Základy marketingu pro podnikatele: strategie a konkrétní tipy

Děláte si marketing sami? Přečtěte si, na co byste při propagaci své firmy či podnikání neměli zapomenout. Od strategie přes online marketing až po offline propagaci.

Obsah článku

Co je marketing?

Když se řekne marketing, nejspíš se vám vybaví nějaká forma reklamy. Video, které vám naruší přehrávání na YouTube nebo v televizi, textová reklama ve vyhledávání apod. Marketing je ale ve skutečnosti mnohem širší.

Marketing je o hledání vašeho trhu, toho, co a jak mu nabídnete.

Užitečnější je vnímat marketing jako soubor činností, které prostupují vaším produktem/službou ideálně už před jeho vznikem – jsou při jeho vývoji i při oslovování potenciálních (ale i stávajících) klientů.

Jaké jsou základní druhy marketingu?

Zorientovat se v jednotlivých typech marketingu je trošku jako snažit se najít cestu ven z bludiště. Každým směrem jsou vedena různá rozhodnutí a strategie, ale všechny cesty jsou propojené a navzájem se ovlivňují. Proto je důležité rozumět alespoň základnímu rozdělení druhů marketingu, podle toho, jaké kanály použijete.

Tradiční marketing

Televizní spoty, rádio nebo třeba billboardy u silnic. To všechno spadá pod klasický (nebo také offline) marketing. Tento způsob propagace má samozřejmě své výhody, například široký dosah, v některých oblastech se ale jeho vliv postupně snižuje, a to z jednoduchého důvodu – lidé (tedy vaši zákazníci) začínají stále více žít online. Přesto má tradiční marketing stále své místo v celkové marketingové strategii mnoha firem. Patří sem:

Tradiční marketing zahrnuje mnoho forem reklamy, od reklamy v televizi, až po billboardy.
  • Televizní reklama
  • Rádiová reklama
  • Tištěná média (noviny, časopisy, letáky)
  • Venkovní reklama (billboardy, plakáty ,...)
  • Poštovní reklama – odesílání reklamních materiálů přímo do schránek potenciálních zákazníků
  • Event marketing – (veletrhy, konference, výstavy, workshopy, …)

Digitální marketing

Když si představíte reklamy na Facebooku, e-mailové kampaně nebo optimalizaci pro vyhledávače (SEO), mluvíme o digitálním marketingu. Už jste někdy klikli na reklamu, která vás zaujala na Instagramu? Přesně to je síla digitálního marketingu. Digitální marketing ale nejsou jen sociální sítě, patří sem:

  • Obsahový marketing (blogy, články, videa, podcasty, e-knihy, …)
  • SEO (Search Engine Optimization)
  • PPC (Pay-Per-Click) – za reklamu platíte při každém kliknutí na ni (Google Ads, Facebook Ads)
  • Marketing na soc. sítích – vytváření obsahu s cílem budovat komunitu a získávat nové zákazníky
  • E-mail marketing – odesílání personalizovaných e-mailů (potenciálním) zákazníkům
  • Affiliate marketing – založený na provizním systému
  • Mobilní marketing (mobilní aplikace, SMS, ...)

Proč byste měli dělat marketing?

Vzpomínáte si na tu skvělou kavárnu, kterou jste objevili minulý týden? Jak se stalo, že jste se o ní vůbec dozvěděli? Ano, odpověď už zřejmě tušíte – zřejmě vás kavárna oslovila některou z forem své marketingové propagace. Dobře provedený marketing totiž umí:

  1. Vytvářet povědomí o značce: Ve skutečnosti totiž nezáleží na tom, jak skvělé služby nebo produkty nabízíte. Protože pokud se o vás nikdo nedozví, nikdo u vás ani nenakoupí.
  2. Přilákat nové zákazníky: Kdo by nechtěl růst a rozšiřovat svou klientelu? Marketing vám v tom může pomoci.
  3. Zvyšovat věrnost zákazníků: Skutečný úspěch přichází ve chvíli, kdy vám zákazníci věří a rádi se k vám vrací. A správný marketing může tyto vazby ještě prohloubit.

Jak dělat marketing pro firmu?

Jak vytvořit marketingovou strategii pro firmu?

Nedělejte marketing naslepo. Než na vlastní propagaci začnete utrácet čas a peníze, vytvořte si alespoň rámcovou marketingovou strategii.

Tip č. 1: Začněte co nejdřív

Už při přemýšlení nad svým podnikatelským záměrem si představujte, jak budete svůj produkt/službu prodávat a komu. Představte si argumenty, zkuste pilovat jejich co nejstručnější a nejsrozumitelnější vyjádření. Podívejte se na webu, jak prodávají obdobný produkt jiní. Co váš odliší od konkurence?

