Jak zapnout a používat dvoufaktorové ověření (2FA)
Dvoufaktorové ověřování je dodatečný bezpečnostní prvek, který výrazně snižuje riziko neoprávněného přístupu k účtu. Kromě hesla vyžaduje ještě druhý ověřovací krok, díky kterému jsou vaše data lépe chráněna. V krátkém návodu se dozvíte, jak jej zapnout a proč by mělo být samozřejmou součástí zabezpečení každého účtu.
Obsah článku
- Co je to dvoufaktorové ověřování?
- Jak dvoufaktorové ověřování zapnout?
- Jak konkrétně se budu do Fakturoidu přihlašovat při aktivním dvoufaktorovém ověřování?
- K čemu jsou záchranné kódy?
-
Časté otázky
- Využívám API, co se změní zapnutím dvoufaktorového ověření?
- Proč musím Fakturoidu posílat zprávu z datovky, když jsem ztratil telefon a nemám záchranné kódy?
- V jakém formátu mám Fakturoidu datovou zprávu zaslat?
- Jak dvoufaktorové ověření vypnout?
- Je dvoufaktorové ověření povinné?
- Nedaří se mi přihlásit. Fakturoid hlásí "Špatný ověřovací kód", co mám dělat?
- Potřebuji, aby se do mého účtu přihlásil jiný uživatel mým emailem, jak mu předám kód z ověřovací aplikace?
- Mohlo by se vám hodit
Co je to dvoufaktorové ověřování?
Dvoufaktorové ověřování je bezpečný způsob přihlášení, který kromě hesla vyžaduje ještě druhý ověřovací krok. Ve Fakturoidu je to jednorázový kód v mobilní aplikaci. Díky tomu jsou účty lépe chráněny před neoprávněným přístupem.
Jak dvoufaktorové ověřování zapnout?
Dvoufaktorové ověření si můžete zapnout v Nastavení uživatelského účtu označeného vaším jménem takto:
klikněte na symbol 2FA (při nezapnutém dvoufaktorovém ověřování má červenou barvu)
na další obrazovce potvrďte, že si přejete nastavit dvoufaktorové ověření (zobrazí se vám QR kód)

- do mobilního telefonu si stáhněte jednu z těchto aplikací: Authy, Google Authenticator nebo Microsoft Authenticator
- na telefonu otevřete staženou aplikaci a přidejte do ní Fakturoid naskenováním QR kódu, který se vám zobrazuje ve fakturoidím účtu

- vložte do Fakturoidu šestimístný kód, který vám aplikace vygeneruje, tím se dvoufaktorové ověření aktivuje
- Fakturoid vám vygeneruje sadu záchranných kódů, které si pečlivě uschovejte
- dvoufaktorové ověření je nyní aktivní (symbol "2FA" je nyní zelený)
Jak konkrétně se budu do Fakturoidu přihlašovat při aktivním dvoufaktorovém ověřování?
Do vašeho účtu se přihlásíte takto:
- na www.fakturoid.cz zvolíte Přejít do účtu
- zadáte přihlašovací email a heslo
- robot vás vyzve k zadání Ověřovacího kódu
- otevřete aplikaci pro ověřování v mobilním telefonu
- v aplikaci zvolte, že se přihlašujete do Fakturoidu
- aplikace vám vygeneruje Ověřovací kód
- kód přepište do Fakturoidu
- klikněte na Ověřit
- jste přihlášeni
K čemu jsou záchranné kódy?
V situacích, kdy je ověřovací aplikace nefunkční nebo nemáte k dispozici telefon (například z důvodu ztráty), můžete jednorázově použít některý ze záchranných kódů jako jednorázové ověření vaší identity. Pokud byste ztratili přístup k autentizační aplikaci a nebudete mít k dispozici ani záchranné kódy, je potřeba zvolit relativně komplikovaný postup ověření totožnosti přes Datovou schránku.
Pečlivě si uchovejte záchranné kódy!
Kódy můžete třeba vytisknout a zamknout do sejfu nebo uložit jako poznámku do bezpečného správce hesel. Doporučujeme také kódy uchovávat na jiném zařízení, než na tom, na kterém máte samotnou autentizační aplikaci.

Časté otázky
Využívám API, co se změní zapnutím dvoufaktorového ověření?
K žádné změně nedojde - API požadavky budou dále ověřovány jen emailem a API tokenem.
Proč musím Fakturoidu posílat zprávu z datovky, když jsem ztratil telefon a nemám záchranné kódy?
Datová zpráva z datové schránky je pro nás jedinou možností, jak ověřit vaši identitu a umožnit přístup do účtu pouze autorizovanému uživateli.
V jakém formátu mám Fakturoidu datovou zprávu zaslat?
Nejprve se nám ozvěte na podpora@fakturoid.cz, abychom se domluvili na konkrétním postupu. Obnovení přístupu skrze datovou zprávu vyžaduje lidský zásah, proto jej zpracováváme pouze v pracovní dny.
Jak dvoufaktorové ověření vypnout?
V případě, že byste se rozhodli dvoufaktorové ověření vypnout (například dočasně kvůli výměně telefonu), můžete tak učinit opět v Nastavení u uživatelského účtu, kliknutím na 2FA a potvrzením vypnutí zadáním vašeho hesla k účtu.
Je dvoufaktorové ověření povinné?
Není, velmi však jeho zapnutí doporučujeme - jedná se o jedno z nejzákladnějších opatření proti zneužití vašeho účtu a dat.
Nedaří se mi přihlásit. Fakturoid hlásí "Špatný ověřovací kód", co mám dělat?
Ověřovací aplikace generuje nový kód každých 30 vteřin, po uplynutí 30 vteřin je zneplatněn a vygeneruje se nový. Ujistěte se, že zadáváte aktuální kód. Čas od času také dochází ke zpoždění generování kódu na straně ověřovací aplikace (například při cestování z/do jiného časového pásma), v takovém případě vypněte a opět zapněte telefon, případně autentizační aplikaci zavřete a znovu otevřete.
Potřebuji, aby se do mého účtu přihlásil jiný uživatel mým emailem, jak mu předám kód z ověřovací aplikace?
Takový postup vám z důvodu bezpečnosti nedoporučujeme, může dojít ke zneužití vašich dat nebo odcizení účtu. Pro přístup dalšího uživatele využijte funkce přidání dalšího uživatele.
Tip: pro další zvýšení bezpečnosti doporučujeme zapnout dvoufaktorové ověření i pro přihlašovací email do Fakturoidu (umí to například Gmail, Seznam, Hey.com)
Mohlo by se vám hodit
Prohledat Podporu
Nenašli jste? Napište nám email nebo využijte povídátko v pravém dolním rohu.