Na co myslet při zakládání druhé firmy? Průvodce pro OSVČ i majitele s. r. o.
Říkáte si: „Jednu firmu už mám, založit druhou bude brnkačka.“ Založit možná, ale když si k podnikání formou OSVČ nebo k už existující firmě přiberete další s. r. o., počítejte s dvojnásobnou administrativou i vyššími náklady na provoz. V tomhle článku se dozvíte, kdy se druhá firma vyplatí, jak ji chytře oddělit od té první a praktické tipy, jak se vyhnout problémům s finančákem.
Při zakládání firmy se vždy hodí mít po ruce účetní. Proto jsme o pomoc při psaní tohoto článku požádali Lucii Kocmanovou, která se podělila o užitečné rady a odpovědi na časté otázky.

Ing. Lucie Kocmanová
Průvodkyně účetní a daňovou džunglí
Lucie se svým týmem pomáhá malým firmám a freelancerům zorientovat se ve složitých účetních i daňových situacích. Staví na lidském přístupu a dlouhodobé spolupráci.
5 dobrých důvodů pro založení druhé s. r. o.
Než se do procesu zakládání druhého eseróčka pustíte, ujistěte se, že druhou firmu opravdu potřebujete. Do svých úvah zahrňte otázku daňové, právní, časové i finanční náročnosti. Možná si vystačíte s novou značkou, projektem nebo živností v rámci existující firmy / podnikání jako OSVČ. Založit s. r. o. je totiž mnohem snazší než ji likvidovat.
Proč je důležité si tenhle krok dobře promyslet? Důvod pro svůj další byznys budete muset obhájit i před finančním úřadem v případě daňové kontroly. Otázka, kterou si úředníci z finančáku pokládají, zní: „Je vaším primárním cílem pro rozjezd dalšího byznysu krácení daní?“ a vy je musíte přesvědčit, že není.
1. Chcete oddělit rizika
Každé eseróčko ručí za své závazky jen svým majetkem. Takže když se jedné firmě něco nepovede (přijde o velkou zakázku nebo udělá chybu s odpovědností vůči zákazníkovi), nebude to mít přímý dopad na druhou firmu. Vhodné je tímhle způsobem od hlavní, provozní činnosti oddělit nemovitosti, patenty, ochranné známky apod.
👉 Příklad:
Karel má stavební firmu, která sídlí ve vlastní nemovitosti s přilehlým skladem. Aby pro případ nevydařeného stavebního projektu ochránil nemovitosti, ve kterých firma sídlí a skladuje stavební materiál, založí novou s. r. o., kam převede nemovitosti (např. vkladem obchodního závodu).
Ta může fungovat buď jako samostatná firma, nezávislá na už existující stavební firmě, nebo společně vytvoří holding, kdy se původní firma stane dceřinou společností nově založené mateřské společnosti. Mateřská firma může mít v dceřiné firmě 100% podíl, ale neúspěch dcery nijak neohrozí majetek matky. Karel díky prodeji svého podílu ve stavební firmě nově založené mateřské firmě navíc legální cestou dostane peníze z firmy.
2. Potřebujete přehlednější účetnictví, finance a marketing
Každá s. r. o. má vlastní účetnictví, vlastní výsledovku a vlastní strategii. Snáz uvidíte, co vydělává a co ne. Můžete využít daňové optimalizace, přizpůsobit tomu finanční řízení i marketing.
👉 Příklad:
Václav Staněk, zakladatel a majitel obuvnické firmy Vasky, spoluzaložil také digitální marketingovou agenturu Inhubo. Agentura poskytovala služby všem značkám, ve kterých má Václav Staněk podíl, a zároveň nabízela služby i dalším klientům. Obě firmy tak mohly růst samostatně a rozvíjet vlastní tým, specializaci i příjmy.
3. Hledáte společníka nebo investora jen pro část podnikání
Oddělení firem se hodí, když do jedné oblasti chcete přizvat jiného společníka nebo investora, aniž by měl podíl v celém podnikání.
👉 Příklad:
Tomáš se živí jako IT konzultant. Má vlastní živnost, přes kterou poskytuje klientům své služby. Pro vývoj nové aplikace si založí s. r. o., do které přizve investora. Investor se podílí jen na ziscích z aplikace, ale ne na jeho ostatní činnosti.
Až si Tomáš bude chtít vyplatit peníze z firmy, nejlepší způsob je přes vyplacení podílu na zisku, odměnu za výkon funkce jednatele nebo zaměstnanecký poměr.
4. Plánujete jednu z firem prodat
Celá firma se prodává snáz než jen část podniku. Pokud víte, že nějaký projekt může být pro investory nebo kupce časem zajímavý, dává smysl ho od začátku vést jako samostatnou s. r. o.