Tip č. 2: Stanovte si správné cíle

Stejně jako nejde chytat víc zajíců najednou, pravděpodobně neuspějete ani tehdy, když budete chtít všechno a nejlépe hned.

Klíčem k úspěchu v marketingu je proto nadefinovat si správné, takzvané SMART cíle: specifické (Specific), měřitelné (Measurable), dosáhnutelné (Achievable), realistické (Realistic) a časově omezené (Time-bound). Uvažovali jste někdy o tom, kolik nových klientů chcete získat v následujících třech měsících? A jak toho dosáhnete?

Tip č. 3: Zvolte správné metriky

Nejde jen o to mít cíl, ale také o to vědět, jak ho měřit. Které nástroje a metriky jsou pro vaše podnikání nejlepší?

Tip č. 4: Kdo jsou vaši zákazníci?

Někdy se říká, že pokud oslovujete všechny, nemluvíte vlastně k nikomu. Máte jasno v tom, kdo je vaše cílová skupina?

Pokud skutečně víte, ke komu mluvíte (tedy kdo je vaše cílová skupina), můžete přizpůsobit svůj marketing tak, aby byl co nejefektivnější. Víte, jaké sociální sítě vaši zákazníci nejčastěji využívají? Jaký jazyk jim je blízký? Jaké problémy můžete pomoci vyřešit?

Jak dělat marketing pro firmu?

Jak dělat marketing? Konkrétní rady a tipy

Šedivá je teorie, zelený strom života a podnikání. Pojďme spolu proto projít několik zajímavých marketingových kanálů, které váš byznys pomůžou (nejen v začátcích) nakopnout.

Klasická reklama a spoty

Rádio, televize nebo třeba klasické tiskoviny. I když už v našem životě (a v životě vašich zákazníků) nehrají takovou roli jako dřív, stále platí, že pokud víte, jak na to, můžete díky klasickému offline marketingu zasáhnout poměrně široké publikum. Víc o tom, jak na offline marketing, jsme pro vás sepsali v samostatném článku.

Přednášky pro veřejnost (event marketing)

Na vlastní web nebo nastavování placené reklamy se necítíte? V některých oborech vám k propagaci vlastních služeb dobře poslouží i „obyčejné“ veřejné výstupy – třeba přednášky na oborových konferencích. Podívejte se na naše tipy, jak připravit skvělou přednášku.

Nemusí jít ale jen o přednášky. Spousta firem dělá event marketing prostřednictvím jiných akcí. Pořádají různé festivaly (beauty festival, čokoládový festival), zábavné zážitkové eventy nebo třeba workshopy. Jednou z nejznámějších akcí (kterou určitě znáte) je každoroční jízda vánočního Coca Cola kamionu. Ano, i to je marketing. 😉

Event marketing pomáhá zákazníkům vytvořit si osobnější vztah ke značce.

Obsahový marketing

Obsahový marketing je jako dobrá káva – když je obsah kvalitní, budou se pro něj zákazníci „vracet“. Myslete na to, že obsah musí být nejen dobře zpracovaný, ale také relevantní pro vaše publikum. Jeho cílem je totiž oslovit a zapojit cílovou skupinu a udržet její pozornost. Jako příjemné plus díky kvalitnímu obsahu budujete pozitivní vztah zákazníka k vaší značce.

Kdo to dělá dobře? Třeba Red Bull. Jejich obsahový marketing je zářným příkladem toho, jak tvořit kvalitní obsah, který je relevantní pro danou cílovku. Vytváří obsah, který je zábavný, inspirativní a souzní s životním stylem jejich publika. Není to pouze o produktu, ale i o životním stylu a hodnotách, které značka reprezentuje. A funguje jim to.

Zkuste se zamyslet nad tím, jaké hodnoty reprezentuje váš produkt nebo značka. Co chcete vašemu publiku sdělit, a jak chcete, aby vás zákazníci vnímali?

To, co skutečně rozhoduje, zda zákazníci nakoupí nebo ne, je obsah vaší reklamy, ne její forma.

— David Ogilvy

Vlastní web

Jsou byznysy, které nemusí mít vlastní webové stránky a vystačí třeba jen s Facebookem, Instagramem. Spíš bychom vám ale doporučili si webové stránky udělat. Podívejte se na náš návod, jak si vytvořit web svépomocí – i pokud nemáte žádné technické znalosti ani dovednosti.

Na webu nezapomeňte měřit návštěvnost. Bude vás zajímat vývoj v čase. Odkud lidi chodí, co čtou atd. Základní nástroj pro měření jsou obvykle Google Analytics.

