Základy marketingu
Když se řekne marketing, nejspíš se vám vybaví nějaká forma reklamy. Video, které vám naruší přehrávání na YouTube nebo v televizi, textová reklama ve vyhledávání apod. To je ale jen menší část toho, co je marketing - konkrétně část propagace.
Marketing je o hledání vašeho trhu, toho co a jak mu nabídnete.
Užitečnější je vnímat marketing jako soubor činností, které prostupují vaším produktem/službou ideálně už před jeho vznikem, jsou při jeho vývoji, při oslovování potenciálních klientů, když jim doručíte produkt a v činnostech, které po prodeji následují.
Zdroj: https://erdelcroix.tumblr.com/post/125105538932/lean-startup
Předtím, než vůbec začnete
Už při přemýšlení nad vaším podnikatelským záměrem si představujte, jak budete svůj produkt/službu prodávat a komu. Představte si argumenty, zkuste pilovat jejich co nejstručnější a nejsrozumitelnější vyjádření. Podívejte se na webu, jak prodávají obdobný produkt jiní. Co váš odliší od konkurence?
Kdo je vaše cílovka?
Přečtěte si, jak určit cílovou skupinu, v čem se liší od person a jak s jednotlivými zákaznickými segmenty pracovat tak, abyste měli skutečné výsledky.
Vaše prezentace
Jsou byznysy, které nemusí mít vlastní webové stránky a vystačí třeba jen s Facebookem, Instagramem. Spíš bychom vám ale doporučili si webové stránky udělat. Třeba s pomocí české služby Solidpixels – v rámci naší iniciativy Nakopni.to se slevou 50 % — si zvládnete vytvořit web sami.
Buďte struční. Přemýšlejte jako návštěvník, na kterého cílíte. Tady je pár tipů na dobrou prodejní stránku. Prodávejte přínos pro zákazníka, ne funkce.
Nezapomeňte měřit návštěvnost. Bude vás zajímat vývoj v čase. Odkud lidi chodí, co čtou atd. Základní nástroj pro měření jsou obvykle Google Analytics.
Kde začít s reklamou?
Web se vám také bude hodit jako cíl, kam budete posílat potenciální klienty přes nakoupenou reklamu. Potřebujete nějak zúžit cíl, na který míříte. Dobrý start uvažování je geografické cílení. Pokud jste řemeslník, nejspíš nebudete řešit zákazníky v zahraničí a dost možná ani celou ČR. Další zúžení je demografické, tedy nejspíš nebudete cílit každého od kojenců, po důchodce jakéhokoli pohlaví.
Nejjednodušší a nejlevnější způsob, jak vyzkoušet oslovení vaší cílové skupiny je přes reklamu ve vyhledávačích (Google) a sociálních sítích (Facebook.)
Rozdíl mezi reklamou v Googlu a Facebooku
Reklamu na Googlu si koupíte v jejich nástroji Google Ads. Pokud začínáte s podnikáním, dají vám i 1 000 Kč do začátku. Celý systém funguje jako samoobsluha, takže byste měli být schopní si vytvořit reklamu sami. Obdobně jako v Googlu funguje i reklama na Seznamu přes Sklik.
Základní princip je takový, že vy si vyberete klíčová slova. Když je někdo bude hledat, objeví se vámi vytvořená reklama. Určujete si, kolik jste ochotní zaplatit a to buď cenou za den, nebo třeba za klik na reklamu. Této formě se říká PPC – Pay Per Click.
Hlavní rozdíl mezi Googlem a Facebookem je v tom, že na prvně jmenovaném cílíte už projevený zájem – někdo hledá pomocí klíčových slov, na která cílíte svou reklamu. Na Facebooku spíš cílíte podle charakteristik cílového klienta – geograficky, demograficky, podle zájmů.
Doporučujeme to zkusit pro začátek vlastními silami. Přečtěte si něco a uvidíte. S odborníky se můžete poradit později.
Další zdroje
Cílem tohoto článku je vás nasměrovat. Velmi doporučujeme alespoň omrknout níže uvedené:
- 🇨🇿 Magdalena Čevelová má blog se spoustou článků, třeba Jak proměnit koníček na podnikání, Variantní nabídky, Otázky a odpovědi.
- 🇨🇿 Zaklik.cz – Průvodce PPC reklamou.
- 🇨🇿 Jak na sítě – Jak využít sociální sítě k prodeji.
- 🇬🇧 GaryVee - Game Changers Summit Keynote 2019 - Gary je energický, zábavný řečník a provokatér. Tady mluví o svém přístupu k marketingu.
- 🇬🇧 Inside Seth Godin's Masterclass – Legenda marketingu Seth Godin v přednášce o marketingu.
- 🇬🇧 Philip Kotler - přednáška o historii marketingu
Související články v Almanachu
Prohledat Almanach
Chcete nám něco říct? Napište nám přes povídátko vpravo dole nebo použijte…