Jak založit a vybudovat úspěšný startup?

Začátky podnikání

Přemýšlíte nad rozjezdem podnikání? Nebo se rádi začtete do příběhů firem, které díky externím investicím a raketovému růstu prorazily do světa doslova během pár let? V tom případě jste se už možná setkali s pojmem startup. Přečtěte si, co je startup, jak úspěšný startup založit a co vám jeho vybudování může přinést.

Obsah článku

Co je startup?

Startup je pojmenování pro začínající firmu, často s globálními ambicemi. Startupy (něbo také start-upy) obvykle podnikají v nových oblastech nebo se pokoušejí o inovativní přístup k některému z již zajetých odvětví.

Příklad: Jedním z úspěšných startupů je český Rohlík, který jako jeden z prvních přišel s pohodlným online nakupováním a rozvozem nákupu až domů. Aby se od svého minimálního produktu posunul dál a co nejdříve uspěl v rychle rostoucím konkurenčním prostředí, využil (a stále využívá) také externí způsob financování.

Pro startupy bývá typické, že jim déle trvá, než se překlopí do takzvaných černých čísel. Potřebují totiž co nejrychleji škálovat celý byznys, a často proto rychle investují vlastní i externí prostředky především do dalšího rozvoje firmy a náboru nových lidí.

Rozhodně se to ale netýká všech startupů. Některé svůj růst raději financují z vlastního zisku a zpravidla pomalejším, konzistentním tempem. Mezi startupisty se tento způsob označuje za takzvaný bootstrapping.

Jak založit startup?

Zakládání firem se hodně zjednodušilo a zrychlilo, ale stále můžete využít služeb firem, které vyřídí založení společnosti za vás, například zalozenifirmyonline.cz, zalozfirmu.cz. nebo ofigo.cz.

Pozor

Pokud zvažujete koupi již existující firmy, tedy takzvané „ready-made společnosti“, buďte obezřetní. Na rozdíl od čerstvě založené firmy si nemůžete být stoprocentně jistí, jaký je právní stav kupované společnosti.

Jak získat nápad na fungující startup?

Ať už v hlavě myšlenky na založení startupu nosíte, nebo ne, nápad je důležitým, ale jen prvotním krůčkem k tomu, co úspěšný podnikatel musí zvládnout. Kde ale inspiraci k nápadu na startup vzít?

Identifikujte problém

Zjednodušeně řečeno, vaše podnikání by mělo vytipované cílové skupině pomoct vyřešit nějaký konkrétní problém. Pokud daný problém dokážete dobře identifikovat a postavit k němu řešení jako první nebo pokud přijdete s řešením, které doposud nemá na trhu zastoupení, jste na správné cestě.

Pro hledání podobného problému není třeba chodit daleko – i v každodenním životě se všichni setkáváme s různými typy situací a činností, které nás nenaplňují nebo dokonce obtěžují. Můžete se zaměřit na problémy v oblasti svých zájmů, zaměstnání nebo v oblasti, kterou vidíte jako zajímavou a potenciálně výnosnou.

Příklad: Už zmiňovaný online supermarket Rohlík využil příležitost, když se zaměřil lidi, kteří nechtěli trávit zbytečně moc času nakupováním. Rohlík přišel s neotřelým řešením jejich problému a založil zcela nový typ byznysu.

Dívejte se kolem sebe

Další možností, jak hledat nápady na startup, je pozorovat své okolí. Můžete se inspirovat zájmy svých přátel a rodiny – podívat se detailněji na to, co je trápí. Tímto způsobem identifikujete problém, který nebude řešit pouze váš nejlepší kamarád, ale větší skupina lidí. A pokud dokážete přijít s řešením (produktem či službou) se silnou tzv. value proposition, může se zrodit potenciál vašeho budoucího podnikání.

Vytvořte si nápadový deník

Silnou strategií může být si své nápady zapisovat. Už samotné sepsání nápadu nebo později třeba jen hrubé načrtnutí vašeho podnikatelského záměru či USP vám může pomoci utřídit myšlenky.

Všechny zapsané nápady a myšlenky samy o sobě možná nebudou přelomové, ale může se stát, že se vám po nějakém čase povede některé z nápadů vhodně propojit, a přijdete tak s neotřelým řešením problému, které na trhu chybí. To poté můžete snáze přetavit v základ svého nového podnikání.