SEO marketing

SEO, neboli optimalizace pro vyhledávače, je vlastně nejlevnější formou marketingu na webu. Dnes už nestačí vytvořit webové stránky a čekat, až je lidé začnou sami od sebe navštěvovat. Návštěvnost potřebuje trošku „pošťouchnout“. A k tomu vám SEO může dost efektivně pomoci. Když svůj web optimalizujete pro vyhledávače (pomocí SEO), zlepšíte jeho viditelnost a umístění (bude se zobrazovat výše) na stránkách s výsledky vyhledávání.

Jak to vlastně funguje? Představte si, že se chystáte na festival a potřebujete nový stan. Do vyhledávače zadáte klíčové slovo „stan“ a ve vyhledávači vám vyskočí výsledky s odkazy na všechny relevantní stránky. Google (nebo jiný vyhledávač) vám nabídl všechny stránky, které s daným klíčovým slovem nejlépe pracují.

Pokud tedy máte firmu, která prodává stany, je dobré mít na webu články s relevantním obsahem o kempování a stanování, které budou obsahovat klíčová slova. Klíčová slova pro váš web si stanovíte jednoduše, na základě toho, co podle vás vaši zákazníci nejčastěji vyhledávají.

Výhody Nevýhody
Dobře optimalizovaná stránka může dlouho udržet vysokou pozici ve vyhledávání Časová náročnost – výsledky vyžadují trpělivost
Stránky na vrcholu organických výsledků působí důvěryhodněji Vyhledávače často mění algoritmy, což může ovlivnit viditelnost webu
Přilákání návštěvníků, kteří aktivně hledají to, co nabízíte Obsah musíte průběžně udržovat a upravovat
Budování důvěryhodnosti značky Není to zárukou úspěchu (ne vždy musí SEO stačit ke zviditelnění ve vyhledávání)

Placená online reklama (Google vs. Facebook)

Web se vám také bude hodit jako cíl, kam budete posílat potenciální klienty přes nakoupenou reklamu. Potřebujete nějak zúžit cíl, na který míříte. Dobrý start uvažování je geografické cílení. Pokud jste řemeslník, nejspíš nebudete řešit zákazníky v zahraničí a dost možná ani celou ČR. Další zúžení je demografické, tedy nejspíš nebudete cílit každého od kojenců, po důchodce jakéhokoli pohlaví.

Nejjednodušší a nejlevnější způsob, jak vyzkoušet oslovení vaší cílové skupiny je přes reklamu ve vyhledávačích (Google) a sociálních sítích (Facebook). Reklamu na Googlu si koupíte v jejich nástroji Google Ads. Celý systém funguje jako samoobsluha, takže byste měli být schopní si vytvořit reklamu sami. Obdobně jako v Googlu funguje i reklama na Seznamu přes Sklik.

Základní princip je takový, že si vyberete klíčová slova. Když je někdo bude hledat, objeví se vámi vytvořená reklama. Sami si určítě, kolik jste ochotní zaplatit, a to buď cenou za den, nebo třeba za klik na reklamu. Této formě se říká PPC – Pay Per Click. Hlavní rozdíl mezi Googlem a Facebookem je v tom, že na prvně jmenovaném cílíte už projevený zájem – někdo hledá pomocí klíčových slov, na která cílíte svou reklamu. Na Facebooku spíš cílíte podle charakteristik cílového klienta – geograficky, demograficky, podle zájmů.

    Na co si dát pozor?

  • Cílení na správné publikum (Reklama se bude zobrazovat relevantním uživatelům.)
  • Kvalita obsahu (Obsah by měl být relevantní a zajímavý pro vaši cílovku.)
  • Testování a optimalizace (Testujte různé varianty reklam a jejich nastavení.)
  • Monitorování a analýza (Průběžně sledujte výkon vašich kampaní a podle výsledků případně upravujte.)

E-mailing a newslettery

E-mailing je mocný nástroj pro vaši propagaci. Posílání newsletterů – tedy e-mailů (nebo také obchodních sdělení), ve kterých sdílíte novinky, speciální nabídky nebo třeba jen „obyčejné“ příběhy ze svého podnikání – vám pomůže budovat vztah se zákazníky i mimo váš web nebo prodejnu. Navíc můžete sdělit přesně to, co chcete, a přimět zákazníka k akci.

Data z emailových kampaní poskytují cenné informace o chování zákazníků, což vám dává možnost lépe porozumět vašemu publiku.

Klíčem k úspěchu e-mailového marketingu je posílat správný obsah správným lidem ve správný čas.

Výkonnostní marketing

Výkonnostní marketing klade důraz na měřitelné výsledky a návratnost investice. Ať už se jedná o PPC reklamu nebo třeba e-mailing a newslettery, hlavním cílem výkonnostního marketingu je generovat konkrétní akce od zákazníků, jako jsou registrace, nákupy nebo stažení aplikace.

