Jak na daňovou optimalizaci v roce 2025
... v mezích zákona, samozřejmě. Přečtěte si, jak postupovat a jaké daňové slevy a odpočty můžete jako OSVČ i majitel malé firmy využít, abyste na daních neplatili víc, než musíte. Určitě přijdete na lepší způsob, jak peníze z podnikání využít, než že je pošlete státu. 😉
Co je daňová optimalizace
Optimalizace daní znamená, že využijete možnosti, kterými v souladu se zákonem snížíte odvody na daních. Nejsou to žádné triky ani podvody. Jde o součást finančního řízení a pravděpodobně jste s ní už začali. Například tehdy, když jste zvažovali, jestli se vám víc vyplatí každoročně podávat daňové přiznání a uplatňovat paušální nebo skutečné výdaje, nebo bude nejlepší přejít na paušální daň. Porovnání daňové zátěže je důležitý krok i při rozhodování o změně právní formy podnikání z OSVČ na s. r. o.

Petr Havelka
Hlavní účetní a partner v poradenské skupině smpl_
Petr je velmi přesný, zkušený a ekonomicky orientovaný účetní. Kromě práce pro klienty se stará o koordinaci účetního týmu a poskytuje poradenství ve složitých účetních případech.
Kdy s daňovou optimalizací začít
Nejspíš už jste se setkali s tím, že podnikatelé v závěru roku řeší, komu by mohli poskytnout dar nebo jaké auto by mohli rychle koupit. Pokud vás nebaví řešit věci na poslední chvíli, předvánoční čas využijte spíš k plánování dalšího roku a s efektivním vynakládáním peněz začněte hned od začátku. Koneckonců když zjistíte, že se vám vyplatí vstoupit do režimu paušální daně, čas na přihlášení máte jen do 10. ledna.
Jak optimalizovat daně jako OSVČ
První krok v daňové optimalizaci OSVČ je volba způsobu evidence nákladů. Pokud se chcete zbavit administrativy, nepotřebujete využívat žádné slevy na dani (na poplatníka, manžela/manželku nebo na děti) a nejste plátci DPH, možná vám kápne do noty režim paušální daně. K ověření, jestli je to pro vás správná volba využijte naši kalkulačku. Jakmile vstoupíte do režimu paušální daně, máte s optimalizací na celý rok hotovo.
Tip: Ve všech placených tarifech vám robot průběžně počítá, kolik ušetříte při volbě paušální výdaje vs. paušální daň. Když se rozhodnete pro paušální daň, ohlídá za vás i limit pro zvolené pásmo.
Pro ty, kteří režim paušální daně nevyužívají, se spektrum nástrojů pro daňovou optimalizaci rozšiřuje o následujících 6 možností:
1. Vyberte si vhodný typ výdajů: paušál procentem vs. skutečné výdaje
Jako OSVČ si na rozdíl od právnických osob můžete značně zjednodušit život využitím paušálních výdajů, a to i jako plátci DPH, ale povinnosti vést si daňovou evidenci pro účely DPH vás to nezbaví.
Kdy se hodí využít paušální výdaje
- Podnikáte v zemědělské výrobě, v oblasti lesního a vodního hospodářství nebo provozujete řemeslnou živnost a stačí vám uplatnit výdaje ve výši 80 % příjmů. Svůj daňový základ díky paušálu snížíte maximálně o 1 600 000 Kč ročně.
- Podnikáte na živnost volnou, vázanou nebo koncesovanou a vaše skutečné výdaje jsou nižší než 60 % příjmů. Svůj daňový základ díky paušálu snížíte maximálně o 1 200 000 Kč ročně.
- Patříte mezi podnikatele, na které se nevztahuje živnostenský zákon, ale zvláštní předpisy (lékaři, auditoři, daňoví poradci, notáři, právníci) nebo máte příjmy z práv duševního vlastnictví, sportu, umění apod. a vaše skutečné výdaje jsou nižší než paušál 40 % příjmů. Svůj daňový základ díky paušálu snížíte maximálně o 800 000 Kč ročně.
