Jak získat IČO? (praktický návod)

Zakládáte své první IČO? Máme pro vás odpovědi na vše, co by vás v souvislosti se zahájením živnosti a fakturací mohlo zajímat.

Obsah článku

Co je IČO?

IČO je zkratka pro identifikační číslo fyzické nebo právnické osoby. Jde o osmimístné číslo, které vás má coby podnikatele jednoznačně identifikovat (stejně jako třeba rodné číslo slouží k jednoznačné identifikaci občana).

Jak získat IČO?

Abyste získali IČO a mohli začít fakturovat, musíte mít živnostenský list. Jeho založení vás vyjde na 1000 Kč (nebo 800,-, pokud ho zakládáte elektronicky), potřebovat budete také občanský průkaz, a pokud zakládáte řemeslnou, vázanou, nebo koncesovanou živnost, tak i doklad o vaší odborné způsobilosti (mrkněte na našeho průvodce druhy živností). O živnostenské oprávnění můžete požádat buď na jakémkoliv živnostenském úřadě, nebo klidně online.

Jak si založit IČO online?

  1. Přihlaste se do Portálu živnostenského podnikání. Jednotlivé způsoby, jak se přihlásit přes takzvanou Identitu občana, nadete v našem přehledném článku o tom, jak se státem komunikovat online.
  2. Vyplňte online formulář pro založení živnosti.
  3. Vyplněný formulář pak můžete přímo z aplikace odeslat na elektronickou podatelnu živnostenského rejstříku, nebo přes datovku na adresu příslušného živnostenského úřadu.
  4. Pozor na vázané nebo koncesované živnosti: certifikát, který potvrzuje vaši odbornost, nestačí jen oskenovaný poslat společně se žádostí. Musíte si ho předtím nechat úředně potvrdit třeba na CzechPointu.
  5. Po odeslání žádosti vám ze živnostenského úřadu dorazí výzva k platbě správního poplatku (800,- při elektronickém podání). Po jeho uhrazení má úřad pět dnů na zápis do živnostenského rejstříku.

Jak dlouho trvá založení IČO?

Živnostenský úřad by vás měl do živnostenského rejstříku zapsat nejpozději do 5 dnů. Poté vám vydá výpis z živnostenského rejstříku a přidělí IČO.

Jak si založit IČO?

IČO už mám. Co teď?

Získáním živnostenského oprávnění vaše podnikatelská odysea teprve začíná. Vyřešit byste (samozřejmě kromě samotné práce pro vaše klienty 🙂) měli i fakturaci, administrativu a daně.

Jak začít fakturovat?

Vlastní IČO je základní podmínkou pro to, abyste svým odběratelům mohli začít vystavovat faktury. Nejjednodušší přitom je vystavovat faktury online. Stačí si založit účet ve Fakturoidu, vybrat si barvu a vzhled svých faktur – a hotovo.

Vystavené faktury pak můžete odesílat buď jako klasickou přílohu mailu, nebo jako webfakturu. Tak abyste dostali rychleji zaplaceno.

Tip: Teprve s podnikáním začínáte? Vystavujte faktury zdarma. Nebo, pokud chcete při fakturování vyzkoušet i pokročilejší funkce (jako je evidence a automatické vytěžování nákladů, možnost fakturovat více kontaktům nebo třeba sklad), využijte 50% slevy na první roční fakturu, kterou Fakturoid dává všem začínajícím podnikatelům.

Jak vyřešit administrativu?

Všechny vaše faktury musí ze zákona splňovat některé konkrétní náležitosti. S těmi se naštěstí vůbec trápit nemusíte 🙂 Pokud totiž vystavujete faktury ve Fakturoidu, všechno za vás ohlídá fakturační robot.

Online fakturační nástroj vám navíc poslouží také jako kompletní archiv vystavených faktur, tak abyste je měli online a vždy po ruce. Třeba kdyby přišla daňová kontrola.

Jak na daně a daňové přiznání?

Pokud máte IČO a fakturujete na něj, musíte podávat daňové přiznání. Výjimkou je situace, kdy jste v paušálním režimu, a daňové přiznání tedy vůbec neřešíte, nebo kdy ročně vyděláte méně než 50 000 Kč (a zároveň nevykazujete daňovou ztrátu). Pro jistotu ještě radši upozorníme, že v druhém zmiňovaném případě musíte i tak podat přehledy pro ČSSZ a svou zdravotní pojišťovnu.

Daňové přiznání se typicky podává do konce března a spočítat si ho můžete sami (mrkněte na náš návod), nebo si na to zaplatit účetní. A nebo, což je vůbec nejjednodušší, za vás vše spočítá fakturační robot – tedy pokud pro fakturaci používáte Fakturoid 🙂 Ten pro vás (na základě vašich vystavených faktur) spočítá a vyexportuje nejen daňové přiznání, ale i přehled pro ČSSZ. Na vás už tak zbude jen odeslání.

Jak na sociální a zdravotní pojištění?

Pokud začínáte podnikat rovnou na hlavní činnost, platíte od prvního měsíce založení živnosti zálohy na zdravotní a sociální pojištění. První rok podnikání na vedlejší činnost zálohy neplatíte. Abyste se v rozdílech mezi hlavní a vedlejší činností OSVČ lépe zorientovali, připravili jsme pro vás souhrnný článek.

Pozor

Přišla vám výzva k platbě za registraci na Portálu ekonomických subjektů? Neplaťte ji, jde o podvodný trik, jak z vás vylákat peníze. Přestože se zpráva tváří jako úřední oznámení, ve skutečnosti jde o rejstřík provozovaný soukromou firmou a vy nemáte žádnou povinnost mu cokoliv platit.

Bonusový tip na závěr

Jste ve světě podnikání úplní nováčci? Vše, co potřebujete vědět, najdete v našem podnikatelském almanachu. Přehledně, srozumitelně a bez zbytečných složitostí.

Vystavit první fakturu Zdarma a do minuty.

Související příspěvky

Nastartujte své podnikání s robotem

Vyřešíme za vás faktury, daně i komunikaci se státem.

Zjistit víc

Prohledat Almanach

Nenašli jste? Napište nám email nebo využijte povídátko v pravém dolním rohu.