👉 Příklad:
Majitelé menší reklamní agentury založí druhou firmu čistě na digitální marketing. Časem mohou digitální část prodat jinému hráči na trhu, aniž by musel prodávat svou původní agenturu, která dělá tisk a eventy.
Před prodejem se podle zákona o DPH a zákona o daních z příjmů jedná o spojené osoby, takže vzájemné obchody mezi oběma společnostmi musí probíhat za běžné tržní ceny.
5. Chcete expandovat do zahraničí
Pokud se rozhodnete prodávat na zahraničním trhu, může se vám vyplatit v cílové zemi založit samostatnou nebo dceřinou firmu. Motivací může být uvolněnější legislativa, nižší daně i prestiž. Navíc tím oddělíte zahraniční aktivity (a případná rizika) od domácího podnikání. Tohle rozhodnutí určitě konzultujte s právníkem a daňovým poradcem, kteří se orientují v pravidlech cílové země.
Kdy se další s. r. o. spíš nevyplatí?
- Jediný důvod pro založení je daňová optimalizace.
- Potřebujete jen odlišnou fakturaci. To můžete vyřešit v rámci jedné firmy s více „projekty“. Šikovná účetní může v rámci jednoho účetnictví používat rozlišení pomocí středisek, činností nebo zakázek.
- Nechcete řešit dvojitou administrativu a účetnictví.
- Nemáte jasný plán, jak firmu využijete.
- Zakládáte ji jen kvůli lepšímu pocitu.
Na co se zaměřuje finanční úřad
Pokud vlastníte dvě firmy, zákon o daních z příjmů je definuje jako spojené osoby (firmy a OSVČ, které jsou propojené vlastnictvím nebo řízením, např. 2 firmy se stejným majitelem nebo mateřská a dceřiná firma). Finančák z veřejného rejstříku a daňových databází hned vidí, kolik firem vlastníte. A protože za vším hledá nějakou neplechu, bude sledovat, jestli druhou firmu nezakládáte jen za účelem ušetřit na daních.
I když máte čisté úmysly, dejte si pozor, aby:
- ... transakce mezi OSVČ a firmou nebo dvěma firmami byly za obvyklé tržní transferové ceny (ceny mezi spojenými osobami) a nešlo o umělé přefakturace. 👉 Pro případ kontroly z finančáku mějte k dispozici ceníky a kalkulace, kterými prokážete přiměřenost cen.
- ... obraty obou firem nebyly rozdělené jen kvůli oddálení povinné registrace k DPH. Pokud by finančák zahájil kontrolu, musíte být schopni prokázat, že jste nezneužili právo s cílem obejít daně. Kdyby FÚ došel k názoru, že to tak je, vydal by vám dodatečné platební výměry a penále. Upozornit na to může obrat jednotlivých firem těsně pod limitem pro povinnou registraci k DPH.
- ... každá firma měla vlastní účetnictví a administrativu – faktury, účetní knihy, evidence. To platí i pro OSVČ, kteří zároveň vlastní s. r. o. Náklady, které souvisejí s příjmy ze SVČ, nedávejte do nákladů eseróčka. 😉
- ... jste si uměli obhájit důvod, proč druhou firmu zakládáte – například jiná činnost, jiní společníci, oddělení rizik.
- ... všechny vztahy mezi firmami byly transparentní a smluvně ošetřené – úvěry, pronájmy, služby.
Co hrozí od finančáku?
Při podezření na obcházení zákona, např. vyhýbání se plátcovství DPH, účelové obchody za nepřiměřené transferové ceny nebo na základě udání u vás finanční úřad provede kontrolu. Když se podezření potvrdí, hrozí vám:
- Doměření daně
- Penále a úroky z prodlení
- Zpochybnění odpočtů DPH
👉 Příklad:
Máte dvě s. r. o., výrobní a obchodní. Výrobní firma prodává obchodní firmě zboží za 1 Kč kus, i když běžná velkoobchodní cena je 50 Kč. Obchodní firma pak zboží prodá zákazníkovi za 200 Kč. Finančák řekne: „Tohle je nepřiměřená transferová cena mezi spojenými osobami,“ a doměří daně výrobní firmě tak, jako by kus zboží prodala za 50 Kč.
Co je skupinová registrace k DPH a kdy je potřeba?
Skupinová registrace k DPH je zvláštní režim, kdy se víc propojených firem (tzv. členů skupiny), mezi kterými probíhají časté obchody, registruje společně jako jeden plátce DPH a navenek vystupují pod jedním DIČ. Pokud je některá z firem ještě před skupinovou registrací plátce DPH, sólo registrace se jí ke dni před vznikem členství ve skupině zruší. Skupinovou registraci využívají většinou jen opravdu velké holdingy.
