11 nejčastějších chyb plátců DPH a jak je nedělat
Jakmile se stanete plátcem DPH, končí pro vás bezstarostné období s paušální daní (stále můžete využívat paušální výdaje) a ze dne na den vám vznikne povinnost vést evidenci pro účely DPH, podávat měsíční přehledy a přiznání k DPH a vše archivovat. S řadou nových úkolů se zvyšuje i šance, že někde uděláte chybu. Představíme vám nejčastější chyby plátců DPH a tipy, jak se jich vyvarovat.
Obsah článku
Jak se stanete plátcem DPH?
Plátcem DPH se stanete buď povinně – nejčastěji při překročení stanoveného obratu za kalendářní rok, nebo dobrovolně na základě vlastní žádosti. Registraci k DPH vyřídíte elektronicky prostřednictvím portálu Moje daně. Když finanční úřad registraci schválí, obdržíte osvědčení o registraci a stanete se plátcem DPH.
Kdy je registrace k DPH povinná?
Když za kalendářní rok váš obrat přesáhne 2 000 000 Kč, musíte se do 10 pracovních dní registrovat, ale plátce budete až od 1. ledna následujícího roku. Pokud váš obrat překročí hranici 2 536 500 Kč, plátcem DPH se všemi povinnostmi budete hned následující den po překročení tohoto limitu. Na registraci k DPH máte také 10 pracovních dní.
Ignorovat registraci se nevyplatí. Pokud obrat 2 mil. Kč překročíte a nepodáte přihlášku, finanční úřad vám může udělit pokutu až 500 000 Kč za porušení registrační povinnosti. Ještě nepříjemnější by mohla být situace, kdy se k DPH zapomenete registrovat po překročení druhé hranice obratu. Pak by vám finančák mohl vyměřit ještě pokutu za každé pozdě podané kontrolní hlášení (1 000 Kč – 50 000 Kč) a 0,05 % stanovené daně za každý následující den prodlení.
Jak se můžu k DPH registrovat dobrovolně?
Když s podnikáním teprve začínáte nebo máte obrat nižší, než jsou limity pro povinnou registraci, můžete finančák požádat o dobrovolnou registraci k DPH. Stačí doložit očekávaný obrat, důvod pro dobrovolnou registraci a nejlépe i podnikatelský záměr a smlouvy s dodavateli a odběrateli. Finanční úřad posoudí vaši žádost a do 30 dní rozhodne o registraci.
Co znamená být plátcem DPH?
Jako plátce DPH vybíráte daň z přidané hodnoty od svých zákazníků a odvádíte ji státu. Stáváte se mezičlánkem mezi státem a koncovým spotřebitelem. Zároveň si můžete nárokovat DPH z nákupů souvisejících s podnikáním. Jako plátce máte povinnost vystavovat daňové doklady, podávat pravidelná přiznání a vést podrobnější evidenci. Doklady navíc musíte 10 let archivovat.
Pozor
Daňové doklady se všemi zákonnými údaji (DIČ vaše i odběratele, DUZP, základ daně, sazba, částka DPH) musíte vystavovat od prvního dne plátcovství. Nic jako přechodné období „starých“ faktur neexistuje – hned k další přijaté/uskutečněné platbě musíte mít správný doklad.
Nejčastější chyby plátců DPH
Ve spolupráci s Mgr. Janem Drábkem, daňovým poradcem, advokátem a jednatelem Paradise Consulting, jsme pro vás připravili seznam nejčastějších chyb, se kterými se plátci DPH potýkají.
1. Nesprávně uvedené DUZP
Mnoho podnikatelů vnímá datum uskutečnění zdanitelného plnění (DUZP) jen jako „další kolonku“ a při spěchu prostě zopakuje datum vystavení faktury. Podle § 21 zákona o dani z přidané hodnoty nastává ale DUZP okamžikem, kdy jste zboží opravdu dodali nebo službu dokončili. Pokud tedy zboží odešlete ze skladu 27. března, DUZP je 27. 3., i když fakturu vystavíte až 2. dubna. Tím vznikne rozdíl v daňovém období a finanční úřad vám za to doměří daň i penále.
Řešení: Vyhnout se chybě pomůže disciplína: „nejdřív DUZP, hned poté faktura.“ Ve fakturačním programu zvolte nastavení, které pole DUZP nevyplní automaticky. Když DUZP sedí, správně se načtou i související termíny kontrolního hlášení. Za nesprávné či opožděné přiznání totiž hrozí (vedle doměrku) penále 20 % z částky a pokuty za kontrolní hlášení až 50 000 Kč.
2. Nahrazování faktur zálohovými fakturami
Nesnažte se použít zálohovku k tomu, abyste oddálili odvod DPH až na okamžik úhrady faktury. Zálohovka není plnohodnotná faktura a sama o sobě DUZP neposouvá. Když zákazník zaplatí zálohu, musíte do 15 dnů vystavit daňový doklad k přijaté platbě a po dodání zboží vystavit finální „ostrý“ doklad. Pokud jste zboží odeslali, ale dál evidujete pouze zálohovou fakturu, odkládáte neoprávněně platbu daně.