Znáte své cílové publikum a stanovili jste si konkrétní cíle? Pokud ano, jste na dobré cestě. Nemusíte se bát experimentovat a testovat různé taktiky či verze reklam, dokud neuvidíte, co na zákazníky nejlépe funguje. Pravidelné sledování toho, jak si kampaň zatím vede a následná analýza výsledků je nezbytností.

Z brouzdání na internetu si určitě vybavíte třeba Slevomat.cz, který často pracuje s PPC reklamou. Kolikrát jste už narazili na reklamu na Slevomat v podobě malých bannerů někde na boku stránky? A kolikrát jste na reklamu klikli? 😉 Výkonnostní marketing pomůže vaší značce (stejně jako Slevomatu) být vidět a zároveň vám třeba zvýší prodeje nebo přivede nové zákazníky.

Výkonnostní marketing nabízí velmi dobrou měřitelnost výsledků, možnost přesného cílení a optimalizaci nákladů. Jde však o vysoce konkurenční prostředí a správa kampaní může být náročnější, obzvlášť pokud s výkonnostním marketingem teprve začínáte.

Výkonnostní marketing může být e-mailing, PPC, ale třeba i zasílání newsletteru.

Influencer marketing

Slovíčko „influence“ anglicky znamená vliv nebo ovlivňovat. Z toho krásně vyplývá, o čem influencer marketing vlastně je. Jde o propagaci produktu nebo služby za pomoci osobností, které mají vliv na sociálních sítích. Sledujete na Instagramu nějakou vaši oblíbenou zpěvačku, herce, nebo někoho, kdo vás prostě baví? A vzpomenete si na situaci, kdy třeba sdíleli slevový kód na nějaký e-shop, nebo mluvili o nějakém specifickém produktu? S velkou pravděpodobností šlo o influencer marketing.

Funguje to, protože lidé spíše věří lidem, které „znají“, než značkám samotným. Pokud se tedy spojíte s tou správnou osobou (bude kvalitně a relevantně prezentovat váš produkt), která má na dané sociální síti vysoký dosah, můžete oslovit širší skupinu lidí, ke které by se jinak váš produkt třeba nikdy nedostal.

Výhody Nevýhody
Oslovení relevantního publika Komplikované měření výsledků
Zvýšení návštěvnosti stránky Množství reklam na soc. sítích může publikum odrazovat
Příležitost pro růst online prodejů Riziko problémů s influencery
Budování důvěryhodnosti značky (Ne)úspěšnost kampaně se ukáže až po delší době
Zvýšení povědomí o značce

Affiliate marketing

Díky affiliate marketingu můžete zapojit do propagace a prodeje svých produktů také externí (affiliate) partnery. Je to efektivní způsob, jak zvýšit prodeje, získat nové zákazníky nebo rozšířit povědomí o vaší značce.

Každému partnerovi poskytnete unikátní odkaz, který on následně umístí na svůj web/sociální sítě/blog a bude odkazovat na vaše služby nebo produkt. Co z toho bude mít? Provizi. Pokaždé, když na odkaz někdo klikne a provede nákup, vyplatíte affiliate partnerovi provizi z nákupu. Těží z toho tedy obě strany.

Affiliate marketing funguje jako takový provizní systém v oblasti reklamy.

Produktový marketing

Je hnací silou uvádění produktů na trh – zároveň se stará o to, aby se produkty na trhu udržely. K dosažení cílů můžete v rámci produktového marketingu libovolně používat a kombinovat všechny marketingové kanály, od e-mailingu až po televizní reklamu. Rozdíl oproti jiným strategiím je v tom, že produktový marketing se zaměřuje na propojení produktu, marketingových aktivit, prodejních aktivit a finálního nákupu.

Zjednodušeně se produktový marketing zabývá podporou prodeje konkrétních produktů nebo služeb. Jeho cílem je ale také (pro značku možná důležitější) systematické budování reputace produktu nebo služby. Čtete si tenhle článek na iPhonu nebo Macbooku? Právě Apple totiž na produktový marketing klade velký důraz. Videa zachycující bezchybný design telefonu, nebo velké akce v prodejnách při uvedení nového produktu na trh, to vše je produktový marketing.


Další zdroje

Cílem tohoto článku je vás nasměrovat. Velmi doporučujeme alespoň omrknout níže uvedené:


Související články v Almanachu

Nastartujte své podnikání s robotem

Vyřešíme za vás faktury, daně i komunikaci se státem.

Zjistit víc

Prohledat Almanach

Nenašli jste? Napište nám email nebo využijte povídátko v pravém dolním rohu.