Jak najít dobré zaměstnance (a pak si je také udržet)?

Kategorie: Jak začít podnikat

Najít dobrého zaměstnance je často běh na dlouhou trať. Když to ale klapne a vzájemně si sednete jak pracovně, tak lidsky, zaslouží si to bouchnutí minimálně jednoho dobrého šampaňského. Jak a kde hledat nové posily do týmu – a co dělat, abyste si je pak i udrželi?

Obsah článku

Než začnete

O podnikání se říkává, že kdyby bylo snadné, podnikali by všichni. A zrovna při hledání nových posil do týmu si na tohle pořekadlo určitě aspoň párkrát vzpomenete 🙂 Ještě před začátkem výběrového řízení si proto odpovězte na dvě důležité otázky. Dlouhou cestu za novým kolegou či kolegyní vám sice neušetří, ale rozhodně vám ji aspoň trochu usnadní.

Kdo je váš ideální kandidát?

Jasně, můžete si zkusit vystačit s obvyklými požadavky ve stylu „vysokoškolský diplom v oboru, roky praxe a mnohé efekty k tomu“. Doba ale pokročila a tam, kde ještě před lety zaměstnavatelé požadovali formální vzdělání a mnohaleté zkušenosti, dnes často stačí chuť do práce, osobnostní kompatibilita a dobře namíchaný mix soft skills.

Což samozřejmě mimo jiné znamená i to, že samotnému výběru nového uchazeče byste měli věnovat o něco víc péče 🙂 Ještě před zveřejněním pracovního inzerátu si proto ujasněte, kdo je váš ideální kandidát.

  1. Máte jasnou představu o jeho pracovní náplni? Nesnažte se obsadit jediného člověka na víc židlí najednou. Krátkodobě možná ušetříte, dlouhodobě se ale budete trápit jak vy, tak váš zaměstnanec.
  2. Potřebujete skutečně člověka zvenku? Než na pracovní portál vyvěsíte první inzerát, porozhlédněte se po firmě. Nezasloužil by si někdo z vašich stávajících zaměstnanců kariérně vyrůst? (Staro)nový kolega z řad vašich stávajících spolupracovníků vám ušetří výběrové řízení, zná vaše firemní prostředí, a navíc vždy víte, do čeho s ním jdete.
  3. Jaký typ úvazku mu můžete (či chcete) nabídnout? Hlavní pracovní poměr, práci na dohodu, nebo hledáte spíš externího dodavatele?
  4. Jaké vlastnosti by měl mít? Nezapomeňte na to, že s novým kolegou byste si měli sednout i lidsky.

Při výběru zaměstnance hledáte tři klíčové vlastnosti: integritu, inteligenci a energii. Pokud mu chybí ta první, zbylé dvě vás v budoucnu zničí.

— Warren Buffet

Pro koho jste ideální vy?

Ne nadarmo se říká, že v dnešní době se výběrového řízení neúčastní jen samotný uchazeč, ale také potenciální zaměstnavatel – tedy vy. Šikovných lidí je málo a příležitostí, kde se mohou uplatnit, naopak víc než dost.

Popřemýšlejte proto o tom, co všechno budoucímu kolegovi či kolegyni můžete nabídnout (samozřejmě kromě férového platu, který by měl být samozřejmostí 🙂). Naučí se u vás něco nového? Dostane svobodu, kterou jinde nemá? Nebo třeba čtyřdenní pracovní týden, mimopracovní benefity a tisíc slonů k tomu? Zamyslete se, co je ve vašich možnostech, ještě než potenciální uchazeč dorazí na pohovor.

Jak najít dobré zaměstnance?

Kde hledat nové zaměstnance?

Dobří zaměstnanci nerostou na stromech ani nepadají z nebe. Kde najít ty pravé?

Uvnitř firmy

Než vypustíte do světa inzerát, zamyslete se: nemáte svého ideálního kandidáta celou dobu přímo před nosem? Možná si povýšení nebo změnu pozice zaslouží někdo z vašich stávajících zaměstnanců.

  • Výhody: Povýšením v rámci firmy máte skoro vyhráno: získali jste staronového člověka, který dobře zná vaši vnitrofiremní kulturu, obvyklé postupy i všechny spolupracovníky.
  • Nevýhody: Ano, tušíte správně. Stále vám zbývá místo, které musíte obsadit – byť jiné, než které jste obsazovali na začátku. Přijdete navíc o svěží pohled „zvenku“, který s sebou nový člověk vždy přináší.

Přes osobní doporučení

Pohoda v týmu je zásadní věc, při náboru proto dbejte na to, aby si vaše nová posila lidsky i pracovně sedla s vašimi ostřílenými matadory. Právě osobní doporučení od někoho, kdo atmosféru a poměry ve vaší firmě dobře zná – tedy od vašeho stávajícího zaměstnance – vás může nasměrovat ke kandidátovi, který do vaší firmy rychleji zapadne (a také už bude vědět, do čeho jde).

  • Výhody: Váš stávající zaměstnanec vaši firmu „prodá“ za vás, nový člověk navíc bude mít mnohem lepší představu o tom, co práce u vás obnáší. Snadno tak odfiltrujete kandidáty, kteří jsou s vaším stylem práce nekompatibilní.
  • Nevýhody: Dejte si pozor na to, abyste do týmu s novým člověkem nepřinesli také staré (a někdy i nové) křivdy. Obzvlášť v případě, kdy je vaší novou posilou člen rodiny nebo blízký přítel některého z vašich starých zaměstnanců.