Zkuste něco nového

Další z cest, jak vymyslet, v čem podnikat, je zkoušení nových věcí a potkávání lidí. Když vystoupíte ze své běžné bubliny či z obvyklých situací a aktivit, získáte cennou osobní zkušenost v dosud neprobádaných oblastech. K zajímavému nápadu vás poté může popostrčit právě výstup z běžně zajetých kolejí.

Tip: Kde vzít nápad na startup, už víte. Co dál? Podívejte se na konkrétní metody, jak najít podnikatelský nápad, a zjistěte, zda je váš produkt dostatečně dobrý.


5 praktických rad, jak vybudovat úspěšný startup

Nápad na startup a jeho vize se bude zpravidla vždy nejvíce líbit právě vám jakožto zakladateli. Při tvorbě úspěšného produktu nebo služby však budete potřebovat oslovit především své cílové zákazníky, aby vám byli ochotni za váš produkt či službu zaplatit.

1. Dobrý produkt je základ

Hned zpočátku si definujte neprůstřelnou „unique selling proposal“ (USP). Zamyslete se nad tím, v čem se váš startup (respektive jeho produkt či služba) liší od ostatních, co unikátního na trh přinášíte. Jakmile si určíte, co váš produkt nebo službu bude odlišovat, zaměřte se na to, proč by si zákazník měl vybrat právě vás. Tento klíčový krok je nejen ve startupové scéně často označován jako vaše „value proposition“.

2. Buďte připraveni zařadit zpátečku

I s pečlivě zpracovaným byznys plánem a strategií v rámci budování startupu narazíte na několik slepých uliček nebo se částečně vydáte špatnou cestou. To je v pořádku – buďte však připraveni se z chyby poučit, iterovat váš produkt či službu a průběžně sbírat zpětnou vazbu od vaší cílové skupiny zákazníků či prvních testerů.

Mezi startupisty se také často zmiňuje potřeba mít takzvaný growth mindset, tedy schopnost stavět se k chybám čelem, brát je jako součást posunu kupředu a co nejrychleji se z nich poučit.

3. Ve dvou se to lépe táhne

Jedním z nejdůležitějších rozhodnutí je volba, zda budete startup budovat samostatně, nebo s parťákem. Obzvlášť pro začínající podnikatele, kteří zakládají svou první firmu, může být obrovským benefitem založit startup společně. Nejen že dohromady pokryjete širší záběr činností svými částečně odlišnými dovednostmi a znalostmi, ale až půjde do tuhého (a že půjde 🙂), budete se mít o koho opřít. Pokud tedy chcete snížit riziko startupového nezdaru, popřemýšlejte o byznysovém partnerovi.

4. Nepodceňujte finanční řízení a sledování cashflow

Ať už se rozhodnete budovat globální startup, nebo rozjet menší podnikání vedle svého dosavadního zaměstnání, držte si od začátku dobrý přehled nad financemi. Obzvlášť z pozice zakladatele byste měli firemní cashflow a další důležité byznysové metriky sledovat pravidelně. Například Fakturoid vám kromě těchto statistik pomůže také s fakturací zákazníkům, daňovým přiznáním nebo skladovou evidencí.

5. Myslete na své zdraví

Budování vlastního startupu je obzvlášť v začátcích časově náročné. Z toho plyne potřeba dobře zvládat vlastní time management, a s tím také spojené nároky na udržení vašeho fyzického i psychického zdraví. I pokud vás práce a podnikání baví a naplňuje, nezapomínejte ani na ostatní roviny běžného života, jako jsou vztahy, koníčky a práce na svém zdraví.

I obyčejná pěší procházka může pomoct vaší mentální i fyzické pohodě. Zkuste případné online hovory nebo osobní schůzky proměnit na takzvané pěší meetingy. Mimochodem, studie potvrzují, že mozek při chůzi na čerstvém vzduchu snadněji přichází na nové nápady 🙂

Jak vybudovat úspěšný startup?

Jak získat investici do startupu?

Abyste mohli svůj nápad na startup uskutečnit a přetavit ho ve fungující byznys, budete potřebovat vyřešit, jak seženete peníze do startu podnikání. Možností máte několik, pokud se však rozhodnete budovat firmu s globálními ambicemi, která v začátcích dost možná nebude generovat zisk, nabízí se možnost využít externí investici.