- Pronajímáte nemovitý majetek nebo máte příjem z majetku zařazeném v obchodním majetku a vaše skutečné výdaje jsou nižší než paušál 30 % příjmů. Svůj daňový základ díky paušálu snížíte maximálně o 600 000 Kč ročně.
- Vaše skutečné náklady jsou sice o něco vyšší než ty vypočtené procentem, ale nechcete si komplikovat život náročnou administrativou spojenou s daňovou evidencí.
Kdy se hodí evidovat skutečné výdaje
- Vaše skutečné výdaje jsou vyšší než ty spočtené procentem.
- Vyplatí se vám využívat účetní a daňové odpisy majetku.
- Chcete uplatňovat paušální výdaje na dopravu.
Tip: Chcete přejít z paušálních výdajů na skutečné? Použijte náš stručný návod. Ve Fakturoidu si můžete díky Krabici na náklady a vytěžení nákladů uchovávat i faktury a účtenky pro daňovou evidenci nebo účetnictví.
2. Využijte všechny dostupné daňové slevy a odpočty
Často se na ně zapomíná, přitom vám mohou ušetřit tisíce až desetitisíce korun ročně. Odečitatelné položky (daňová ztráta, výdaje na podporu výzkumu a vývoje a na odborné vzdělávání zaměstnanců) a nezdanitelné části základu daně (dary, úroky z hypotéky, platby na penzijko, životní pojištění nebo DIP) vám sníží základ daně, slevy na dani snižují už vypočtenou 15% daň z příjmů.
Jak se počítá základ daně?
Výpočet pro případ, kdy vedete daňovou evidenci:
Základ daně = příjmy - výdaje - odečitatelné položky - nezdanitelné části základu daně
Výpočet pro případ, kdy vedete účetnictví:
Základ daně = výnosy - náklady - odečitatelné položky - nezdanitelné části základu daně
Jak se vypočítá výsledná daň?
Daň = (základ daně * 0,15) - slevy na dani
Tip: V Nastavení svého robotího účtu si můžete vyplnit veškeré odpočty a slevy na dani, které uplatňujete. Robot to zohlední u průběžných odvodů a bude s tím počítat při přípravě přiznání DPFO.
3. Chytře plánujte příjmy a výdaje
Časování hraje velkou roli. Někdy se vyplatí posunout fakturaci nebo uspíšit nákup, aby se promítl do správného daňového období.
- Pokud čekáte vysoký zisk, může se vyplatit posunout některé výdaje na konec roku.
- Když víte, že by vás příjem na konci roku posunul do jiného pásma paušální daně, nebo zbytečně zvýšil váš základ daně, můžete se se svými odběrateli domluvit na pozdější úhradě faktury a případné upomínky poslat dlužníkům až po Novém roce.
4. Zaměstnejte členy rodiny
Jako OSVČ můžete zaměstnat všechny rodinné příslušníky s výjimkou manžela nebo manželky. Důvod? Mezi manželi nemůže vzniknout vztah podřízený a nadřízený. Ale řešení pro spolupráci manželů existuje a jmenuje se režim spolupracující osoby. Pro spolupracující partnery se společné podnikání chová buď jako hlavní samostatně výdělečná činnost, nebo jako vedlejší (pokud je zároveň student, zaměstnanec, na rodičovské dovolené nebo v důchodu)
Spolupracující partner nepotřebuje vlastní živnostenské oprávnění, jen to musíte nahlásit na zdravotní pojišťovnu, OSSZ a finančák, aby se přihlásil/a k dani z příjmů a v případě hlavní činnosti začal/a platit zálohy na sociální a zdravotní pojištění.
Příjmy i výdaje z podnikání si manželé dělí nanejvýš rovným dílem, ale je tu ještě jeden limit: na spolupracujícího manžela/manželku můžete převést jen 540 000 Kč zisku ročně (rozdíl mezi příjmy a výdaji). Na ostatní členy domácnosti v režimu spolupracující osoby můžete převést až 30 % příjmů a výdajů, maximálně do 180 000 Kč zisku ročně.
