PURPLY – kimona z Čech. „Kimono si svou ženu vybere samo,“ říkají matka s dcerou
Na začátku byly dvě ženy: maminka s dcerou, které si čas od času rády ušily pohodlné oblečení pro své vlastní potřeby. Dnes jde o úspěšnou značku pro všechny dámy, které se chtějí cítit žensky, pohodlně, elegantně a hlavně – které milují samy sebe a kimona.
Věříme, že vás jejich značka zaujme (a možná třeba i inspiruje k vlastnímu podnikání 🙂). Od začátku podnikání totiž využívají Fakturoid. Dojem na ně udělal náš zákaznický servis, a protože sympatie byly oboustranné, rozhodli jsme se je oslovit i pro tento rozhovor.
Jak vlastně váš nápad na kimona vznikl?
Jmenuju se Veronika Řehák Balson a značku PURPLY jsem založila se svojí maminkou Alenou Balsonovou. Celý nápad vznikl před dvěma roky – a musím říct, že velmi postupně a přirozeně. V té době si totiž mamka oprášila mašinu a začala si šít věci do práce. Pracuje jako zdravotní sestra pro soukromou kliniku a moc se jí nelíbilo tamní uniformní oblečení.
V tu dobu jsem cvičila jin jógu, a tak jsem se mamky zeptala, jestli mi nechce něco pohodlného ušít. Začaly vznikat naše první komplety. Ještě nešlo vysloveně o kimona, ale o lněné, bavlněné, měkké, příjemné věci na cvičení. Zkrátka o něco úplně jiného, než jsou všechny ty polyestery a akryly, do kterých se obvykle na jógu oblékáme. Chtěla jsem totiž něco, co je opravdu svobodné – co mi umožní pohyb a relaxaci.
Co vás nejvíc inspirovalo?
Vlastně mě inspirovala jedna americká designérka, která se jmenuje Eileen Fisher. Odebírám její newsletter, díky kterému jsem jednoho dne zahlédla zajímavý model, něco na způsob kimona – takový kabátek. Jak jsem to viděla, tak jsem řekla: Mami, tak tohle, tohle potřebuji, tohle prostě musíme ušít 🙂
V tu dobu jsme postupně začaly tvořit župany: nádherné luxusní ženské župany, protože mamka měla touhu cítit se dobře i doma, nejen když jde někam ven. Chtěla si dopřát luxus, ženskost a pohodlí.
Kimona jsou geniální v tom, že se přizpůsobí postavě a rozpoložení ženy. Je přirozené, že se ženské tělo v průběhu života mění. I proto jsme se začaly právě na kimona specializovat.
Chápu správně, že o výrobu kimon se stará maminka a vy zaštiťujete vše ostatní včetně výběru materiálů?
Ano, máme to rozdělené. Mamka je garantem šití, střihování a designu. A já do všeho zase přináším onen japonský element, onu jednoduchost, a hodně se také soustředím na materiály. Navíc zaštiťuju brand, design, web, administraci, sociální sítě... zkrátka všechny tyhle ty věci.
Jak vybíráte látky?
Vybíráme takové, o kterých víme, že se nám samotným líbí a chtěly bychom je nosit. Takové, kde víme, že je dobrá kvalita vláken a zpracování. Vše bereme od českých dodavatelů. I když jsou třeba menší nebo přeprodejci. Všechny látky jsou tady fyzicky, a my se na ně tak můžeme zajít podívat. Nebo máme přímo českého dodavatele, který dělá nádherné brokáty. Spousta našich látek, se kterými pracujeme, je ale třeba přímo z Itálie nebo jsou utkané v Indii či Pákistánu.
Specializujeme se hodně na luxusní, přírodní materiály. To znamená, že pracujeme s hedvábím, s vlnou nebo s brokátem, což je taky geniální látka sama o sobě. Plus máme některé modely, které jsou ze lnu nebo ramie. Ramie je podobná jako len, ale je doma v Asii.
Kimono je tedy vhodné pro každé roční období...
Ano, hlavně díky funkčnosti samotných látek. Vlna vás hřeje, i když je mokro, a nemusí se ani tolik čistit, takže její údržba je vlastně jednodušší. Hedvábí zase krásně splyne s pokožkou, termoreguluje, to znamená, že vás chladí a naopak i hřeje – podle toho, co zrovna potřebujete. Len sám o sobě je zase strašně jednoduchý na údržbu a můžete ho nosit na časté běžné nošení. Není to jenom letní záležitost. Materiály zkrátka vybíráme tak, abyste se v nich cítila dobře celý den i rok.
Kimono si vybírá ženu.
A jak je to s kimony v Japonsku?
Japonci to vnímají jinak. Mají odlehčené varianty kimona nebo yukaty na léto, pak mají třeba variantu kabátu, který vrství na zimu. Ale zároveň hodně vnímají roční období, květy, rostliny a vůbec to, co vás v rámci ročního období obklopuje. Takže u nich v podstatě tím, co nosíte, vítáte třeba květenství sakur nebo jiných rostlin a elementů, které vstupují do daného ročního období. My tohle úplně neděláme, ale kdyby to někdo chtěl, tak mu to můžeme samozřejmě vytvořit.
Vidím, že máte na e-shopu hodně věcí vyprodaných. V jakých počtech kusů fungujete?
No, my to máme takové zvláštní. Všichni jsou zvyklí, že máte obrovský e-shop, kde je obrovské množství na výběr a jde v podstatě o pět velikostí. My to tak nemáme.
