vaše firma může sáhnout. A dlouhá odpověď? Tady je pět dobrých důvodů, proč byste v rámci svého podnikání měli dát e-mailingu šanci.

1. Osobní vztah se zákazníky

Obracejte se rovnou na své zákazníky. Posílejte personalizované newslettery a oslovte zákazníky přímo v jejich e-mailové schránce, navíc se sdělením, které je založené na jejich předchozím nákupním chování nebo preferencích.

2. Dlouhodobý vztah se zákazníky

Díky e-mailingu můžete se zákazníky komunikovat na pravidelné bázi. Čím užitečnější přitom ve svých mailech budete, tím spíš (a tím trvaleji) si zákazníci k vaší značce vybudují vztah.

3. Snadná segmentace a cílení

Nedělejte marketing naslepo. Díky segmentaci, kterou umí většina nástrojů na rozesílání newsletterů, můžete v e-mailech oslovit konkrétní, předem vytipovanou cílovou skupinu. I díky tomu mívá e-mail marketing výrazně vyšší návratnost investic než jiné formy propagace (například reklama na sociálních sítích).

4. Užitečné informace a statistiky

Víte, co vaše zákazníky skutečně zajímá? Málokteré marketingové aktivity můžete vyhodnocovat tak snadno jako právě e-mail marketing. Mezi cennými statistikami, které většina nástrojů na mailovou rozesílku umí, je míra otevření e-mailů, procento proklikovosti, konverzní míra a podobně.

5. Nízké náklady

Hlavní výhodou e-mail marketingu je nízká cena. Oproti jiným marketingovým kanálům, jako jsou třeba reklamy na Google nebo sociálních sítích, má výrazně vyšší návratnost, a navíc vás celkově vyjde podstatně levněji. U e-mailingových systémů se obvykle platí za počet kontaktů, které máte v databázi.

Nevýhody e-mail marketingu

Ani e-mailing není dokonalý. Při vytváření obchodních sdělení pro své zákazníky tak dříve nebo později narazíte na některý z následujících problémů.

1. Spam filtry

Mnoho e-mailových služeb se snaží automaticky rozpoznávat a filtrovat spam. A nebudete-li opatrní, můžete „ve spamu“ skončit taky. Nejenže se vaši zákazníci k vašim newsletterům nikdy nedostanou, může to mít negativní dopad také na vaše budoucí kampaně.

2. Konkurence

Počítejte s tím, že e-mailové schránky vašich zákazníků jsou reklamních e-mailů plné. Abyste je zaujali (a přesvědčili ke kliknutí), musíte je zaujmout už v samotném předmětu mailu.

3. Legislativa

Abyste mohli své vyladěné e-mailové kampaně rozesílat s čistou hlavou, měli byste splňovat několik zákonných podmínek: zaregistrovat v registru Úřadu pro ochranu osobních údajů, v patičce mailu zmínit, že se jedná o obchodní sdělení, a uvést nejen své kontaktní údaje, ale i jednoduchý způsob, jak se z odběru odhlásit, a především – u všech odběratelů musíte mít souhlas se zasíláním obchodních sdělení.

Robot na mobilu kontroluje e-maily.

Příklady z praxe: komu e-mailing (opravdu) funguje?

Šedivá je teorie, zelený strom života. A v podnikání obzvlášť. Podívejte se na příklady firem, které z newsletterů udělaly jeden ze svých nejdůležitějších prodejních kanálů.

Příklad č. 1: Airbnb

Airbnb má velmi úspěšný newsletter, v němž svým uživatelům posílá obchodní nabídky na ubytování v různých destinacích po celém světě. Tento newsletter pomohl Airbnb rychle expandovat a získat si velkou zákaznickou základnu.

Příklad č. 2: Quora

Quora je populární online platforma, která umožňuje uživatelům klást otázky, odpovídat na ně a sdílet své znalosti a zkušenosti s ostatními uživateli po celém světě. Ke zvýšení návštěvnosti webu přitom aktivně využívá e-mailing, a to včetně precizní personalizace – e-maily pečlivě segmentuje podle uživatelských zájmů.

Příklad č. 3: Grammarly

Grammarly, oblíbený online nástroj na opravu gramatických chyb v angličtině, využívá e-mailing pravidelně. Vsází přitom hlavně na zajímavý obsah – sdílí například nejrůznější tipy a triky pro psaní. Kromě budování vztahu se zákazníky tak newslettery v Grammarly dlouhodobě fungují jako prodejní kanál pro Grammarly předplatné.

Robot píše newsletter.

Jak dělat e-mailing správně? (ve 4 krocích)

Chcete své zákazníky oslovit tak, aby to bavilo nejen vás, ale i je? Držte se těchto čtyř jednoduchých kroků.

1. Zvolte si správné nástroje

Nejpoužívanější nástroje pro rozesílku e-mailů jsou zahraniční Mailchimp a český Ecomail nebo Smartemailing. Některé z jejich tarifů jsou zdarma, a jsou tak ideální na vyzkoušení.

Tip: Výběr mailingového nástroje nepodceňujte. A rozhodně se nerozhodujte jen podle ceny. U všech nástrojů si vyzkoušejte už předpřipravené šablony i vytváření samotných e-mailů a zjistěte, která služba vám umožní snadno a rychle vytvořit atraktivní a přehledný e-mail pro vaše odběratele.

2. Vybudujte kvalitní databázi kontaktů

Budování kvalitní databáze kontaktů může trvat dlouho, ale vyplatí se to. V podstatě potřebujete hlavně čas a pečlivost. S databází pak dále pracujte a kontakty poctivě segmentujte (noví zákazníci, ti, co už nakoupili, ti, co nechali zboží v košíku...). A samozřejmě pozor na GDPR a ochranu osobních údajů – vaše maily vždy musí obsahovat možnost se z odběru odhlásit.