Jen pozor na to, že při spolupráci s manželem/manželkou nebo dětmi přicházíte o možnost uplatnit slevu na manžela/manželku nebo dítě.
Spolupracující osoba může být kterýkoliv z členů společně hospodařící domácností. Zákon o daních z příjmů říká, že: "společně hospodařící domácností se pro účely daní z příjmů rozumí společenství fyzických osob, které spolu trvale žijí a společně uhrazují náklady na své potřeby"
👉 Příklad:
Lucie má vlastní grafické studio. Roční příjem je 900 000 Kč. Uplatňuje 60% výdajový paušál, výdaje podle paušálu jsou 540 000 Kč.
Pokud podniká sama, má zisk (a tedy daňový základ) 360 000 Kč a 15% daň z příjmu vychází na 54 000 Kč. Po odečtení základní slevy na poplatníka (30 840 Kč) by na dani zaplatila 23 160 Kč.
Lucie se ale rozhodne využít možnost spolupracující osoby a převede na manžela Petra 50 % svých příjmů a výdajů, takže na něj připadne 450 000 Kč příjmů a 270 000 Kč výdajů.
Daňové přiznání Lucie po rozdělení:
Příjmy: 450 000 Kč
Výdaje: 270 000 Kč
Zisk (daňový základ): 180 000 Kč
15% daň z příjmu: 27 000 Kč
Daňová povinnost po uplatnění slevy: 0 Kč
Daňové přiznání Petra:
Příjmy: 450 000 Kč
Výdaje: 270 000 Kč
Zisk (daňový základ): 180 000 Kč
15% daň z příjmu: 27 000 Kč
Daňová povinnost po uplatnění slevy: 0 Kč
5. Využijte daňově uznatelné náklady
Ne každý náklad si můžete odečíst od příjmů jako daňově uznatelný. Podrobně se tomu věnuje zákon o daních z příjmu, srozumitelně to vysvětlujeme v samostatném článku o daňově uznatelných nákladech. Ve zkratce jsou to všechny náklady, které prokazatelně souvisí s vaším podnikáním, povedou k budoucím zdanitelným příjmům a nejsou z kategorie "reprezentace" (pohoštění, občerstvení, dary s vyšší pořizovací cenou než 500 Kč bez DPH/ks a bez loga vaší značky).
6. Přejděte z OSVČ na s. r. o.
Dobrých důvodů pro přechod z OSVČ na s. r. o. může být hned několik a všechny je podrobně rozebíráme v samostatném článku. Tady se věnujeme hlavně úsporám na daních, tak vyzkoušejte tenhle nástroj, který vám napoví, jestli je pro vás daňově optimální zůstat OSVČ, nebo založit firmu.
Jak optimalizovat daně, když máte firmu
Právnické osoby v ČR si nemůžou užívat výhod paušálních výdajů ani slev na dani jako fyzické osoby (s výjimkou neziskovek). Navíc každé eseróčko může mít podle charakteru a oboru svého podnikání trochu jiné možnosti, jak snížit daňový základ, takže pokud se v daních necítíte jako ryba ve vodě, doporučujeme vaši konkrétní situaci probrat s daňovým poradcem.
Daňoví poradci mají totiž kromě znalosti zákonů přehled i o vyhláškách, judikaturách Nejvyššího soudu, rozhodnutích Evropského soudního dvora v oblasti DPH i o praxi finančních úřadů při provádění daňových kontrol.
Základní pravidlo pro daňovou optimalizaci firmy je, že všechno, co chcete využít pro snížení daní, musíte být schopni v případě kontroly obhájit a prokázat. I v případě firem platí, že začít řešit optimalizaci v době přípravy daňového přiznání za uplynulý rok, je pozdě.
Když se přeci jen o něco pokusíte a následně vás bude hlodat svědomí, jestli to není moc riskantní, můžete podat opravné daňové přiznání. Pak vám sice finančák může doměřit nějakou daň, ale bude vás to stát určitě méně než pokuta.