3 výhody skupinové registrace k DPH
- Mezi členy skupiny fakturujete bez DPH.
- Podáváte jen jedno, společné přiznání k DPH.
- Máte lepší cashflow díky vyrovnávání nadměrných odpočtů a plateb DPH jednotlivých členů skupiny a případně díky zvýšení nároku na odpočet DPH při krátícím koeficientu, který se vypočítá jako průměr za celou skupinu.
Pozor
Neznamená to ale, že firmy podávají společné daňové přiznání k dani z příjmu právnických osob. Každá firma má vlastní účetnictví a podává vlastní přiznání k dani z příjmu.
Stručný návod, jak založit s. r. o.
Pro případ, že se v rámci svého podnikání nezabýváte přímo zakládáním firem, se může hodit krátké opáčko, jak založit společnost s ručením omezeným.
- Navštivte notáře a sepište s ním zakladatelskou listinu (jeden vlastník) nebo společenskou smlouvu (více společníků).
- Podejte návrh na zápis do obchodního rejstříku (to za vás může udělat notář).
- Složte základní kapitál (stačí 1 Kč).
- Vyřiďte si živnostenské oprávnění pro právnickou osobu.
- Založte si podnikatelský účet v bance.
- Zaregistrujte se k dani z příjmu právnických osob (případně dobrovolně k DPH) a nahlaste číslo bankovního účtu.
Kromě daně z příjmu se na vaše podnikání mohou vztahovat i další daňové povinnosti. Nejčastěji je to srážková daň a daň z přidané hodnoty. Kompletní přehled daní jsme vypsali v článku Jaké daně platí s. r. o.
Jak založit firmu, když jste OSVČ?
Jako OSVČ se můžete rozhodnout buď pro přechod na s. r. o., nebo zůstat OSVČ a k tomu si založit s. r. o. V obou případech platí, že s. r. o. je nová právnická osoba s vlastním IČO, účetnictvím a daněmi.
Založení s. r. o. vedle živnosti
Hodí se v případě, že chcete dál zůstat OSVČ, ale vedle toho rozjet nový byznys nebo oddělit část aktivit do samostatné firmy. Novou s. r. o. můžete použít třeba pro jiný druh služeb, nový produkt, značku nebo jiný trh.
Důležité je, abyste k založení firmy měli z pohledu finančního úřadu dobrý důvod a dávalo to smysl. A pozor, důvod „chtěl jsem se vyhnout registraci k DPH“ určitě neuvádějte.
👉 Příklad:
Tereza je fotografka s ročním obratem kolem 1 milionu Kč. Nemá ráda složitou administrativu, a proto využívá 1. pásmo paušální daně (8 716 Kč měsíčně). Vedle toho ale provozuje e‑shop s obrazy, pro který si založila samostatnou s. r. o. Podává jen 1 daňové přiznání – z příjmu právnické osoby.
Kdyby e‑shop vedla jako OSVČ, musela by platit vyšší paušální daň a brzy by se kvůli obratu stala plátcem DPH, což nechce. Naopak kdyby své fotografické služby přesunula do s. r. o., měla by vyšší náklady – pro pravidelný příjem by se musela ve vlastní firmě zaměstnat (náklady firmy na Terezin měsíční čistý příjem 32 000 Kč by byly 53 643 Kč) nebo si vyplácet podíly na zisku a ty danit 15 % srážkovou daní.
Povinnosti z pohledu daní a přiznání
- Jako OSVČ dál podáváte daňové přiznání fyzické osoby. V případě, že jste platili paušální daň, daňové přiznání nepodáváte.
- Platíte zálohy na sociální a zdravotní jako OSVČ a podáváte přehled o příjmech a výdajích. Nebo platíte paušální daň.
- Vedete účetnictví pro s. r. o.
- Za s. r. o. podáváte daňové přiznání právnických osob.
- Pokud jste plátci DPH jako OSVČ i firma, podáváte dvě přiznání k DPH (výjimkou je případ skupinové registrace k DPH).
- Jakékoliv obchody mezi OSVČ a vlastní firmou musíte fakturovat za tržní ceny. Není to vždy vhodný způsob, jak dostat peníze z firmy. 👉 Když budete jako grafik (OSVČ) poskytovat své služby vlastní reklamní agentuře (s. r. o.), finanční úřad takovou „spolupráci“ vyhodnotí jako snahu ušetřit na odvodech a bude chtít doplatit daň ze závislé činnosti, která je 15 %, a odvody na sociální a zdravotní pojištění.
Přechod z OSVČ na s. r. o.