U nás najdete pár kousků. Každý kus šijeme nějakou dobu a to, co je, je, a to v luxusní kvalitě. Jsme samozřejmě schopné ušít kimono i na míru, ale už to nikdy nebude stejný kus. Je vždycky jen jeden, a jakmile se prodá, tak už není. Takže střihově ano, můžeme ušít podobný, můžeme vybrat podobnou látku, pokud je k dispozici, ale nikdy nepůjde o stejný kus. Každý kus tak je jedinečný, stejně jako my.
Zároveň vidím, že nevedete žádné tabulky velikosti. Co když mi to nebude?
Je to tak, nemáme velikosti, a to hned z několika důvodů. Klasické velikosti S, M, L, XL jsou zprůměrované vždy na danou populaci a já snad neznám ženu, které by pak takhle vybraná velikost seděla, protože jde zkrátka o nějaký průměr.
Místo klasických velikostí proto uvádíme míry v klidovém stavu. Takže vám řekneme, jaký rozměr dané kimono má. To si můžete přeměřit třeba na vašem saku, tričku. Ale samozřejmě nejlepší je si kimono osobně vyzkoušet. Na každé ženě totiž kimono vypadá úplně jinak.
Je krásné sledovat, že můžete mít čtyři ženy, jedno kimono a na každé bude vypadat úplně jinak.
Plánujete do budoucna kamennou prodejnu, kde by si mohly zákaznice vaše kimona rovnou vyzkoušet?
Jednou bychom chtěly mít svůj prostor, kde vás můžeme uvítat, ale je to spíš dlouhodobý cíl. Ještě minulý rok jsme hodně testovaly markety a face-to-face prodeje. Takže jsme vyjely mimo Prahu, chtěly jsme otestovat, že naše modely a kimona nejsou jenom pro Prahu.
Dnes mohu říct, že naše kimona přitahují i úplně běžné ženy třeba z Jihlavy nebo z Českých Budějovic. Prostě projdou kolem našeho stánku, vyzkoušejí si to, co se jim líbí, a jakmile jim kimono sedí, vezmou si ho. A je úplně jedno, jestli stojí sedm tisíc. Všimly jsme si i toho, že třeba starší ženy hodně rozpoznávají starou krejčovinu a kvalitní materiály a zpracování.
Značka PURPLY je tedy pro vás zatím spíš hobby?
Ano, máme s mamkou momentálně obě svoje práce, které nám umožňují tohle dělat. Já mám pracovní historii ze startupů, takže ani neočekávám, že po roce a půl v tomhle odvětví budeme v černých číslech. To je podle mě úplně normální. Takže momentálně nás to neuživí, ale pracujeme na tom, aby se to změnilo.
Pořádáte i workshopy. Na co jsou přesně zaměřené?
Zajímám se o módu a látky, proto vedu i pětihodinový workshop zaměřený na látky a materiály. Minulý rok jím prošlo 150 žen. Je to aktuálně jediný praktický workshop na látky a materiály v Čechách. Během oněch pěti hodiny se účastnice dozví, jakým způsobem se vlákna a materiály dělí, jak jsou vyrobeny, jaký mají dopad třeba na životní prostředí. Dostane tipy, kde nakoupit látky nebo jak se vyznat v nabídce obchodů, jak rozpoznat daný materiál, a to ať už na Pařížské, nebo v sekáčích. Na základě workshopu pak odcházíte a máte vnitřní kompas, který s vámi už zůstane celý život.
Kdo se vašich workshopů obvykle účastní?
Chodí hlavně ženy, a to v různém věku. Mladé holky, co řeší ekologii, udržitelnost a další podobné aspekty. Pak chodí třeba starší ženy, co samy tvoří nebo mají i nějakou svoji značku a chtějí se vyznat v látkách a materiálech a inspirovat se na nové kolekce. Nebo mi chodí maminky s dcerami či kamarádky, které si chtějí prostě užít hezkou sobotu spolu.
Zkrátka všechny ženy, které si chtějí umět koupit kvalitnější věci nebo si uklidit šatník a chtějí vědět, jak se v tom vyznat. Protože všech těch modalů, viskóz, celulóz nebo tencelů je obrovské množství a v podstatě nikdo moc neví, jaký je v tom rozdíl. Tak já vás to naučím.
Prodáváte kurzy i přes Gopay a Naučme se, což jsou české firmy. Je právě i to důvod, proč jste se v podnikání rozhodla pro Fakturoid?
Ano, je to česká firma, což mi je blízké. Líbí se mi její jednoduchost i grafické zpracování faktur. Jsem hodně vizuální člověk, takže to je fajn. Když jsem navíc měla možnost poprvé vyzkoušet zákaznický servis, tak to na mě udělalo dojem. Přirozeně vnímám, že Fakturoid je součástí českého startupového světa, tím pádem jsem neměla důvod hledat nějakou větší účetní platformu nebo nějaký zahraniční nástroj. V tomhle to byla přirozená volba.
Přiznám se, že nejvíce využíváme robota pro vytváření faktur, abych měla přehled o všech fakturách a měla je na jednom místě. Aktuálně chci víc využívat i zadávání nákladů. Do budoucna by se mi líbilo, kdyby se mi v aplikaci zobrazovala i marže. Klasický profit and loss, tedy náklady versus výnosy a sledování marže na jednotlivých produktech. Tuším, že do budoucna by to mohla vyřešit nová funkce skladu.
Za rozhovor moc děkujeme Veronice Řehák Balson, zakladatelce startupu PURPLY.