1. Využívejte investice a odpisy
Používáte k podnikání dlouhodobý hmotný majetek? To je ten, který má dobu použitelnosti delší než 1 rok a za který jste zaplatili více než 80 000 Kč, nemovitosti s výjimkou nezastavěných pozemků, dospělá zvířata s pořizovací cenou přes 80 000 Kč i osobní auto s cenou přes 80 000 Kč. Takový majetek nemůžete dát celý do nákladů hned v roce pořízení, ale postupně ho odepisujete.
Zákon o dani z příjmu pracuje se 6 odpisovými skupinami majetku, u kterých se liší doba odepisování:
- Skupina 1 (odpisy 3 roky): počítače, kancelářská technika, kola, zemědělské stroje, laboratorní sklo apod.
- Skupina 2 (odpisy 5 let): osobní a nákladní auta, kovoobráběcí stroje, hudební nástroje, nábytek apod.
- Skupina 3–6 (odpisy od 10 do 50 let): kotle, turbíny, lodě, lokomotivy, vrtulníky, budovy, výrobní haly, muzea, historické a kulturní památky apod.
U majetku, který má největší využití v prvních letech po pořízení, můžete využít zrychlené odpisy. Výpočty včetně příkladů najdete v článku o odpisech.
2. Zvolte správné časování v účetnictví
V účetnictví se náklady a výnosy časově rozlišují podle období, do kterého patří, ne podle data platby. Přesto máte několik nástrojů, jak pomocí správného načasování ovlivnit daňový základ:
- Pozastavení odpisů – pokud je pro vás výhodnější náklad „odložit“ na příští rok.
- Nákupy a investice – když víte, že letos budete mít vysoký základ daně, můžete na konci roku nakoupit majetek a uplatnit roční odpis.
- Fakturace – pokud vám v tom nebrání např. smlouva s klientem, přesuňte vystavení faktury na začátek ledna a tím vstoupí zdanění příjmu do dalšího roku.
Takové kroky ale vždy raději konzultujte s účetní, aby odpovídaly skutečnému ekonomickému dění ve firmě.
3. Se zaměstnanci uzavřete vhodný typ pracovní smlouvy
Mzdové náklady snižují daňový základ. Daňové zatížení mezd je v ČR dost vysoké, takže než s každým pomocníkem uzavřete smlouvu na hlavní pracovní poměr, promyslete, jestli pro konkrétní činnost nebude stačit DPP nebo DPČ. Někdy vám může nejlépe padnout spolupráce s externistou. V takovém případě si jen ohlídejte, aby úřady nepojaly podezření, že se snažíte ušetřit na daních pomocí švarcsystému.
Tip: Do daňově uznatelných nákladů patří i některé zaměstnanecké benefity, např. příspěvek na vzdělávání zaměstnanců, příspěvky na penzijní připojištění nebo dlouhodobý investiční produkt (osvobozené do limitu 50 000 Kč ročně na zaměstnance) a příspěvky na stravování.
Kromě toho, že si pomocí benefitů snížíte základ daně, posílíte motivaci a loajalitu lidí ve firmě.
4. Darujte
Podobně jako OSVČ můžete pro snížení daňového základu využít peněžní i nepeněžní dary např. nadacím, spolkům, školám, obcím nebo zdravotnickým zařízením. Pro fyzické osoby platí, že součet darů za rok musí přesáhnout 2 % ze základu daně nebo činit minimálně 1 000 Kč. U právnických osob je minimální hodnota jednoho daru 2 000 Kč a celkový odpočet je omezený na 30 % základu daně
Poznámka: K uplatnění každého daru potřebujete potvrzení, ze kterého bude jasné, kdo je příjemcem daru, výše nebo hodnota daru, účel, na který jste dar poskytli a datum poskytnutí daru.