Řešení: V účetnictví budete mít dva doklady: jeden k přijaté platbě (odvod DPH z přijaté zálohy), druhý konečný (z něho se DPH krátí o už odvedenou zálohu). Fakturoid to řeší automaticky. 🤖
3. Uplatňování DPH z přijatého plnění
Plátci si často myslí, že pokud fakturu pro odpočet DPH nezařadí do přiznání hned v prvním měsíci, tak nárok na vrácení DPH ztratí. Ve skutečnosti máte ze zákona čas až tři roky od okamžiku, v němž jste nárok na odpočet DPH získali. Podle zákona lze odpočet uplatnit do konce druhého kalendářního roku následujícím po roce, kdy mohl být odpočet uplatněn nejdříve. Administrativně nejjednodušší je zařadit doklad do nejbližšího přiznání.
Tip: Ve Fakturoidu si u nákladů můžete nastavit datum přijetí nákladu. Díky tomu se doklad s dřívějším DUZP propíše do přiznání k DPH v měsíci, ve kterém jste doklad skutečně přijali.
4. Neuvedení plnění osvobozeného od DPH do přiznání
Do přiznání k DPH uvádějte i plnění, z nichž se DPH neodvádí. Když to zapomentete (ignorujete řádky 26 a 50 v daňovém přiznání), zvyšujete tím riziko dotazů či kontroly ze strany finančáku.
5. Neaktuální způsob hlídání obratu k DPH
Do konce roku 2024 se limit pro povinnou registraci (2 mil. Kč) sledoval za posledních 12 po sobě jdoucích měsíců. Od 1. 1. 2025 rozhoduje obrat za kalendářní rok. I tohle robot hlídá za vás. 👍
6. Ponížení částky do přiznání k DPH o poplatek platební brány
Platební brána (např. GoPay, PayPal) vám na účet pošle částku poníženou o poplatky (fee). Pokud DPH počítáte z toho, co vám skutečně přišlo na účet, krátíte základ daně. DPH počítejte z plné ceny – té, kterou zaplatil koncový zákazník.
7. Používání nesprávné výše sazby DPH
Od roku 2024 se změnila pravidla pro uplatnění snížené sazby 12 % a velký počet činností se přesunul do základní sazby 21 %. Někteří plátci stále chybně uplatňují sníženou sazbu (například herci z uměleckých výkonů).
8. Uplatňování DPH u nákladů k činnostem osvobozeným od DPH
Pokud jako plátce DPH provozujete i činnosti, které do DPH nespadají (například finanční poradenství nebo pronájem nemovitostí) a příjmy z těchto činností překročí v kalendářním roce 5 % obratu, pak si nemůžete uplatnit odpočty DPH v plné výši, ale musíte uplatněný odpočet přiměřeně snížit. Problematika krácení odpočtu je poměrně složitá, proto se v tomto případě určitě obraťte na zkušeného daňového poradce.
9. Nepoužití reverse charge u plnění ze zahraničí
Reverse charge se uplatňuje u zahraničních plátců i neplátců DPH. Plátci (a účetní) nejčastěji chybují v evidenci faktur od slovenských dodavatelů. Faktura ze Slovenska v češtině bez DPH vypadá na první pohled jako „tuzemská“. Pokud ji vystavil slovenský neplátce, jde o přeshraniční plnění a vy máte povinnost odvést DPH v režimu reverse charge.
Tip: Jste to vy, kdo vystavuje faktury odběratelům ze Slovenska? Přečtěte si samostatný článek, který se fakturaci na Slovensko věnuje.
10. DPH u nákupů přes internet
Platformy jako Google Ads či Apple Store cílí na koncové uživatele. Pokud ve svém účtu nezadáte DIČ, dostanete fakturu s irskou nebo americkou DPH. Ta je v Česku neodpočitatelná, a když ji omylem zahrnete do přiznání, finančák (správce daně) daň doměří a přidá penále.
Řešení: Před nákupem služeb z EU i mimo EU proto vždy vyplňte DIČ a ověřte, že vám faktura přijde s nulovou DPH a textem „Reverse charge“. V případě OSS (One-Stop Shop) dbejte na správný režim, aby se zahraniční DPH neúčtovala.
11. Zaokrouhlování DPH nebo výpočet koeficientem
Někteří plátci stále používají výpočet DPH pomocí koeficientu nebo DPH zaokrouhlují na celé koruny nebo na desetihaléře. Tenhle způsob už několik let není možný. Koeficient se přestal používat od 1. 4. 2019 a momentálně se počítá vše s přesností na haléře.
Jak evidovat daňové doklady?
Daňové doklady se všemi jejich náležitostmi je ze zákona povinné evidovat a uchovávat (na bezpečném a dostupném místě – může se jednat i o elektronickou evidenci) pro účely kontroly z finančního úřadu. K evidenci vám poslouží třeba Fakturoid.
Přiznání kolem DPH ve Fakturoidu
Další články na téma DPH

Nastartujte své podnikání s robotem
Vyřešíme za vás faktury, daně i komunikaci se státem.
Zjistit vícProhledat Almanach
Nenašli jste? Napište nám email nebo využijte povídátko v pravém dolním rohu.