Na pracovních portálech

Pracovní portály jsou klasika, ať už jde o Jobs.cz nebo třeba (v případě technologičtějších oborů) Startup Jobs. Malý tip z robotovy kuchyně: v inzerátu se držte tonality své značky a nesnažte se být originální za každou cenu. Naopak poctivě a otevřeně popište, jakého člověka hledáte a co od vaší firmy může očekávat. Ozývat se vám tak budou hlavně lidé, se kterými si pracovně budete mít co říct.

  • Výhody: Jde o nejběžnější místo, kde se zaměstnavatelé potkávají se svými budoucími zaměstnanci. Proč byste tam toho pravého nebo pravou nemohli potkat i vy?
  • Nevýhody: Většina inzerce na pracovních portálech bývá placená. A tam, kde není, většinou stejně nikdo nechodí 🙂

Na sociálních sítích

Nebojte se zajímavé osobnosti oslovit napřímo – typicky na LinkedIn. Užitečné ale mohou být i jiné sociální sítě. Například na Facebooku dodnes úspěšně funguje řada skupin, které sdružují profesionály z různých oborů. Zapátrejte, a pokud podobná skupina existuje i ve vaší branži, nasdílejte svůj inzerát přímo do ní. Dostane se tak právě k těm lidem, které hledáte.

  • Výhody: Pokud svého ideálního kandidáta oslovíte napřímo (a on na vaši nabídku kývne), ušetříte si spoustu času i nervů nad procházením životopisů.
  • Nevýhody: Sociální sítě mají velký zásah. Někdy až moc. Dejte si pozor, jak na nich směrem k potenciálním uchazečům komunikujete. Abyste si místo nového člověka do týmu neuhnali veřejnou ostudu.

Přes personální agenturu

Služby profesionálních personalistů a headhunterů typicky využijete ve chvíli, kdy hledáte člověka na klíčovou, strategickou pozici ve firmě. Agentura za vás udělá předvýběr kvalitních kandidátů a na vás už zbude jen „maličkost“ – vybrat toho nejvhodnějšího.

  • Výhody: Najdete člověka na míru, bez toho, že byste nad jeho hledáním museli strávit mládí.
  • Nevýhody: Služby headhunterů a personálních agentur bývají dražší, dobře proto rozmýšlejte, zda si kvalitního kandidáta přece jen nezvládnete najít sami.

Na úřadu práce

Pro pořádek ještě dodáme, že když je nejhůř, může vás s potenciálními uchazeči o zaměstnání propojit i úřad práce. Typicky tehdy, když chcete obsadit méně specializované nebo nekvalifikované pozice.

  • Výhody: Pokud budete mít aspoň trochu toho štěstíčka (na úředníky i uchazeče), můžete při nabízení práce pomoct někomu, kdo je zrovna ve svízelné životní situaci.
  • Nevýhody: Pozor si při tom ale na uchazeče, kteří u vás ve skutečnosti pracovat nechtějí, a jen se tak tváří. V Česku navíc dlouhodobě máme rekordně nízkou nezaměstnanost (nejnižší v Evropě), šance na to, že byste právě na úřadu práce narazili na kvalitní uchazeče, tak je zanedbatelná.

Kde najít dobré zaměstnance?

Jak si udržet zaměstnance?

Podpisem smlouvy ale celá tahle zaměstnanecká sága nekončí. Naopak – protože dobrého člověka si musíte umět i udržet 🙂 Sepsali jsme pro vás pár tipů, které dobře fungují v našem robotím týmu, fantazii a nápadům, jak svým lidem vyjít vstříc, se ale meze nekladou.

Otevřená komunikace je základ

Sedněte si čas od času se svými zaměstnanci, diskutujte o jejich postřezích a poskytujte jim konstruktivní zpětnou vazbu. Zapojte je do rozhodování a informujte je o vývoji firmy.

Podporujte své lidi v rozvoji

Investujte do rozvoje svých zaměstnanců. Nabízejte jim školení, účast na konferencích nebo možnosti dalšího vzdělávání – zkrátka podpořte jejich další kariérní růst. Zvýšíte tak nejen jejich kvalifikaci, ale i loajalitu vůči vaší firmě.

Váš zaměstnanec je taky člověk

Usilujte o zdravý work-life balance. Nabídněte svým zaměstnancům flexibilní pracovní dobu, možnost práce z domova nebo třeba nadstandardní počet dnů dovolené ročně. Zaměřte se na prevenci stresusyndromu vyhoření, podporujte duševní zdraví a dbejte na fyzické pohodlí na pracovišti. Protože spokojený zaměstnanec je klíčem k úspěchu každé firmy.

Oceňujte a chvalte

Všímejte si dobré práce svých zaměstnanců. A oceňujte ji: ať už formou finančních bonusů, veřejné pochvaly nebo třeba pravidelné podpory během jejich vlastních projektů.

Vaši zaměstnanci jsou největší konkurenční výhodou celé vaší firmy. Právě díky nim dochází k celé té magii – pokud se tedy dobře postaráte o jejich potřeby.

— Richard Branson

Tipy na knihy o tom, jak hledat lidi do týmu

  • 🇬🇧 Who: The A Method for Hiring (Geoff Smart, Randy Street) – Autoři popisují detailní metodiku a konkrétní procesy, které vám usnadní nábor těch správných lidí do týmu.
  • 🇬🇧 Topgrading (Geoff Smart, Brad Smart) – Jak najít a udržet si ty největší talenty v daném oboru?
  • 🇬🇧 Drive: The Surprising Truth About What Motivates Us (Daniel H. Pinka) – Pink zkoumá, co motivuje lidi v práci. Nejen k lepším výkonům 🙂

Související články v Almanachu

Nastartujte své podnikání s robotem

Vyřešíme za vás faktury, daně i komunikaci se státem.

Zjistit víc

Prohledat Almanach