5. Uplatněte daňovou ztrátu
Když během podnikání dosáhnete ztráty, můžete si v následujících 5 letech postupně snižovat základ daně (maximálně 30 milionů Kč). Jen mějte na mysli, že se tím prodlužuje lhůta pro kontrolu ze strany finančáku ze standardních 3 let na 8 let.
Čemu se při snaze ušetřit na daních vyhnout
- Zatajování příjmů
- Vystavování fiktivních faktur
- Přimíchávání osobních výdajů mezi firemní
- Umělé navyšování nákladů
- Uzavírání fiktivních pracovních smluv
- Nedodržování registrační povinnosti k DPH
- Neohlášení překročení limitů k paušální dani
- Spolupráce s firmami ze států s daňovou nespoluprací bez řádného hlášení
Časté dotazy
Ve spolupráci s Petrem Havelkou z poradenské skupiny smpl_ jsme pro vás připravili odpovědi na časté dotazy k tématu daňové optimalizace. 👇
Jaký je rozdíl mezi optimalizací a daňovým únikem?
Optimalizace daní je legální proces, při kterém využíváte všechny možnosti, které vám zákon nabízí, abyste snížili svou daňovou zátěž. Jde o správné finanční plánování a uplatňování dostupných slev, odpočtů a daňově uznatelných nákladů.
Naopak daňový únik je nezákonné jednání, které spočívá v úmyslném porušování zákonů, například zatajováním příjmů, vystavováním fiktivních faktur nebo umělým navyšováním nákladů. Zatímco daňová optimalizace je součástí zodpovědného podnikání, daňový únik je trestný čin. Pokud si nejste v této oblasti jistí, je vždy dobré Váš postup konzultovat s odbornou daňově poradenskou společností.
Má smysl optimalizovat, když mám malý zisk?
Ano, rozhodně. I s malým ziskem má daňová optimalizace smysl. Uplatnění slev na dani (např. na poplatníka), odpočtů (např. platby na penzijní připojištění nebo úroky z hypotéky) nebo správná volba mezi paušálními a skutečnými výdaji může znamenat, že na dani nezaplatíte nic, nebo jen velmi málo. Optimalizace není jen pro velké firmy, ale pro každého, kdo chce mít své finance pod kontrolou a zbytečně nepřicházet o peníze.
Mám si platit daňového poradce, nebo to zvládnu sám/sama?
To záleží na složitosti situace. Pokud jste OSVČ s jednoduchým podnikáním a nízkými příjmy, pravděpodobně si vystačíte s informacemi z článků, jako je tento, a s využitím online kalkulaček. Většina daňových slev a odpočtů je poměrně přehledná.
Pokud ale máte složitější situaci, například vedete daňovou evidenci (nebo účetnictví), najímáte zaměstnance, řešíte investice, odpisy nebo mezinárodní obchod, daňový poradce vám ušetří čas, peníze i nervy. Díky znalosti zákonů, judikatur a praxe finančních úřadů vám pomůže najít nejlepší legální cesty, jak optimalizovat daně a vyhnout se chybám, které by mohly vést k doměření daně nebo pokutám.
Co všechno může firma darovat, aby to bylo daňově uznatelné?
Firma může darovat peníze i nepeněžní dary (např. zboží nebo služby), aby si snížila základ daně. Aby byl dar daňově uznatelný, musíte ho poskytnout právnické osobě, jako je nadace, spolek, obec, škola, zdravotnické zařízení nebo jiná veřejně prospěšná instituce, a to na přesně vymezený účel.
Minimální hodnota jednoho daru musí být alespoň 2 000 Kč. Celkový odpočet darů je pro právnické osoby omezený na 30 % základu daně. Vždy potřebujete mít potvrzení o daru, které obsahuje všechny důležité údaje (kdo daroval, komu, kolik/co, účel a datum).

Nastartujte své podnikání s robotem
Vyřešíme za vás faktury, daně i komunikaci se státem.
Zjistit vícProhledat Almanach
Nenašli jste? Napište nám email nebo využijte povídátko v pravém dolním rohu.