Potřebujete externí investici?

Než začnete svůj podnikatelský záměr překlápět do stručnější formy (takzvaného „pitch decku“, se kterým budete oslovovat investory), je třeba si říct, zda investici vůbec potřebujete. Ne všechna podnikání totiž ve svých začátcích vyžadují velké objemy peněz k tomu, aby získaly trakci a uspěly.

Externí zdroj financování potřebují především startupy v pravém slova smyslu. Tedy začínající firmy, které se teprve snaží napasovat své inovativní řešení na existující problém. Tuto fázi startupisti označují za hledání takzvaného „product-market-fitu“ (PMF). V tuto chvíli totiž začínající firma stále ladí svůj slibný minimální produkt, hledá své místo na trhu a snaží se postavit životaschopný obchodní model, který bude moct později rychle naškálovat.

Právě pro tyto rané fáze, kdy startup „pálí“ peníze k tomu, aby se dostal na pomyslnou ranvej (odkud plánuje co nejdřív vzlétnout), často firma potřebuje externí investory. K tomu, jak s investory jednat a na co si dát pozor ve smlouvách s nimi, doporučujeme pročíst blog Z deníku investora od Ondřeje Fryce z Reflex Capital.

Ne všichni zakladatelé však chtějí budovat své startupy pomocí externího kapitálu. Raději v počátku použijí vlastní prostředky a rozvoj firmy financují především z firemního cash flow. Jde o již zmiňovaný bootstrapping a jedná se o velmi oblíbený i osvědčený způsob, jak rozjet podnikání. Pokud se chystáte s podnikáním teprve začít a založit svou první firmu, bude pro vás bootstrapping pravděpodobně lepší variantou.

Příklad: Úspěšným příkladem rozjedu firmy formou boostrapingu je i Fakturoid. Vznikl už v roce 2009 a s příchodem na trh se nejdříve soustředil na jeden konkrétní problém – zdlouhavé a nepohodlné vystavování faktur. V následujících letech postupně přidal řadu dalších funkcí: od správy nákladů, vystavování nabídek, sledování cash flow a přehledných statistik až po skladovou evidenci, automatizaci, spolupráci s účetními programy nebo napojení na API.

Rozhodli jste se, že externí kapitál potřebujete? Ještě než se vydáte za investorem, fondem či bankou, zpracujte si podnikatelský záměr. Plán a výhled vašeho podnikání bude jednou ze dvou hlavních věcí, na kterou se potenciální investor zaměří. Tou druhou budete vy jako zakladatel. Uvědomte si, že investor nedává peníze vašemu nápadu, ale vám. Pokud si nesednete lidsky a investor nebude věřit tomu, že právě vy dokážete tvrdě a chytře pracovat na plnění připraveného plánu (případně ho vhodně iterovat), ani ten nejlepší podnikatelský nápad vám externí financování nezaručí.

Tip: Udělejte si hned na začátek obrázek o tom, jak bude vypadat rozjezd vaší firmy a jak budete zvládat její cash flow. Využít k tomu můžete náš vzor byznys plánu zdarma.

Jak získat peníze do začátku podnikání?

Příklady úspěšných českých startupů

Z české startupové scény vzešlo hned několik velmi úspěšných firem. Některé z nich dokonce získaly titul takzvaného „jednorožce“ – celková valuace firmy totiž překonala jednu miliardu amerických dolarů.

Around

Česko-slovenský startup Around vznikl v roce 2018 a o tři roky později ho jeho zakladatelé prodali společnosti Miro za více než šest miliard korun. Samotný Around umožňuje odlišný typ online meetingů než například jeho konkurence Google Meet a Zoom. Místo rozhraní videohovoru a jednotlivých tváří účastníků přes celou obrazovkou Around pružně pracuje jen s malými výřezy obličejů, tak aby mohli všichni účastníci efektivně pracovat na společných projektech. Zejména pro kreativní týmy fungující na dálku Around přinesl efektivnější a méně vyčerpávající řešení pro online videohovory.