Tip: Při budování databáze kontaktů zapomeňte na kvantitu. V e-mail marketingu totiž víc než kde jinde platí, že méně je více. Místo hromadění co nejvíce e-mailových adres v databázi se zaměřte na získání kvalitních kontaktů, tedy mailových adres lidí, kteří jsou vašimi skutečnými potenciálními zákazníky nebo klienty a kteří mají o vaše maily zájem.

3. Definujte si strategii

Víte, co chcete svým zákazníkům říct? A jaký cíl vaše e-maily budou mít? Prodejní? Budování vztahu se zákazníky? Informativní? Definujte si svou e-mailingovou strategii – co, komu a jak často chcete prostřednictvím newsletterů sdělovat.

4. Vyhodnocujte, vyhodnocujte, vyhodnocujte

Odesláním e-mailu práce marketéra nekončí. Všechny mailové kampaně důkladně vyhodnocujte. Zajímat vás může třeba míra otevření, prokliku na web nebo přímo nákup (konverze).

E-mailový marketing prakticky – rady a tipy:


  • Frekvence: pozor, ať nespamujete. E-mailové kampaně začněte rozesílat s frekvencí jednou za 14 dní, po čase pak sami uvidíte, jak na e-mailing vaši zákazníci reagují.
  • Denní doba: zamyslete se, kdy je vaše cílová skupina online a kdy e-mail otevře. Můžete posílat přes noc nebo k ránu, aby si lidé mail otevřeli hned po probuzení. Nebo třeba ke konci pracovní doby, kdy už mají více času na kontrolování osobní mailové schránky.
  • Den v týdnu: maily rozesílejte spíš ve všední den. Víkendy a pátky se v Česku nesou ve znamení odpočinku, často bez telefonů a počítačů. Pondělí zase bývá hektické.
  • Berte v potaz i počasí: opravdu. Když je venku ošklivě, budou vaši zákazníci spíš sedět doma a koukat do počítačů nebo mobilů, než když se najednou udělá hezky a vyrazí ven.
  • Testujte: všechny e-mailové kampaně postupně testujte, zkoušejte a přizpůsobujte na míru přímo svým zákazníkům.
  • Responzivita a čitelnost: vaši zákazníci budou váš mail otevírat i na mobilu. Myslete na to a dělejte své newslettery responzivní. A pro případ, že se v e-mailu nezobrazí obrázky, doplňujte i takzvané „alt“ tagy.

Bonus: Jak napsat marketingový e-mail + vzor newsletteru

Pravidlo číslo jedna? Pokud váš zákazník e-mail vůbec otevře, budete mít přibližně dvě až tři vteřiny na to, abyste ho zaujali. Proto buďte struční, milí a jasně čtenáře vyzvěte k akci.

Předmět e-mailu

Napište úderný a lákavý předmět. Aby zaujal, může obsahovat číslo, emoji nebo třeba otázku.

Oslovení

E-mail personalizujte a oslovte zákazníka jménem. Pozor na patvary typu „Vážená Tereza“ nebo „Milý/á zákazníku“, nepůsobí to profesionálně.

Pozdrav

Pokud nepoužijete oslovení, zaměřte se na pozdrav. Nebojte se použít i něco jiného než klasické „Dobrý den“. Zkuste třeba „Pěkný den“, „Hezkou středu“ apod.

Hlavní sdělení

Co chcete, aby zákazník po přečtení mailu udělal? Napište mu to, ale buďte struční. Snažte se vše shrnout maximálně do 3 až 5 vět. Nezapomeňte důležitá slova vytučnit.

CTA neboli „call to action“ tlačítko

Tlačítko s výzvou k akci umístěte hned pod tělo sdělení. Nejlépe funguje, pokud je napsané v první osobě. Tedy například „Chci nakoupit”, „To si chci přečíst“ a podobně.

Obrázky nebo grafika

Obrázek zaujme, ale nikdy na něm nestavte celé sdělení. V některých mailových schránkách se nemusí zobrazit a váš mail pak nebude dávat smysl.

Povinné údaje v e-mailu

Ze zákona máte povinnost do patičky e-mailu mimo jiné uvést i možnost odhlášení se z odběru. Nezapomeňte na to.

Tip: Učte se u těch, kteří vědí, co dělají. Na stránce Really Good Emails najdete stovky příkladů a konkrétních šablon newsletterů, které mohou být fajn inspirací pro vaše e-maily.


Časté otázky

Jak získávat e-mailové adresy do databáze kontaktů?

Stačí relativně málo. Totiž čas, poctivost a sem tam nějaký ten dobrý nápad. A konkrétně?

  • Registračním formulářem na webu výměnou za slevu na první nákup.
  • Díky udělení souhlasu při online nákupu s použitím zákazníkova e-mailu.
  • Výměnou za e-book nebo speciální návod nebo tip ohledně vašeho produktu.
  • Offline, třeba na prodejně při vyplnění registrace.

Vyplatí se v dnešní době posílat newslettery?

Určitě ano. E-mailový marketing stále je (a vypadá to, že ještě dlouho bude) velmi účinný a relativně levný nástroj pro personalizovaný kontakt s vašimi zákazníky.


Související příspěvky

Nastartujte své podnikání s robotem

Vyřešíme za vás faktury, daně i komunikaci se státem.

Zjistit víc

Prohledat Almanach

Nenašli jste? Napište nám email nebo využijte povídátko v pravém dolním rohu.