Proforma vs. zálohová faktura. Jak se liší a jaké jsou jejich náležitosti?

Pojmy proforma a zálohová faktura (neboli „zálohovka“) se v praxi často zaměňují. Co přesně tedy označují, jaký je mezi nimi rozdíl a kdy je používat?

Obsah článku

Proforma vs. zálohovka. Jaké jsou rozdíly?

Oba tyto druhy faktur se vydávají před samotným obchodem - před prodejem zboží nebo dodáním služby. Poskytují důležité informace o ceně a podmínkách a na jejich základě pak zákazník může potvrdit svůj zájem nebo závazek. Používají se tedy v případech, kdy od zákazníka požadujeme platbu předem. Obě vyjadřují téměř totéž, ale v praxi je zvykem je používat trochu odlišně.

Co je proforma faktura

Proforma faktura se zpravidla vystavuje na celou částku obchodu.

Co je zálohová faktura

Zálohová faktura se obvykle vystavuje s cílem vybrat od zákazníka zálohu. V tomto případě dodavatel požaduje od zákazníka předem uhrazenou část peněz jako záruku nebo potvrzení k provedení obchodu. Zaplacená záloha má prodávajícího ochránit před možnými ztrátami nebo má pokrýt náklady spojené s přípravou zakázky nebo obchodu.

Tip: Podívejte se na vzor proformy a zálohovky

Nejste si jisti, co  všechno musí zálohová faktura a proforma obsahovat? Podívejte se na vzor – v našem článku, jak vystavit zálohovou fakturu ve Fakturoidu.

Začněte fakturovat online

Vystavte svou první fakturu zdarma, online a do minuty. Fakturační robot umí všechny druhy faktur. Nastavte si vlastní vzhled, logo nebo podpis 🙂 A pokud budete chtít vyzkoušet pokročilé funkce, nabízíme slevu 50 % pro začínající podnikatele.

Vyzkoušet zdarma

Pozor: Zálohová faktura versus DPH

Proforma ani zálohovka nejsou daňové doklady. Pokud tedy vystavíte proformu nebo zálohovou fakturu, nemusíte z nich odvést DPH. To se hodí pro případy, kdy z obchodu sejde (nedojde k dodání zboží nebo poskytnutí služby). Neuhrazenou zálohovku nebo proformu můžete jednoduše smazat nebo stornovat.

V případě, že zákazník proformu nebo zálohovku uhradí, vytvoříte řádnou fakturu nebo daňový doklad k přijaté platbě, které už jsou účetně závazné – vzniká povinnost odvést DPH.


Související články

Nastartujte své podnikání s robotem

Vyřešíme za vás faktury, daně i komunikaci se státem.

Zjistit víc

Prohledat Almanach

Nenašli jste? Napište nám email nebo využijte povídátko v pravém dolním rohu.