Podnikatelský záměr - vzor byznys plánu
Hodit na papír podnikatelský plán vám pomůže utřídit myšlenky. Sami si ho čas od času znovu vyplníme a porovnáme, jak se nám (ne)mění pohled na náš byznys.
Přístupů k tvorbě byznys plánu je hodně. Pro jeho jednoduchost doporučujeme Business Model Canvas od firmy Strategyzer.
Pojďme si stručně projít jednotlivé oblasti:
Hodnota pro zákazníka (Value Propositions)
- Kde pro své zákazníky vytvoříte hodnotu?
- Pokud jsou vašimi klienty jiné firmy, jak jim pomáháte vytvářet hodnotu pro jejich zákazníky?
- V jaké situaci jsou, když se jim hodí naše nabídka?
- Čím je vaše nabídka unikátní?
Zákazníci (Customer Segments)
- Kdo jsou naši zákazníci? Jsou to lidi, nebo firmy či obojí?
- Jaké jsou jejich charakteristiky?
- Cílíme ženy i muže? Cílíme nějakou věkovou kategorii? Nebo cílíme firmy v nějakém odvětví?
- Jak velký je náš trh? Počet klientů a velikost peněz, které očekáváme, že můžou utratit?
Vztahy se zákazníky (Customer Relationships)
- Představte si cestu zákazníka od toho, že se o vás dozví, přes nějakou formu vaší nabídky až po jeho nákup a případnou další péči.
- Potkáváme se s nimi osobně, nebo online?
- Prodáváme jim přes někoho jiného (distributory, obchody)?
Prodejní kanály (Channels)
- Jak se zákazníci dozví o hodnotě, kterou jim nabízíte?
- Můžete je cílit na sociálních sítích, reklamě v rádiu, nebo v nějakém odborném časopise?
- Mezi typické prodejní kanály patří: Reklama ve vyhledávačích; sociální média; tvorba obsahu, který najdou přes vyhledávače (SEO), trhy, oborové konference apod.
Klíčové činnosti (Key Activities)
- Co děláte, abyste mohli dodat zákazníkům hodnotu?
- Jaké zdroje používáte? Jakou expertizu?
- Vyžaduje to nějaký technický vývoj?
- Jak probíhá distribuce produktu?
Hlavní zdroje (Key Resources)
- Co potřebujete, abyste mohli klientům nabídnout hodnotu?
- Vybavení, kancelář, lidi, znalosti, web…?
Klíčoví partneři (Key Partners)
- Koho — lidi nebo firmy — potřebujete, abyste se mohli věnovat klíčovým činnostem a abyste vytvořili a dodali hodnotu zákazníkům?
Struktura nákladů (Cost Structure)
- Kolik vás bude měsíčně stát provozování klíčových aktivit, přísun hlavních zdrojů, případně spolupráce s klíčovými partnery?
- Budete potřebovat právní pomoc? Pojištění?
- Nemusí jít vždy o peníze, můžete to být také čas. Samozřejmě ve výsledku čas jsou peníze ;-)
Struktura příjmů (Revenue Streams)
- Jakým způsobem zákazníci zaplatí za vámi dodanou hodnotu?
- Jednorázová platba, měsíční poplatek, roční předplatné?
- Jak přesně proběhne platba?
- Podívejte se na konkurenci, jaké má ceny.
Související články v Almanachu
Prohledat Almanach
Chcete nám něco říct? Napište nám přes povídátko vpravo dole nebo použijte…