Knihobot

Knihobot je dalším příkladem mladého startupu, který nevyužívá obří externí investice. Jde o moderní online antikvariát, kde můžete snadno prodat knížky, které vám doma v knihovně překážejí, nebo ty, jejichž moudra byste rádi vrátili do oběhu mezi ostatní čtenáře. Svou online službou tak Knihobot disruptuje trh klasických antikvariátů, jelikož mu knížky pošlete a o zbytek se už nemusíte starat. Tým milovníků knih za vás knihy nafotí, popíše, ocení a na e-shopu prodá. Z prodeje si vezme provizi, vy naopak získáte svůj podíl a také dobrý pocit, že knížka udělá radost někomu dalšímu.

Rohlík

Už výše zmiňovaný startup Rohlík (založený v roce 2014) přinesl nový pohled na nakupování potravin. Klasický model fyzické návštěvy supermarketu s velkým množstvím ostatních lidí rozbil službou, díky které si objednáte potraviny pohodlně online a kurýr vám je doveze v požadovaný čas. Kromě ČR postupně expanduje v rámci Evropy a zároveň dnes mimo potravin dováží stále více druhů zboží do domácnosti.

Proč pracovat pro startup?

Neláká vás založení vlastního startupu, ale přemýšlíte nad prací v něm? Mějte na paměti, že práce ve startupu není pro každého, především kvůli extrémně rychle se měnícímu prostředí, důrazu na škálování celého byznysu i týmu.

Práce ve startupu je zkrátka tak trochu punk a organizovaný chaos. Na druhou stranu máte možnost si sáhnout na činnosti, ke kterým byste se ve větší firmě jen tak nedostali. Startup je tedy ideálním místem pro získání nových dovedností a naučí vás také řešit příchozí problémy na denní bázi.

Úspěšné startupy navíc často klíčové lidi v týmu odměňují zaměstnaneckými akciemi, kterými je mohou motivovat a udržet na jedné lodi co nejdéle. V případě startupového úspěchu (například exit, tedy prodej firmy, nebo vstup na burzu) pak z úspěchu o to více profitují i zaměstnanci firmy.

Tip: Sháníte-li práci ve startupu, podívejte se na nabídku pracovních míst na portálu StartupJobs.

Příklad: Skype a jeho prodej

Typickým příkladem toho, jak ze startupu profitují i jeho zaměstanci, je estonský online komunikační nástroj Skype. Ten se v roce 2005 prodal za jednotky miliard amerických dolarů společnosti eBay a ještě později společnosti Microsoft.

Z tohoto prodeje finančně netěžili pouze jeho zakladatelé, ale také zaměstnanci. Kromě finanční odměny z pohledu jednotlivců šlo o výrazný přísun kapitálu právě do Estonska, kde zmiňovaní zaměstnanci získali potřebné zdroje na rozjezd svých vlastních startupů. Díky tomu došlo ke značnému zlepšení podnikatelského podhoubí v celém Estonsku.


Časté otázky

Kdy mám oslovit investory?

Oslovení investorů můžete provést v kterékoliv fázi vašeho podnikání. Pokud kontakt s externími investory zahájíte na samotném počátku podnikání a dokážete je svým připraveným byznys plánem přesvědčit, nutně není potřeba, abyste už předtím měli založenou s. r. o. nebo hotový produkt. Své šance na úspěch však určitě zvýšíte, pokud už budete mít vybudovaný (nebo aspoň vymyšlený) minimální produkt. Ten by měl být srozumitelný, jednoduchý, s nízkými vstupními náklady a v budoucnu i snadno škálovatelný – tak aby se později mohl stát základem většího podnikání.

Jak vytvořit byznys plán pro startup?

Pro zvýšení šancí na úspěch vašeho startupu nebo pro usnadnění vyjednávání s investory se vám bude hodit dobře zpracovaný podnikatelský záměr. Sestavování podnikatelského záměru vám pomůže také utřídit myšlenky a podívat se na vaše nově vznikající podnikání jako celek. Konkrétní postup, jak byznys plán vytvořit, a další praktické rady najdete v samostatném článku.


Související články v Almanachu

Nastartujte své podnikání s robotem

Vyřešíme za vás faktury, daně i komunikaci se státem.

Zjistit víc

Prohledat Almanach

Nenašli jste? Napište nám email nebo využijte povídátko v pravém dolním rohu.