Podnikatelský záměr - vzor byznys plánu

Hodit na papír podnikatelský záměr vám pomůže utřídit myšlenky. Sami si ho čas od času znovu vyplníme a porovnáme, jak se nám (ne)mění pohled na náš byznys.

Přístupů k tvorbě byznys plánu je hodně. Pro jeho jednoduchost doporučujeme Business Model Canvas od firmy Strategyzer.

PDF se šablonou pro podnikatelský záměr

Pojďme si stručně projít jednotlivé oblasti:

Hodnota pro zákazníka (Value Propositions)

  • Kde pro své zákazníky vytvoříte hodnotu?
  • Pokud jsou vašimi klienty jiné firmy, jak jim pomáháte vytvářet hodnotu pro jejich zákazníky?
  • V jaké situaci jsou, když se jim hodí naše nabídka?
  • Čím je vaše nabídka unikátní?

Zákazníci (Customer Segments)

  • Kdo jsou naši zákazníci? Jsou to lidi, nebo firmy či obojí?
  • Jaké jsou jejich charakteristiky?
  • Cílíme ženy i muže? Cílíme nějakou věkovou kategorii? Nebo cílíme firmy v nějakém odvětví?
  • Jak velký je náš trh? Počet klientů a velikost peněz, které očekáváme, že můžou utratit?

Vztahy se zákazníky (Customer Relationships)

  • Představte si cestu zákazníka od toho, že se o vás dozví, přes nějakou formu vaší nabídky až po jeho nákup a případnou další péči.
  • Potkáváme se s nimi osobně, nebo online?
  • Prodáváme jim přes někoho jiného (distributory, obchody)?

Prodejní kanály (Channels)

  • Jak se zákazníci dozví o hodnotě, kterou jim nabízíte?
  • Můžete je cílit na sociálních sítích, reklamě v rádiu, nebo v nějakém odborném časopise?
  • Mezi typické prodejní kanály patří: Reklama ve vyhledávačích; sociální média; tvorba obsahu, který najdou přes vyhledávače (SEO), trhy, oborové konference apod.

Klíčové činnosti (Key Activities)

  • Co děláte, abyste mohli dodat zákazníkům hodnotu?
  • Jaké zdroje používáte? Jakou expertizu?
  • Vyžaduje to nějaký technický vývoj?
  • Jak probíhá distribuce produktu?

Hlavní zdroje (Key Resources)

  • Co potřebujete, abyste mohli klientům nabídnout hodnotu?
  • Vybavení, kancelář, lidi, znalosti, web…?

Klíčoví partneři (Key Partners)

  • Koho — lidi nebo firmy — potřebujete, abyste se mohli věnovat klíčovým činnostem a abyste vytvořili a dodali hodnotu zákazníkům?

Struktura nákladů (Cost Structure)

  • Kolik vás bude měsíčně stát provozování klíčových aktivit, přísun hlavních zdrojů, případně spolupráce s klíčovými partnery?
  • Budete potřebovat právní pomoc? Pojištění?
  • Nemusí jít vždy o peníze, můžete to být také čas. Samozřejmě ve výsledku čas jsou peníze ;-)

Struktura příjmů (Revenue Streams)

  • Jakým způsobem zákazníci zaplatí za vámi dodanou hodnotu?
  • Jednorázová platba, měsíční poplatek, roční předplatné?
  • Jak přesně proběhne platba?
  • Podívejte se na konkurenci, jaké má ceny.

Související články v Almanachu

Prohledat Almanach

Chcete nám něco říct? Napište nám přes povídátko vpravo dole nebo použijte…