Tenhle postup využijete v situaci, kdy chcete změnit právní formu podnikání – například kvůli omezenému ručení, pro přizvání společníků nebo plánovaném prodeji. Znamená to, že svou živnost ukončíte a dál podnikáte už jen prostřednictvím nově založené s. r. o. Tuhle změnu můžete udělat i postupně. Když to pro vás bude dávat smysl, můžete rozjíždět firmu a zároveň mít aktivní živnost jako OSVČ, jak jsme psali o kousek výš.
Pozor
Nezapomeňte, že když ukončíte podnikání jako OSVČ, musíte za sebe platit zdravotní pojištění. Můžete to vyřešit tak, že se ve své nově založené firmě zaměstnáte a zdravotní pojištění budete odvádět ze mzdy, necháte se zaměstnat jinde, pojištění za vás bude platit stát (to se týká studentů, důchodců, lidí na mateřské a rodičovské dovolené), budete si ho platit sami nebo se zaregistrujete na Úřad práce.
Povinnosti z pohledu daní a přiznání
- Podejte poslední daňové přiznání fyzických osob za období, kdy jste podnikali jako OSVČ. V případě, že jste platili paušální daň, daňové přiznání nepodáváte.
- Podejte přehled o příjmech a výdajích pro ČSSZ a pro zdravotní pojišťovnu. Neplatí pro plátce paušální daně.
- Začněte vést účetnictví pro nově založenou s. r. o. a po skončení zdaňovacího období podejte daňové přiznání právnických osob.
- Pokud bude vaše nová firma plátce DPH, budete podávat kontrolní, případně i souhrnná hlášení a přiznání k DPH.
Tip: Ve Fakturoidu můžete pomocí jedněch přihlašovacích údajů spravovat víc fakturoidích účtů úplně odděleně. Každé s. r. o. bude mít svůj účet s vlastním tarifem, fakturačními údaji, logem, bankovním spojením a účetnictvím.
Založení druhé firmy může být chytrý krok. Počítejte s tím, že vás to bude stát nějaký čas, peníze a nervy, hlavně když nemáte plán. Ohlídejte si, abyste měli správně nastavené vztahy mezi firmami a férové ceny. Svůj záměr ideálně ještě před založením druhé firmy konzultujte s daňovým poradcem a právníkem. Pomůžou vám vybrat vhodnou strukturu, připravit smlouvy a vyhnout se budoucím nepříjemnostem s finančním úřadem.
Časté otázky
S Lucií Kocmanovou jsme pro vás připravili odpovědi na nejčastější dotazy, které vás mohou před založením další firmy napadnout.
Vzbudím automaticky větší pozornost finančního úřadu, když si založím druhou firmu jako OSVČ nebo majitel už fungující s. r. o?
Počet firem nehraje roli. Důležité je neobcházet zákon, mít přijatelný důvod pro zakládání další firmy, včas podávat daňová přiznání a platit daně. Ideální je být vždy v mírném zisku a bez objektivního důvodu nepožadovat příliš často příliš vysoké vratky na DPH. 🙃
Bonusový tip: Až budete pro své firmy vybírat názvy, můžete se díky odlišným prvním dvěma písmenům v názvu vyhnout tomu, aby vaše firmy kontroloval jeden úředník finančního úřadu.
Na co si dávat pozor při uzavírání obchodů mezi spojenými osobami?
Pokud budete dělat jakoukoliv transakci, kde jste na obou stranách vy, vaše rodina nebo vaše firmy, buďte obezřetní. V první řadě dobře nastavte obhajitelnou tržní cenu (běžná cena mezi spojenými osobami). Její přiměřenou výši musíte mít něčím podloženou. Např. když své osobní auto pronajmete své s. r. o, připravte si 2-3 nabídky z internetu, kterými v případě kontroly prokážete, za kolik se ve stejném čase a místě pronajímá stejná věc. Podobně při poskytnutí úročené půjčky mezi vašimi dvěma firmami musíte vědět, jaký je běžný úrok od nezávislého subjektu.
Jak vysoké je penále od finančního úřadu?
Penále je 20 % z doměřené daně (zvýšení daně) nebo 1 % z doměřené ztráty (snížení ztráty). Úroky z prodlení se počítají z aktuální repo sazby + 8 procentních bodů. Podle doby trvání dluhu se úrok počítá pomocí sazby platné v jednotlivých obdobích. Když chybu zjistíte sami a přiznáte se k ní, zaplatíte jen úrok. Když na chybu přijde během kontroly finanční úřad, zaplatíte navíc i penále.
Další články na téma s.r.o.

Nastartujte své podnikání s robotem
Vyřešíme za vás faktury, daně i komunikaci se státem.
Zjistit vícProhledat Almanach
Nenašli jste? Napište nám email nebo využijte povídátko v pravém dolním rohu.